Avverkning (slutavverkning)

Alm i nu och framtiden

21 inlägg 16186 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alm i nu och framtiden

Titan  
#331774 Hur är ALM som leveransvirke? Efter stormen Per som gick hårt åt mina marker så är det ett område, inte så stort kanske, men dock 10x 30 m som har en självföryngring av Alm i en sådan generös grad att det växer som ogräs. Inget annat kommer upp. Det största är nu redan 6-7 meter och lite längre ut i kanterna så är till kommande plantor i höjd en meter kraftigt tilltagande. Hur är det med möjlighet att sälja Alm idag och generellt framöver. Kan inte annat än låta denna naturliga frodighet få verka och det är ju nu hög tid att gallra på riktigt. Har tidigare röjt lite och i viss mån stamkvistat för de vill ju väldigt gärna dela på sig i jämna klykor. Hur hanterar man Alm virket bäst?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

machonisti  
#331775 Odla det som kommer!
Området är väl inte så stort att du går ned på knä?

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

Titan  
#331781 Nä absolut inte, det är bara roligt med denna uppväxande Almdunge. Men visst är det intressant att veta mera hur ev avverkning skall hanteras. Det är ju en framtidsfråga naturligtvis, en fråga egentligen för mina barn, men där är ju intressant att ev hantera det rätt redan nu. Om det fortsätter på samma sätt så är ytan dubbelt så stor spår jag, om bara 5 år. Jag har gärna park då det ligger i anslutning till stugan men hur ser marknaden ut. Hur tät skall de stå hur stamkvistar jag rätt mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

anersimyra  
#331790
Titan skrev:Nä absolut inte, det är bara roligt med denna uppväxande Almdunge. Men visst är det intressant att veta mera hur ev avverkning skall hanteras. Det är ju en framtidsfråga naturligtvis, en fråga egentligen för mina barn, men där är ju intressant att ev hantera det rätt redan nu. Om det fortsätter på samma sätt så är ytan dubbelt så stor spår jag, om bara 5 år. Jag har gärna park då det ligger i anslutning till stugan men hur ser marknaden ut. Hur tät skall de stå hur stamkvistar jag rätt mm
Tyvärr kommer Almsjukan att sköta om både gallring och slutavverkning.. :o

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

JensSkoog  
#331797 Svårt å säga hur det blir i framtiden, vad almen kann användas till och om någon vill ha virket? Det är hårdt och i gammla dar var almen efterspurt till snickerier och till skaft. En svårighet i odlingen, är att hjorten äter barken av så högt upp som den når, så om det finns hjort där du holler till så får du passa på! Almsjukan har ju tagit det mesta av beståndet i Europa, så jag skulle varit glad om det var jag som fick chansen till å odla fram en hel skog :smile:
Om du ska beskära grenar av almen, ville jag tittat på den här, beror ju lite på hur grenen är : http://www.trepleieforum.no/pdf/BMP_9_juli_v2.pdf Viktigt å inte göra fel om du vill att det ska bli timmer nån gång i framtiden :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

Titan  
#331815 Det var en bra och intressant länk har aldrig tänkt på hur läkeprocessen är beroende av att inte skada stammens grenomslutning. Tål att studeras lite till. Även om det inte någonsin blit sågat så är det ändå viktigt med ett riktigt sårsnitt för hållbarheten i ett vuxet trä.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

Titan  
#331818 ] Tyvärr kommer Almsjukan att sköta om både gallring och slutavverkning.. :o[/quote]

Ja kanske är det så. Har ingen erfarenhet av den. När inträder den i trädets ålder?
De ekar som finns på fastikheten är halvgamla, ca 50 ch som grövst. Almar har jag där några tidigare ett mindre antal, vilka antas vara moderträn till föryngringen, men inte heller de är speciellt uråldriga utan har växt upp sedan 1960 tal. Förvisso är några av dom ca 50-60 i dia, men strålande gröna.
Har inga Askar sedan tidigare men sedan 10 år tillbaks har även de börjat dyka upp spontant. Dessa är ännu endast mycket unga kanske 10-15 cm i dia. Så frågan låter sig upprepas-När kommer Almdöden i ett träds ålder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alm i nu och framtiden

Tosca  
#331836 Jag har för mig att det finns resistenta exemplar, vilka det är vet man inte förrän träden blir sjuka.

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

anersimyra  
#331885
Titan skrev:] Tyvärr kommer Almsjukan att sköta om både gallring och slutavverkning.. :o


Ja kanske är det så. Har ingen erfarenhet av den. När inträder den i trädets ålder?
De ekar som finns på fastikheten är halvgamla, ca 50 ch som grövst. Almar har jag där några tidigare ett mindre antal, vilka antas vara moderträn till föryngringen, men inte heller de är speciellt uråldriga utan har växt upp sedan 1960 tal. Förvisso är några av dom ca 50-60 i dia, men strålande gröna.
Har inga Askar sedan tidigare men sedan 10 år tillbaks har även de börjat dyka upp spontant. Dessa är ännu endast mycket unga kanske 10-15 cm i dia. Så frågan låter sig upprepas-När kommer Almdöden i ett träds ålder?[/quote] Jag har sanerat död Alm i en stor variation av ålder, allt från större buskar till riktiga jättar.. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

Titan  
#331888 Låter allvarligt, Men någon gång tar det väl slut. För inte är det väl tänkt att Alm,Ask, och Ek skall utrotas av vår skapare? Vad är det ett virus, en insekt, eller svamp???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

JensSkoog  
#331890
anersimyra skrev:
Titan skrev:] Tyvärr kommer Almsjukan att sköta om både gallring och slutavverkning.. :o


Ja kanske är det så. Har ingen erfarenhet av den. När inträder den i trädets ålder?
De ekar som finns på fastikheten är halvgamla, ca 50 ch som grövst. Almar har jag där några tidigare ett mindre antal, vilka antas vara moderträn till föryngringen, men inte heller de är speciellt uråldriga utan har växt upp sedan 1960 tal. Förvisso är några av dom ca 50-60 i dia, men strålande gröna.
Har inga Askar sedan tidigare men sedan 10 år tillbaks har även de börjat dyka upp spontant. Dessa är ännu endast mycket unga kanske 10-15 cm i dia. Så frågan låter sig upprepas-När kommer Almdöden i ett träds ålder?
Jag har sanerat död Alm i en stor variation av ålder, allt från större buskar till riktiga jättar.. :sad:[/quote]
Har intet med ålder å göra. Sjukan sprids med non sorts bagge. Om du har tur, finner dom inte vägen till din skog! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

Titan  
#331891 Får mig att tro att ju större mängd/ yta, ju större risk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

JensSkoog  
#331896
Titan skrev:Får mig att tro att ju större mängd/ yta, ju större risk.

Det kann stämma, och senn ska man akta sig för å ta med sig almeved från ett områden till ett annat, isär om det inte är barkat. Jag gjorde visit hos en engelsk trädgårdsmestare under 1970-talet, och det var tiden då dom blev drabbat som värst av skiten 😈

Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

Titan  
#331915 England ja, har det blivit bättre där nu då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alm i nu och framtiden

anersimyra  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).