Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mitt ekipage

19 inlägg 9991 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mitt ekipage

aerostaffan  
#328752 Har inte blivit färdig att lägga upp någon bild på mitt ekipage innan men nu är det dags!!
Traktorn är en Kubota 4200 4wd med Astor 700kg lastare. Vagnen är en Kranman 3-ton med ramstyrning och vinsch.



   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

Henrik Petersen  
#328805 Ser fint ut. Men vi vill ju se traktorn med :grin:

Henrik

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

TheJo  
#328806 Fint ekipage :)
Släng gärna upp flera bilder / filmer.

Men hur funkar de där däcken i skogen?

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#328826 Däcken funkar bra! Har inte kört fast ännu i a f. Har dock varit ganska försiktig och har inte kört några fulla lass heller.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#328847 Har tyvärr ingen bättre bild på traktorn, men det ska jag fixa vid tillfälle!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#330917 Bättre bild på traktorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt ekipage

BjörkenPer  
#330918 kanske en bild i solen nästa gång? :mrgreen: Men vad man kan se, så ser den ju jäkligt smidig ut :o

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#330932 Är ganska smidig ja! Är ca 150cm bred och vagnen är 155cm bred så de passar bra ihop! Enda nackdelen är att hytten är så trång så vi kör med ventilpaketet hängandes på grinden,så det blir lite klättrande in och ut ur hytten.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

Yanmar 1502d  
#331005 Har du mycket nytta av ramstyrningen? Jag har inte fått grepp om när det är bra att ha. Någon får jättegärna berätta fördelarna och användningen kring den.

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#331052 Ramstyrning är kanonbra! Om du tex ska svänga vänster runt ett träd och det e trångt så kör du ut ramstyrningen åt höger. Detta gör att vagnen "håller ut" från trädet och det blir enklare/möjligt att ta sig förbi. Och vid lastning och lossning så kan ju man ju skjuta vagnen liten i sidled om det är något man inte når riktigt till....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt ekipage

lissnils  
#331054 Har en likadan vagn som dig - grymt nyttigt med vagnsstyrningen!
Framför har jag en Jinma 304 som drar. Men jag skulle inte klara en meter med såna däck hos mig. Piggkedjor är det som gäller här - och givetvis även fulla lass...oftast lite för mycket i mitt gallringsbestånd längs bergets sida :roll:

Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#331058 Har inte kört fast ännu, men visst skulle man haft andra däck eller kedjor på de jag har. Men 4-hjulsdriften är ju guld värd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#331216 Fler bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

aerostaffan  
#331217 En till

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt ekipage

snowmanx  
#331705
Yanmar 1502d skrev:Har du mycket nytta av ramstyrningen? Jag har inte fått grepp om när det är bra att ha. Någon får jättegärna berätta fördelarna och användningen kring den.

Prova glida baklänges med låsta hjul i en uppförsbacke med is. Då får man verkligen veta att ramstyrning är guds gåva till mänskligheten :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).