Öppna kategorin

Allemansrätt för tiggare

12 inlägg 6516 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allemansrätt för tiggare

svampbob  
#330986 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/allem ... 588044.svd



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Allemansrätt för tiggare

bgl  
#330990 Närmast en icke-fråga som SVD tar upp. De läger/kåkstäder som EU_migranter bygger upp av skrotade husvagnar, lastpallar mm är inte tältning som allemansrättsligt begrepp och sker nästan aldrig på mark där allemansrätten ska tillämpas. I princip alla ligger på tomtmark, parkmark, parkeringsplatser, mark förberedd för byggnation mm.
Artikelförfattaren har troligen blandat ihop EU-migranteras boende med kringresande bärplockares!

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330999 Mats Jungdahl med Frihetsportalen ger bra svar på artikeln som SvD publicerade i går en krönika av , Mårten Schultzs ogrundade åsikter om juridik :

http://www.frihetsportalen.se/2015/05/okunnig-expertis/

Det finns stora frågetecken kring det korrekta i påståendena om allemansrättens sedvanerättsliga bakgrund. Många exempel på lagstiftning från 1900-talet innan 1940 pekar på att allemansrätten är en sentida politisk konstruktion i syfte att bryta upp enskilt markägande med maktdelning och lagstyre . Syftet var främst att ge stadsborna någonstans att vara på semestern.....

Det självklara är att alla som vill bedriva verksamhet på annans egendom ska inhämta ägarens tillstånd.

Men allemansrätten är, som påtalats en myt, och en socialdemokratisk konstruktion från 1940-talet. Denna konfiskation den”konstruerade” allemansrätten som sedvanerätt har senare, med borgerligt stöd, helt rättsvidrigt fått grundlagsskydd utan att innebörden finns i lagen.

Jag rekomenderar att ni också läser Gunnar Wiktorsson vår kanske största expert på allemansrätten.
Det han skrivit om Allemansrätt som rättsnorm i Juridisk tidskrift samt
boken av Gunnar Wiktorsson, Den grundlagsskyddade myten.

Rätten att jaga bort inkräktare är också en gammal sedvanerätt och med betydligt mer stöd i äganderätten..

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331024 Sakligt sett gäller givetvis allemansrätten i skog och mark även för s.k. tiggare. Så långt har artikelförfattaren rätt.

Men en övernattning enligt allemansrätten gäller bara någon enstaka natt åt gången på samma ställe, varför månadslånga tältläger/kåkstäder är helt oförenliga med allemansrätten. Dessutom brukar det lämnas horder av skräp efter lägren, vilket också är helt oförenligt med allemansrätten.

Allemansrätten = inte störa och inte förstöra för markägaren och andra närboende
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

svampbob  
#331026 Jag hann elda upp mig rätt rejält innan jag kom till slutklämmen. Jag trodde ett tag att han helt skulle legitimera Romernas rövarliv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331110 Utnyttjande av tiggare kan stoppas
Nu öppnar migrationsminister Morgan Johansson (S) för att skärpa lagreglerna om människohandel så att utnyttjande av tiggare stoppas, rapporterar SVT.

Morgan Johansson (S). FOTO: FREDRIK PERSSON/TT
22 maj 2015 kl 19:30, uppdaterad: 23 maj 2015 kl 08:21

Den tidigare integrationsministern Erik Ullenhag har talat om behovet av översyn av reglerna, och han får nu medhåll av Johansson.
Utöver detta så tycker både Ullenhag och Johansson att barn till EU-migranter inte ska gå i svensk skola. Det är hemländernas ansvar att ordna skolgången, säger Morgan Johansson till SVT.
Miljöpartiet stödjer översynen av lagstiftningen om människohandel.

- Det sägs att den nationella samordnaren har sagt att det finns luckor i lagen. Han har inte lämnat sin rapport ännu, men om han bedömer att det finns det så får vi titta på det. Det finns redan i dag en utredning om människohandelsbrottet, så då får den titta på det här också, säger Annika Hirvonen, riksdagsledamot för MP och vice ordförande i justitieutskottet, till TT.
Rätten för EU-migranters barn att gå i svensk skola vill hon inte kommentera.


Allemansrätten 20150522 Svd Utnyttjande av tiggare kan stoppas.docx

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331250 Äntligen på gång, lagstiftning rörande äganderätt och bärplockarläger.

När det gäller avhysning av bosättningar både på kommunal och privat mark är tidigare integrationsminister Ullenhag och nuvarande justitieminister Morgan Johansson överens om att lagen bör ses över.

– Jag har fått en hel del signaler om att det är ett problem för privata markägare. Det handlar om att se över både lagstiftning och förodningar kring detta för att förenkla förfarandet, säger Morgan Johansson (S).

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/minis ... gen-andras

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331268 Hoppas den översynen går bättre än "förenklingen" av strandrätten, som snarare ledde till en rejäl skärpning med 300 meter strandskydd....
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331630 Allemansrätten inkluderar inte "vildcamping" http://www.ja.se/?p=47579&m=3433&pt=105
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Camwood  
#331646 Det hör inte till den här tråden men den jva ALLEMANSRÄTTEN har hjärntvättat flera generationer nu tillföljd att många, många många tror att den går före ÄGANDERÄTTEN 😡 😡 :???:
Som om ALL mark ,sjöar och skog i Sverige är något som STATEN tillhandahåller gratis för oss medborgare för att vi har betalt skatt!!!
Ja nu tog jag i !! men lite rätt har jag :roll:

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331935
Camwood skrev:Det hör inte till den här tråden men den jva ALLEMANSRÄTTEN har hjärntvättat flera generationer nu tillföljd att många, många många tror att den går före ÄGANDERÄTTEN 😡 😡 :???:
Som om ALL mark ,sjöar och skog i Sverige är något som STATEN tillhandahåller gratis för oss medborgare för att vi har betalt skatt!!!
Ja nu tog jag i !! men lite rätt har jag :roll:


När det gäller allemansrätten pratas det ofta från myndighetshåll om att vara rädd om naturen. Men det talas knappt aldrig om att man också ska vara lika rädd om markägarens egendom, eller att skogsbrukets enorma betydelse för den svenska ekonomin. Är inte detta vårdslös myndighetsutövning?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätt för tiggare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332758 Gör det lättare att avhysa vildkampare i skog och mark http://www.lantbruk.com/debatt/gor-det- ... g-och-mark
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).