Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 820

77 inlägg 42279 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alstor 820

mrvimek  
#331458 Nu är de så att ja har köpt en Alstor 820 och nu undra jag, kör ni bara kedjor runt om eller band ? Och är de något annat ja ska hålla koll på med nya Alstorn :) mvh en fd vimek ägare ;)



   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor

ÅsaNisse  
#331459 Ny eller begagnad? Årsmodell?

Användarvisningsbild

Re: Alstor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331461 Trevligt, man får väl hoppas på en ny Alstor tråd. :smile:

Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#331462 De är en 2012 och har gått lite över 500 timmar

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor

ÅsaNisse  
#331463 De Alstor jag sett har ofta varit lite bredbenta i bakre boggin, men det ska väl vara förstärkt på senare årsmodeller. Vad gäller kedjor och band så tänk på att du har fast drivlina till alla hjul så omkretsen bör vara lika runt om. Spelar inte så stor roll så länge du slirar runt i ett skithål, men när du kommer på fast mark med fullt lass så blir det påkänningar i axlar och kedjor. Du ska helst ha lite större omkrets på framdelen i och med att när du svänger så puttar kärran på och skjuter framändan på tvärs. Således är enbart band på bakdelen ingen bra lösning om man tänker på påkänningar. Hellre bara kedjor på framdelen.

Avatar Fallback

Re: Alstor

Tunnebon  
#331518 Grattis!
Suverän maskin [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Alstor

Brytjärn  
#331578 Jag själv anser att att du kan bortse från ÅsaNisses kommentar.
Att olika omkrets på hjulen påverkar drivlinan är jag helt med på i teorin men om vi lyfter blicken från det teoretiska och ser till verkligheten så har det mycket liten påverkan på maskinen.
Band används ju där bärigheten är dålig och farten är låg, olika omkrets är därav inget problem.

Fallet vore ju helt annat om maskinen hade max last, max fart och kördes på asfalt eller liknande där 99% grepp uppstår och maskinen inte "sjunker ner".
Alltså är de möjliga problemen med olika diametrar endast aktuellt på solid mark. Och nu är de ju skogsmaskiner vi diskuterar så för transportsträckan till och från skogen så gäller väl de vanliga sunt förnuft, tat lugnt =) så håller grejjerna.

Vad jag har sett så är en vanlig lösning piggkedjor på 4 av de 8 hjulen, de inre hjulparen om du förstår hur jag menar... de verkar räcka långt.

Lägg upp en bild på maskinen!

Användarvisningsbild

Re: Alstor

stegmaster  
#331581 Stort grattis mrvi...... öhh mralstor. :YMPARTY:
Och nu er det vel snart dags med lite bilder. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor

sundelius  
#331598 mrvimek har kanske ingen fungerande kamera längre :grin:
Det var väl han som la ut en bild på sin tjejs snygga bakdel och sedan gick under jord :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Alstor

Tosca  
#331608
sundelius skrev:mrvimek har kanske ingen fungerande kamera längre :grin:
Det var väl han som la ut en bild på sin tjejs snygga bakdel och sedan gick under jord :mrgreen:

Hm, missade du bilden där naturen kallar på en björn?

Avatar Fallback

Re: Alstor

axwell  
#331642
sundelius skrev:mrvimek har kanske ingen fungerande kamera längre :grin:
Det var väl han som la ut en bild på sin tjejs snygga bakdel och sedan gick under jord :mrgreen:


Näe, tror att det var någon annan :?:

Snygg bakdel, definitivt :!:

Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#331668 Haha ni är för rolig ;) så fort ja får hem maskin så kommer de kort och lite på de körning den kommer att gå på men ska gå,igenom den och fixa me lite lampor för de kommer bli en riktig körningen de ska få gå på :) 12 ha gallring ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor

mrvimek  
#332090 Nu jävlar händer de saker :) var och hämta hem maskin i dag och nu så har man tvätta och bytt olja så i Morn blir de att dra till skogen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor

Fredrik Reuter  
#332091 Bilder! Bilder! Film! :D

Användarvisningsbild

Re: Alstor

Bax  
#332140
axwell skrev:
sundelius skrev:mrvimek har kanske ingen fungerande kamera längre :grin:
Det var väl han som la ut en bild på sin tjejs snygga bakdel och sedan gick under jord :mrgreen:


Näe, tror att det var någon annan :?:

Snygg bakdel, definitivt :!:


Ja, det var väl Vimekaren....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).