Trädfällning (arborist)

Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

30 inlägg 29333 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

SWIN  
#331237 Vet ej om detta är rätt forumdel.

Men, brukar fälla folks träd, då mot veden som betalning.

Brukar inte ha några problem, bara det finns något vettigt håll att fälla, brukar pricka någorlunda rätt.

Men, i dag hos en kund började jag verkligen undra, om det är vettigt att fortsätta där.

Ett antal stora träd, som står nära hus, skulle fällas - inga problem, fanns riktning och plats att fälla åt.

Gav mig på en större ek, och blev så fundersam, att jag fick ringa kunden & fråga vad det var.

Jo, i trädet satt det ett par stora kopparspik, samt ett stort antal mycket djupa borrhål.
Samt, barken var avskavd i ett bälte runt trädet.

Kunden talade då om, att man försökt "begränsa tillväxten" på ett stort antal stora träd runt huset, genom att skära bort bark, borra en massa hål samt slå i för trädet giftiga kopparspikar.

Tänkte, provar ändå, och trädet var mycket mjukt att såga i, halvruttet - när det väl dunsade ned, som planerat, åkte en liten gran med i farten, av en liten knuff.

Bild


Bild


Så här ser alla träden ut, och dom står bara några meter från huset.

Kunden var väldigt angelägen om att jag snarast skulle ta ned en jättetall, över 25 m, men även den är preparerad, ser även barken flagnat högre upp i toppen.

Vete 17 om jag vågar fortsätta, vanliga träd & vindförhållanden klarar jag.
Men när trädet är genomruttet, kan ha mera än 40 borrhål, vet man inte helt säkert vart det tar vägen, och mitt ansvar.


Senast redigerad av SWIN mån 25 maj 2015, 20:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

tallen100  
#331238 Det där såg inget vidare ut :surp:

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Vardon  
#331247 Du bör nog ha motorsågskörkort eller liknande om du kör åt andra och orsakar något. Finns risk att det blir problem med försäkring vid skada och skaderisken är hög då det verkar ruttet. Vedvärdet är väl ungefär 0 på de träden. Jag vet inte vad du kör med för vedkap, men jag hade inte sågat det där med sågklinga.

Jag trodde kopparspik var sånt man slog i träd för att de skulle bli dåliga för att tvinga någon att ta ner dem, tex kommunen. Inte på den egna marken...

Jag säger nog som King Arthur i "The Quest for the holy Grail"

RUN AWAY

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

anersimyra  
#331262 Är du inte egenföretagare är det bara att köra på då kunden är din arbetsgivare och ansvarar både för dig och sin egendom.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

JensSkoog  
#331267 Det där är det tokigaste jag hörd om :surp: Vad har dom tänkt med när dom borrade och slog i kopparspik? Lämna träden till den som gjort det, Jag skulle aldrig blandat mig i en sådan hogst :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Vardon  
#331270
anersimyra skrev:Är du inte egenföretagare är det bara att köra på då kunden är din arbetsgivare och ansvarar både för dig och sin egendom.. :smile:


Förvisso sant, men kanske är schysst att upplysa dem om det :)

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Hema  
#331291 Vad händer nästa gång det börjar blåsa lite? Låter riktigt farligt.

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

anersimyra  
#331339 Är " stortallen " i samma skick som trädet på bild finns inga större möjligheter att kontrollera trädet.. :surp: :surp: :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

jannee  
#331344 "Stortallen" vill nog gå åt det hållet den lutar + vinden kan betyda en hel del. Är den dålig = förhållandevis torr, är den också ganska lätt = vindkänslig.
Hualigen, jag skulle i alla fall hålla mig borta från eländet
Nu får du SWIN visa vad du går för :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

Jim_the_one  
#331370 Dom där hade jag inte tagit ned gratis iaf!
Är huvudet dumt så får plånboken lida!

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

SWIN  
#331376 Hej!

Tack för alla uppmuntrade ord, och råd :mrgreen:

Har tillfälligt stoppat avverkningen, väntar på möte med en av fastighetsägarna, nu på fredag.

Tror att dom pumpat träden fulla med gift genom borrhålen med, är ju då inte så bra att såga i dom.
Samt att elda med trä, som preparerats med gift dom senaste årtiondena :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

röjar kalle  
#331381 Var i Saltsjö Boo för många år sen hos ett par som hade försökt fälla ett träd själv men insett att det här fixar vi inte.När jag kom dit såg trädet ut som en Bäver hade börjat gnaga på det.Jag sa helt enkelt jag skall försöka fälla trädet men på deras ansvar nu gick det bra. :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

JensSkoog  
#399006 Hur gick det med jobbet, @SWIN

Avatar Fallback

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

SWIN  
#399011 Jag backade ur just det arbetet - att fälla träd som har en närmast svampaktigt mjuk insida är hur lurigt som helst.

Och att elda med veden sedan, är väl omgivningen som får suga i sig det mesta av den dioxinmättade röken :D - men inget att se fram emot..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd fälla, kan vara en riktig fälla.

JensSkoog  
#399022 Det var nog smart :wink:

Rutten ved är inte bra att elda med, och om du gör jobbet för virket, så
har du ju intet igen för det du gör.

Är fortfarande förvånad över hur dumma folk kan vara, och det där med att borra och
slå kopparspik står högt upp på min list över idioti :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).