Sågverk (mindre)

Kilsågat virke

25 inlägg 28526 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Nolltax AB  
#179289 Om möjligt, kapa så planken blir ett par decimeter längre än rummet.
Då kan man kapa bort sprickor i ändvirket.

Skala av all bark från okantat virke.
Speciellt det tunna blöta som sitter innerst mot virket. Insekterna gillar det....

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

Camwood  
#179356
Jamax skrev:Hej! Har fått i uppdrag att såga kilsågade golvplank av tall. Nu har jag aldrig gjort det :???: och undrar hur man gör för att det ska bli som det är tänkt. Jag har en bandsåg, WoodMizer LT70.
Tips mottages tacksamt!

Jamax nu vet du det mesta om sågning av kilsågade golv :grin: men de blir inge golv av de bara :!: de måste hyvlas också :cry: Men de finns en tråd på skogsforum som handlar om hyvling av kilgolv :grin: kommer inte ihåg vad den heter.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

superdave  
#179358 den tråden finns längre ner i den här kategorin, "hyvla kilsågat golv" eller nåt liknande

kunden får se det hela som ett halvfabrikat, inget konstigt med det, slipas efter att det är lagt av nån som kan slipa.

om det var jag som skulle köpa det här golvet så skulle jag ta sänksågen och såga långsidan om det behövdes och sen överhandsfräsen för att fräsa spår längs med hela tiljan på båda sidor och sen knacka i lösa fjädrar. när golver är lagt så får golvnissen komma dit och slipa hela rasket.

om det måste vara hyvlat så får man isf hand jaga, annars är det ingen vits med det tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

Jamax  
#179426 Camwood. Ja, hyvling är nästa steg, men en sak i taget nu 8)
Stort tack alla som kommer med tips, keep em coming!!
Helt suveränt forum detta, man får ju svar på allt :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

kuntri  
#331454 Hur räknar man ut hur mycket kvm kilsågat man får ut av en stock? Jag kan få tag på 150år gamla furor av en bonde. Dessa furor borde väl ha nåt en diameter på 50cm? Han undrar hur många furor jag vill ha.

Jag behöver en tjocklek på 30mm färdigtorkat. Ytan är drygt 70kvm inkl 10% spill och kvaliteten ska vara kvistfri. Planken ska vara minst 20cm breda på minsta stället.

Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

halvproffs  
#331474 1. beror på hur grov o lång o rak stocken är. Rita upp en mittmättcirkel på ett papper och linjera i som tror du får ut av stocken.Tänk på klingan5mm och 5-7mm övermån på färdigt golv. 2 Beror på var och hur dom vuxit. 50cm mittmätt är mycket grovt. Kvistfritt blir nog inte snyggt enligt mig. Började själv med kvistfri takpanel och det såg nästan ut som ett laminat. Bytte till kvistigare virke. Lät mitt torka utlagt på golvbjälkarna 1år (ett par stycken vred sig) . Lade sen in det med liten springa annars ser det ut som en limmad bordsskiva. Lycka till med ett fint golv!

Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

kuntri  
#331556 Tack, det var ett bra svar! :)

Avatar Fallback

Re: Kilsågat virke

JPW  
#332673 Finns lite mer att läsa här:

http://www.gysinge.nu/node/934

Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

halvproffs  
#332696
JPW skrev:Finns lite mer att läsa här:

http://www.gysinge.nu/node/934

Har man både not och fjäder på plankan som bevaremigväl (ortsskämt, tolka det som ni vill!) beskriver blir det krångligt, kanske omöjligt. Plankorna bör ha not på bägge sidorna för att man ska kunna passa in plankorna så det inte blir solfjäder. Lös fjäder ett måste. Inte har då jag någongång spikat rakt uppefrån utan på skrå med 4" spik. Har även provat att skruva med dåligt resultat.

Användarvisningsbild

Re: Kilsågat virke

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332702 Mkt intressant detta, ska prova kilsågat med lös fjäder i bastuns relaxavdelning.
Inne i bastun blir det kilsågat utan fjäder men med 1/4" spalt för vattenavrinning.
Vitsen med kilsågat är väl dels att utnyttja stockarna maximalt, dels få ett unikt golv samt
i mitt fall att då får jag mkt breda golvplank för jag använder bara två till fyra centrumplank
för att få helt stående årsringar.
Jag ska försöka slipa direkt på den sågade ytan, utan hyvling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).