Ny Teknik och Elektronik

Skogsbruksplanen i glasögonen (AR)

5 inlägg 3496 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruksplanen i glasögonen (AR)

Fredrik Reuter  
#331764 Din skogsbruksplan direkt i glasögonen.
Det kommer Sydved visa i sin monter på SkogsElmia om en vecka.
De har ihop med Västeråsföretaget Penny tagit fram ett koncept som innehåller Sydveds app (med skogsbruksplan) och koppling till Pennys AR-glasögon.
AR står för Augmented Reality och betyder att kort drag att det är interaktiva glasögon som kan visa information i glasen. Informationen kan också "ses igenom".

Kan man hoppas på en 3D variant som plottar ut skogsbruksplanen med gränser och denna lägger sig sedan som ett lager över glasögonen. Då skulle man kunna hitta gränser lättare.
Alternativt en kompass i toppen av synfältet (över hela synfältet) med waypointstöd så man vet när man är "on target" och kan gå i exakt linje till sitt mål?

På Svenska kallas ibland Augmented Reality: "Förstärkt verklighet", "Förhöjd verklighet" eller "Utökad verklighet".

Pressrelease: http://www.mynewsdesk.com/se/pressrelea ... on-1169894





   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplanen i glasögonen (AR)

sundelius  
#331809 Det är verkligen nördvarning på dig Fredrik :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplanen i glasögonen (AR)

Fredrik Reuter  
#331812 Skjut inte budbäraren nu, det är väl Sydved i så fall... :D

Eller menade du mina personliga funderingar om 3D kartan...?
I så fall kryper jag till korset --> :-B

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplanen i glasögonen (AR)

sundelius  
#331814 Jo lite så var det nog..
Framförallt var det nog en känsla att du gärna "nördar" in på tekniska detaljer :smile:
Vi syns till fredag, jag har får skjuts av vår norske tomte :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplanen i glasögonen (AR)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331965 Augment reality är ingen nyhet i sig, men nu när smarta glasögon kommer på bred front, så blir tillämpningen också tillgänglig för den stora massan.

En tänkbar tillämpning är att lägga in alla ledningskartor, täckdikesplaner etc. i glasögonen, så att användaren kan se allt som är nergrävt i backen.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).