Motorsåg och handhållet

Såg modeller och lämpliga användnings områden !

457 inlägg 482052 visningar 78 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#32692 Här är en 372:a jag hittade på Blocket en ny en :)
http://www.blocket.se/vi/17325991.htm?ca=17_s

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

346 eller 357?

mrbister  
#33028 halloj bojs

Ny i forumet och tröttnat på att låna såg av andra (dyrt att muta folk hela tiden) :D


Jag behöver en lämplig såg för enstaka fällningar per år (tall, gran och några grova rönnar) och kapning/gallring. Tittat både på Husqvarna 346 och 357, undrar nu om det är värt en halv hästkraft till och gå på 357 eller är 346:an likvärdig? Priset om jag har förstått det rätt på dessa modeller är ung. snarlikt.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33031 köp en begangad partner 500/5000 eller en begangad 242 det kommer du långt med.

annars så rekommenderar jag helt klart 346 med 15 tums svärd på.

Avatar Fallback
mrbister  
#33106 Tackar för tipset. Jag tar väl och tittar runt lite. Lite konstigt att Partner saluför motorsågar när det är en del av Husvqarna.... :?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33128 Partner är en del av electrolux/Hva. De marknadsför olika märke som Husqvarna, Jonsered, Partner, Poulan, McCulloch samt en hel hög utan namn direct...

Avatar Fallback

Jag kör Jonsered

hondamannen  
#33338 Jag kör Jonsered och har inte haft några problem med dem . de broblem är mest av karaktären SBS "Skit Bakom Spakarna" slöad kedja pga markänning tex .

Men jag köpte en Oregon kedjeslip så nu är det slut på manuellt filande som är dödstråkigt .

Jag har en Jonsered 2045 med 13" svärd till fällning o kvistning av ved för eget bruk . har kapat mycket ved med den på fullgas i rätt grova stockar tank efter tank o den blir så varm så det ryker lite om den när jag stängt av den men den håller .måtte vara bra kvalitet .

Sen har jag en jonsered 2095 med 24 tums svärd till de riktigt grova stockarna , den är mycket stark . grova träd vill folk inte hålla på med så man brukar få träden bara man sågar ner dom själv och på det viset har jag fått mycket ved .

Har även en gammal Partner 5000 stående som reservsåg och utlåning till kompisar .

Jonas

"Jag gasar tills det rasar"

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#33685 Honda mannen välkommen hit och kanske man skulle kunna få en bild 2095:an :P
alltid kul med stora sågar :)

   TS
Avatar Fallback
hondamannen  
#33709 Här kommer en bild på min 2095 i händerna på farsan , han ser rätt nöjd ut !!

Det "Jätte svärdet" är numer utbytt mot ett 24" är det nån som är spekulant på ett 36 tums svärd så hör av er , det är billigt då jag inte har nån användning för det ..

Jonas

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34558 Jodå... Intresset fanns o nu har svärdet bytt hem!

Paketet det levererades i var riktigt kul!
Det gillade jag!

Jag skulle montera det direkt, men svärdsbultarna var för grova så det fick bli en bild vid sidan om tills vidare.

Ingen trissa vilket ger möjlighet o exprimentera lite med alla varianter av delning.

:D

Avatar Fallback
Huggis  
#36905
swe#kipp skrev:Det finns fortfarande 372:or att köpa om du har god kontakt med din handlare, vet att min fortfarande kan få tag på dom :)
575 skall du vänta med att köpa tills den nya kommer ut som är lite lättare och har mer effekt, det är fortfarandde den gamla som säljs tyvärr ,,,,,
Lycka till !!



Kommer den heta likadant, 575?

När kommer den ut, och hur vet du detta?


Behöver en ny såg, har oehört mkt grov skog att såga nu, 12 månader framöver, och mer.

Är trött på 372, vill ha något starkare. Men fan inte 575:an, aldrig i livet att jag rör den skiten.

Förövrigt, vet du om den nya "575:an" har samma utblås på ljuddämparen som gamla 372? Mkt mkt användbart när man kapar stormfällt och kan blåsa bort grus på stammarna. Oxå ett skäl till varför jag inte bytat "upp" mig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36920 Titta på Dolmar 7900 eller större HVA som 395 eller 390...

Dolmaren vet jag har mer däng o klarar mycket mer bus än 372.
De större HVA har jag inte testat... Än.

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36972 Dolmar PS 7900 kan jag med rekomendera. Lättstartad , gott om kraft men ändå smidig med tanke på storleken och klart prisvärd. En av mina favoriter.

Avatar Fallback
mrbister  
#37019 googlade runt lite och det verkar vara en trevlig såg, bra vikt/effekt-förhållande oxo.
Hur mycket får man lätta på plånboken för dylig såg?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37024 List pris ligger runt 8500Kr.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37083 dags för två filmer på dina dolmar när de sågar sig igenom stock snart?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).