tis 26 maj 2015, 08:49#331307
Fast min jämförelse är att när vi kör med Niab och ger sig på storgrannar är Forden ofta för liten. Det inte helt ovanligt att man lyfter ett bakhjul på traktorn när man arbetar med trädet. Lika så vid vinschning (inte Niaben då) så vinschar man tills man håller på att tippa traktorn mer eller mindre. Och
trots att Forden är så pass mycket större viket borde ge större krafter på trepunkten så sker det inga haverier.
Gällande kat1 mot kat 2 så är vad jag den enda skillnaden i definition storleken i triangel för de tre fästpunkterna och diameter på hålen i "kulorna" men det är i det här fallet helt irrelevant då det finns kraftigare kat1 än de som sitter på 135an.
Det jag menar att trepunktslyften bör vara dimensionerad så att det inte går att bryta sönder grejerna vid "normal" användning.
Ok det är klart att 135 ska kunna ställa sig på bakhjulen men det är så små marginaler att man riskerar att bryta av lyftarmarna då. Jag har brutit av en lyftarm, förra ägaren bröt av den andra så den är också svetsad och nu när jag pratar med folk runtomkring så verkar det inte vara särskilt ovanligt att man fått byta eller förstärka lyftarmarna på både 35:an och 135an.
Och fördelen med en trepunktslyft som är väl dimensionerad för traktorn kan du nog själv räkna ut.
Och rörande fast montering av kran vet jag att sådant finns men jag önskar kunna använda både kran och separat vinsch så det går bort. Frågan gällde huruvida någon vet en bra lösning på förstärkningsstag/avlastningskedjor etc.