Skördare

blocket fynd [Valmet 838]

11 inlägg 5592 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

blocket fynd [Valmet 838]

SkotarPiloten  
Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32361 Är dom ovanliga?

Användarvisningsbild
masterchief  
#32363 Jag har då aldrig sett någon innan 8)
Intressant objekt för klipp.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#32789 Hej,
Jag flyttade denna tråd till Skördare/drivare kategorin.
Kan det vara så att 838 är någon föregångare till 801c?
Verkar isåfall dock varit ett glapp mellan de olika modellerna (tomrum när det inte fanns nån drivare hos Valmet).

Läste också i senaste Trucking att Valmet lagt ned tillverkningen av 801c.
Anledningen verkar vara att den är svår att köra ihop för entreprenörerna, rätt objekt osv.

Stämmer ovan skrotas ännu en drivar-era hos Valmet?!

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32833 Kommit in en kombimaskin från Valmet på blocket till idag http://www.blocket.se/vi/16540434.htm?ca=20_s

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#33018 Den modellen av 838 bygdes väl för att köra trädelar med som förekom på den tiden. Med gripsåg eller fällgripsåg.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33048 finska PIKA , var väl pionjärer på sk. combimaskiner ..en gissning ?
men numera är det nog bara PONSSE som gäller om man ska köra alla kategorier , det är väl den enda tillverkaren som kan erbjuda produktion som fungerar i en /samma maskin :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33050 Var en som kör med Pika alldeles i närheten där vi är och kör nu. Han sa att de inte gick alls med den maskinen,gick sönder mycket,plus att det alltid var strul att få tag i reservdelar.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33102 det kan nog tänkas att det kan vara en del strul med service/delar :) det är ju inte varje dag man ser en PIKA -maskin i full prod. idag :wink: .. jag kommer ihåg vilken sensation det var när valmet visade "drivaren" på skogsnolia i umeå :) ...då kostade den över 4 milj. :wink: ... och några hundra meter längre fram körde ponnse sin buffalo dual för fullt och bytte utrustning på några minuter ..skotare /skördare ...och denna maskin såldes för 2,6 milj då (kommer inte ihåg vilket år det var) .. men jag tror att det var då timberjack visade 1710:an ..tror jag ?? , ni som kör john deere har säkert bättre koll :lol:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33117 1710an har väl funnits i en jädrans massa år. Typ 97-98 nånting!?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33130 helt ärligt så har jag ingen susning :) ...usch , 97-98 ..jag börjar tänka att jag är snart en gubbe själv :lol: ...men du har nog rätt , det stämmer nog , man tyckte det var ett monster när man såg den första gången 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).