Motorsåg och handhållet

Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

10 inlägg 7839 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Tretoppen  
#331584 Noen som vet om Husqvarna har planer om å lansere en batteridrevet stangsag?
Stilh har jo lansert sin HT 85, og da burde jo ikke Husqvarna være noe dårligere?

Har kontaktet Husqvarna Norge uten å få noe svar :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Fredrik Reuter  
#331585 Hej,
Jag har inte sett något, men med BLi 940x som bas så borde det inte direkt vara raketteknologi att ta fram en stångsåg?

Avatar Fallback

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Tretoppen  
#331590 Nei, det er det jeg også tenker.
De har jo både topphåndssag, vanlig sag, hekksaks, gresstrimmer og løvblåser i samme serie, så hvorfor ikke en stangsag...?
Jeg vil ha! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Fredrik Reuter  
#331592 Ja, det borde komma.
Har du ryggsäcken ovan?

Avatar Fallback

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Tretoppen  
#331597 Nei, har ikke hatt behov for den (enda).
Har foreløpig T536 LiXP og 536LiR (gresstrimmer), men vudrerer sterkt en 536 LiHD70X (hekksaks). Og kommer de med en stangsag, kjøper jeg den umiddelbart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331624 En HVA 536 Li stångsåg vore ju perfekt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332661 Husqvarna visade upp två batteridrivna demo-stångsågar i sin ELMIA-monter.

En kortare och icke teleskopisk variant (där kedjan faktiskt var monterad åt fel håll!?!). Den skulle gå på ca 5000 kr (tool only). Den kändes lätt och smidig, men en sele rekommenderas ändå.

Den andra modellen var en tung teleskopisk sak, som skulle gå att dra ut till hela 5,5 meters längd. Den skulle kosta ca 6000 kr (tool only). En kraftig sele blir absolut nödvändig, anser jag.

För båda modellerna gäller att kedjespänningen sitter på gammalt vis längs svärdet, vilket kändes lite märkligt nu när det är år 2015. Jag hade nog väntat mig en sidomonterad kedjespännare på en helt ny sågmodell. Båda demo-modellerna hade också en 1,1 mm H38-kedja (= Oregon 90 PX).

Preliminärt ska båda modellerna släppas under år 2016, men det återstår ju att se hur det blir med den saken. Det har ju hänt tidigare att Husqvarna fått skjuta upp sina lanseringar av en eller annat orsak...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 24 aug 2015, 09:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Tretoppen  
#332676 Takk for interessant oppdatering! 2016 er jo leeeenge til, er nesten fristet til å bytte til Stihl sin batteriserie... :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Batteridriven stångsåg från Husqvarna?

Fredrik Reuter  
#338956 Hej,
Precis som Niking skriver ovan så kommer dessa två nya stångsågar släppas under 2016, troligtvis (förhoppningsvis) ganska tidigt på året då de lovar bilder och specifikationer senare under hösten 2015 (kommer och publiceras här).
Båda dessa stångsågar kommer kunna drivas av batteriet BLi150 men också av ryggbatteriet BLi940x.

Avatar Fallback

Re: Batteridrevet stangsag fra Husqvarna?

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340823 Jag försökte köpa demo exet på Elmia men de gick de inte med på...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).