Trädfällning (arborist)

Tips på bra rep för vinschning?

72 inlägg 43547 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Homo abies  
#331144 Det tar minst lika lång tid att få precision med bigshot som att kasta manuellt och på den tiden har man fått till höjden också 18-20m iaf. Och Stege .... amatörredskap med allt för hög olycksrisk

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huskyman  
#331167 Det stämmer säkert det där med precisionen, övning övning.... Jag har dock sett att vissa tom sätter på ett sikte på sin Big Shot. Kanske kan vara något?
Men att det skulle vara ett amatörredskap känns väl tveksamt? BS används ju av många arborister runt om världen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#331362 Han menade nog att stege är ett amatörredskap, och det håller jag med om till fullo. Skulle aldrig i livet stå på en stege och såga, totalt livsfarligt! Nu använde jag en för att få upp stången med fällsaxen på lite högre än att bara stå på backen, gick alldeles utmärkt till det ändamålet.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huskyman  
#331363
Peteflamingstar skrev:Han menade nog att stege är ett amatörredskap, och det håller jag med om till fullo. Skulle aldrig i livet stå på en stege och såga, totalt livsfarligt! Nu använde jag en för att få upp stången med fällsaxen på lite högre än att bara stå på backen, gick alldeles utmärkt till det ändamålet.

Jag måste nog lära mig att läsa snart... Tack för att det finns begåvade människor på det här forumet. :oops:
Stege är Big no-no. Där håller jag med 100%.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#331373 Långstege använde jag med stor framgång under många år.. :smile: rätt använd är det inte farligt., :geek: :geek: :ugeek: :ugeek: .. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Huskyman  
#331379 Jag har använt stege ett par gånger vid beskärning av fruktträd, fast då var stegen fastsurrad så att den inte kunde komma någonstans....
Men i övrigt försöker jag nog undvika stege......

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331380
Huskyman skrev:J
Men i övrigt försöker jag nog undvika stege......


Ja det är lätt att det annars blir som med Jakobs stege.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Blivande snickare  
#331526
lfq skrev:
Huskyman skrev:J
Men i övrigt försöker jag nog undvika stege......


Ja det är lätt att det annars blir som med Jakobs stege.

Ursäkta men jag förstod inte den här? :oops:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Hema  
#331537 Jakobs stege är om en snubbe i bibeln som klättrar upp på en steg och når gud typ, symboliskt har det då kopplats som att det är en väldigt lång stege. Sedan skulle man kunna koppla att Jakob klättrar upp i en rymdfarkost om man läser boken lite ner vetenskapligt, men det är en helt annan femma.

Annars finns det även en annan mindre trolig koppling och det är till person som hette Jakob (dog i AIDS om jag nu inte minns helt fel och att det var cancer ist.) och hade ett TV-program som hette just Jakobs Stege (även om det var mer en svängd trapp än en stege) men den kopplingen gör jag inte här utan att det är en lååååång stege.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331548 Det var kanske lite långsökt av mig. Men jag tänkte som så att eftersom Jakobs stege är en väg till himlen så kan man hamna där om man ramlar ner från sin egen stege. Om stegen i Jakob Dahlins TV-program skulle ha någon koppling till bibelberättelsen har jag ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Hema  
#331558 Eg. rätt så uppenbart, jag som får skämmas lite :oops:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Blivande snickare  
#332162 Det var en ny story för min del :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).