Skogsmiljö och Trädlära

Bäverkriget!

23 inlägg 8902 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäverkriget!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331158 Har haft bäver i området nu i 15 år o lyckats hålla dom på en rimlig nivå hittils. Har tatt några i fälla samt rivit dammar ett par ggr.
Senaste dammbygget har inte ställt till för mig men grannen har en del dränkt men ingen direkt skog som förstörs då tidigare dammar tagit det området för honom.
Det har läckt vatten under en gran som står i kanten på dammbygget hittils men nu har det satt igen sig o nivån har ökat 20cm sista veckorna. Jag har nästan 1 ha med nygallrad 30årig granskog som står i vatten nu.

Problemet nu är att dammen är på grannens, vi pratades vid om det o han sa då att han skulle be skotarn som var i närheten att lyfta undan dammen men detta skedde aldrig.

Hur ska man agera tro?

Magnus M



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäverkriget!

Vardon  
#331162 Prata med grannen och åka och göra det själv för att rädda sin egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Bäverkriget!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331169 Jo det är nog det bästa men jag känner på mig att han inte ger mig ett ok på att åka in på hans med nån maskin.

Skulle helst vilja ha dit ett rör så nivån håller sig så mina granar klarar sig. Skulle vara kanon om man kunde få i ett rör utan stora maskiner.

Borra??

Lägga dit ett rör 10cm under ytan o sen gå dit o sänka det allteftersom nivån sjunker?

Frågan är oxå vilka rättigheter jag har? Står ju en del om betydande värden o så på LS men frågan är väl vad som gäller i praktiken!

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

eqlazer  
#331177 Rör, du tror inte bävern hittar läckaget och lagar hålet?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bäverkriget!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331189 Grejen med rör är ju att det ska gå 3-4 m in i dammen. Då fattar dom inte vart det läcker. Dom är smarta men inte så smarta.
Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

jannee  
#331192 Du bör nog lösa problemet omgående, dina träd kommer att drunkna inom någon/några veckor.
Vore det jag skulle jag på eget bevåg rasera dammen och som du är inne på montera någon sorts rör så att vattenståndet för alltid blir begränsat.

Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

dwurg  
#331253 dynamit

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bäverkriget!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331265 Dynamit är ju kul o jag känner en sprängare, Vi pratade om det för några år sen när jag hade en damm inne på mitt skifte. Han berättade att han sprängt en damm åt en markägare. Blev ju rent i bäcken men skogen runtom såg inte fager ut. Det vart som man blitt färgblind på en sekund, allt var grått. Är nog ingen höjdare att sätta motorsågen i dom träden.

Fick en idé, ett långt järnrör, i ena änden invändig gänga o så svarva en kon med stora vassa gängor på iskruvad i röret. I andra änden en bensindriven isborr. Borra genom från nersidan, bada lite o leta reda på konen o skruva ur.
Låter galet men vore kul o pröva. Frågan är väl om en isborr orkar?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

Sune_  
#331271 Har haft mycket problem med bävrar genom åren (hade 9 dammar när ja rev sist och faktiskt blev av med dom, än sålänge kan tilläggas) och en sak har jag lärt mig, att det går ruskigt fort och krävs relativt lågt vatten för att ta livet av granar.
Behöver absolut inte vara översvämning, är det bara ordentligt vattensjukt, alltså inte nödvändigtvis över marknivå, så dör granarna. Ä väl 3 år sedan jag fick sopa ner ca 0.5 hektar 45-årig gran p.g.a just detta, tror 2 träd hade några barr kvar.

Så få för guds skulle bort eländet och det fort!

Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

elis  
#331296 Grannen hade väl avverkat i närheten? Nog lär du väl få gå i skotarspåren med en maskin så du kan riva dammen, annars är ju grannen ett värre skadedjur än bävern?
Jag skulle nog koppla in ls också för säkerhets skull, i vissa län är det tillåtet att riva dammar under sommarhalvåret.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bäverkriget!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331297 Jo det är den vägen han kört ut på som leder ner till dammen, men sen dom körde ut riset så är spåren än djupare så jag kommer inte dit med nåt mindre än en skotare.
Så jäkla tråkigt alltihop.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

Hema  
#331299 :(

Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

aalg  
#331326 Går det att använda en vinsch på nåt sätt, eller är det för långt ut i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Bäverkriget!

Ängagärdet  
#331329
Bild


Hoppas på detta!

Avatar Fallback

Re: Bäverkriget!

Tosca  
#331333 Matslöseri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).