Sågverk (mindre)

Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

15 inlägg 26151 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331309 Kommer text.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331315 Hej!

Jag har blivit med timmerjigg och Stihl ms 661c motorsåg! Fantastiskt roligt och något som jag gör på fritid på landstället. Sågen går ruskigt bra och jag har ett 25" svärd med 1,3mm delning (något långt kan jag tycka svärdet blev). Jag har kapat upp 3st stockar av tall ca:3 m och 2 stockar gran ca:3m. Stor skillnad beroende vilket trä man sågar i. Granen är såklart mjuk och tallen hårdare. Arbetsställningen är sådär! Två stockar per dag tycker jag räcker för att inte knäcka ryggen helt när man kryper fram på knä på marken. När jag kapat stocken så den väger mindre lägger jag upp den på två högre stubbar för att få en någorlunda bättre arbetshöjd. Funderar på att köpa ett Big Mill system eller Farmers sågverk. Har idag ingen atv eller traktor som jag kan köra ut virket med så då är det enklast att ta med sig linjalen ut och såga på plats. Det som jag sågar upp nu ligger i anslutningen till huset. Timmerjiggen slår lite på någon millimeter (kanske den är lite sne, köpt begagnad) och skruvar släpper lite då och då. Har fått skruva åt den rejält för att den inte ska släppa när jag sågar, alltså måttanhållet.

Nu till torkningen, jag har först låtit furan ligga och torka på altanen i ca:3-4 veckor för att sen igår bygga upp en ställning för att förvara den på. Ska bygga till ett tak så småningom. Granen har bara torkat i ca:2 veckor. De flesta dimensionerna är 22mm och 45mm, jag har lagt på 2-3mm extra för jag har förståt att det krymper något. Nu har det "missfärgats" på vissa brädor eller är det svamp jag har fått? Är det bara att kasta eller kan man hyvla bort det? Viss del av virket hade jag tänkt att använda till att bygga med inomhus i huset och annat till typ veranda, kompost, odlingslotter m.m.

Vad ska jag tänka på vid torkning och hur lång tid tar det? Jag läser allt från någon vecka till månader? Och ska jag köpa mig en fuktmätare för att vara på den säkra sidan så jag inte tar in för fuktigt virke och bygger med. Vad är fukt gränsen för att ta in virke? 18%?

Tycker detta är väldigt roligt och hoppas kunna få svar på mina frågor!

mvh

Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Tosca  
#331317 Gör strökäpparna minst en tum tjocka, helst i gran - tall mot tall ger de skador du visar.
Luftigt, 1 - 2 dm mot marken, täck endast ovanpå, gärna med plåt, luften måste kunna röra sig fritt.
Torka minst en sommar, helst längre.
Skadorna är mögelangrepp, ska nog gå bra att hyvla bort när det torkat färdigt.

Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331328 tack för svaren. Hade inte en aning av det kunde resultera i mögel fura mot fura. Ska tänka på det. Har plasttak över från annat, kanske funkar med det också. Det som är surt är att reglarna är gjorda furu. Får hitta på något annars får det ligga kvar.

Jag har ju några gran stockar som ligger på marken, ska jag barka dem eller kan dem ligga kvar och jag sågar upp dem under sommaren ( med risk för svampsporer?)

   TS
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Tosca  
#331332 Sporer behöver fukt för att växa, större risk för insektsangrepp på granstockarna under barken.
Detta är inget större problem när du väl sågat dem, ligger de för länge är det risk att du får torksprickor men till försommaren ska det inte vara någon fara tror jag.

Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

dwurg  
#331364 Efter vad jag hört skulle man helst ströa med löv om det är barr man stabbar och tvärsom.
Hur som helst sopa av dom ordentligt brukar bli mycket spån på dom sågade ytorna.

Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331366 Jag sopar alltid av dem innan jag lägger för torkning. Märkte att tallen blev angripen snabbt av insekter, då jag hade vissa "slask" bitar som jag barkade och där hade dem krypit in och gömt sig. Har tyvärr erfarenhet av mjuka trädgnagare i huset på landet. dem äter igenom allt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

skogshasse  
#331367
Bajk skrev:Kommer text.


hej på dej vad jag har fått lära mej är att ströna ska vara torr gran sen om man vill så kan man stryka på trälack i ändarna på virket så slipper man ändsprickor i virket för änden torkar snabbare annars och då spricker det

Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331372 ok, har också fått tips om att måla men då med vanlig färg i ändarna just för att just sakta ner torkningen. Allt är vel värt att pröva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

jannee  
#331375 En riktigt gammal regel hur man ska få fram bra sågat virke var.
1 Stockarna skall avverkas mellan jul och nyår - tydligen var trädet som torrast då.
2 Såga upp timret när du vårsått
3 Torka utomhus tills säden bärgats.
4 Därefter inomhus tills nästa vår, då som först ska virket vara torrt nog för husbyggnation.

Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331497
jannee skrev:En riktigt gammal regel hur man ska få fram bra sågat virke var.
1 Stockarna skall avverkas mellan jul och nyår - tydligen var trädet som torrast då.
2 Såga upp timret när du vårsått
3 Torka utomhus tills säden bärgats.
4 Därefter inomhus tills nästa vår, då som först ska virket vara torrt nog för husbyggnation.



Det verkar som en bra tumregel! Alla förslag som dessa mottages varmt. Tänker att det måste finnas fler än dessa som svarat på tråden som har torkat trä innan. Skulle vara kul om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter. Finns många erfarna och kloka människor här på forumet!

Om man ska mäta fukthalten i trät, vilken nivå ska den ligga på innan man tar in virket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

alias  
#331618
Bajk skrev:
jannee skrev:En riktigt gammal regel hur man ska få fram bra sågat virke var.
1 Stockarna skall avverkas mellan jul och nyår - tydligen var trädet som torrast då.
2 Såga upp timret när du vårsått
3 Torka utomhus tills säden bärgats.
4 Därefter inomhus tills nästa vår, då som först ska virket vara torrt nog för husbyggnation.



Det verkar som en bra tumregel! Alla förslag som dessa mottages varmt. Tänker att det måste finnas fler än dessa som svarat på tråden som har torkat trä innan. Skulle vara kul om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter. Finns många erfarna och kloka människor här på forumet!

Om man ska mäta fukthalten i trät, vilken nivå ska den ligga på innan man tar in virket?


Observera att de siffror man ofta anger är fuktkvot och ej fukt halt.
Om jag minns rätt gick minnesramsan från Skogis så här (med "allt" menas vedens vikt och det vatten den håller):
Fuktkvot= vikten av vattnet/(vikten av "allt" - H2O:t)
Fukthalt=vikten av vattnet/vikten av "allt"

Hoppas att jag kommer ihåg rätt - annars lär väl min lärare i virkeslära komma och hemsöka mig i mina drömmar :lol:

Jag vill minnas att den fuktkvot där virket blir formstabilt är 28 % och kallas fibermättnadspunkten. Detta borde motsvara en fukthalt om 21,875 %.

Hoppas att jag inte har gjort några tankevurpor nu.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Camwood  
#331638 alias! Det var bra att du tog upp det här med fuktkvot då många blandar i hop dom. Fukthalten brukar man använda till flis, spannmål och i bland ved mm men aldrig till sågat virke där är det bara fuktKVOTEN som mäts. Allså vattnet som finns kvar i träet mätt i % av virkets absoluta torra vikt. Vilket bara är ett teoretiskt mått då det är aldrig någon som handlar o köper helt torrt trä.
Men sen skrev du att virket blir formstabilt efter 28% ? menar du att man återfuktar virket eller? För annars när virket torkar och kommer UNDER fibermättnadspunken det är DÅ som virket börjar röra på sej och krympa. Du hör det på namnet fibermättnadspunkt!!! Det varierar mellan träslag var den är men principen är den samma , När virke torkar från rått så töms hålrummen i trävedens celler som är fyllda med vatten först och när dom är tomma så börjar cellväggarna att torka OCH DÅ börjar virket att krympa och röra sej. Det är i teorin men det har ingenting med verkligheten att göra för i ett virkesstycke/stock mm så kan startfuktvoten skilja väldigt mellan kärna och splint tex. Som följd att ett och samma virkesstycke kan komma ner i fibermättnadspunkten vid helt olika tidpunkt med följd att det blir enorma spänningar i virket mm. Det är inte hela förklaringen varför virket spricker eller blir skevt det finns mer som påverkar.

Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

Bajk  
#331644
Camwood skrev:alias! Det var bra att du tog upp det här med fuktkvot då många blandar i hop dom. Fukthalten brukar man använda till flis, spannmål och i bland ved mm men aldrig till sågat virke där är det bara fuktKVOTEN som mäts. Allså vattnet som finns kvar i träet mätt i % av virkets absoluta torra vikt. Vilket bara är ett teoretiskt mått då det är aldrig någon som handlar o köper helt torrt trä.
Men sen skrev du att virket blir formstabilt efter 28% ? menar du att man återfuktar virket eller? För annars när virket torkar och kommer UNDER fibermättnadspunken det är DÅ som virket börjar röra på sej och krympa. Du hör det på namnet fibermättnadspunkt!!! Det varierar mellan träslag var den är men principen är den samma , När virke torkar från rått så töms hålrummen i trävedens celler som är fyllda med vatten först och när dom är tomma så börjar cellväggarna att torka OCH DÅ börjar virket att krympa och röra sej. Det är i teorin men det har ingenting med verkligheten att göra för i ett virkesstycke/stock mm så kan startfuktvoten skilja väldigt mellan kärna och splint tex. Som följd att ett och samma virkesstycke kan komma ner i fibermättnadspunkten vid helt olika tidpunkt med följd att det blir enorma spänningar i virket mm. Det är inte hela förklaringen varför virket spricker eller blir skevt det finns mer som påverkar.


Det här är så intressant! :smile: Mycket kunskap/lärdom på kort tid för den delen oxå. Jag är väldigt intreserad av vet aom det är någon fara att ta i virket för tidigt och bygga med det inomhus. Skulle det kunna bli mögel i det? Eller skadedjur som trivs bra i inte fullt torkat virke. Finns det några gränser. Men som ni säger virket är ju aldrig helt torrt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Att torka brädor för inomhusbruk? Sågat med timmerjigg

alias  
#333325
Camwood skrev:alias! Det var bra att du tog upp det här med fuktkvot då många blandar i hop dom. Fukthalten brukar man använda till flis, spannmål och i bland ved mm men aldrig till sågat virke där är det bara fuktKVOTEN som mäts. Allså vattnet som finns kvar i träet mätt i % av virkets absoluta torra vikt. Vilket bara är ett teoretiskt mått då det är aldrig någon som handlar o köper helt torrt trä.
Men sen skrev du att virket blir formstabilt efter 28% ? menar du att man återfuktar virket eller? För annars när virket torkar och kommer UNDER fibermättnadspunken det är DÅ som virket börjar röra på sej och krympa. Du hör det på namnet fibermättnadspunkt!!! Det varierar mellan träslag var den är men principen är den samma , När virke torkar från rått så töms hålrummen i trävedens celler som är fyllda med vatten först och när dom är tomma så börjar cellväggarna att torka OCH DÅ börjar virket att krympa och röra sej. Det är i teorin men det har ingenting med verkligheten att göra för i ett virkesstycke/stock mm så kan startfuktvoten skilja väldigt mellan kärna och splint tex. Som följd att ett och samma virkesstycke kan komma ner i fibermättnadspunkten vid helt olika tidpunkt med följd att det blir enorma spänningar i virket mm. Det är inte hela förklaringen varför virket spricker eller blir skevt det finns mer som påverkar.


Hej!

Det var dumt/klumpigt formulerat av mig. Trä är formstabilt vid en fuktkvot över fibermättnadspunkten.

Vad det gäller sprickbildning i virke så har jag för mig att virke krymper (i % räknat) olika mycket i fiberriktningen (längsled i stammen), radiellt och tangentiellt. Sen om detta delvis är en effekt av vattenavgivning/upptagning hos splint resp. kärnved skall jag låta vara osagt.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).