Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byta bottenskiva på tippvagn, vad ska man välja?

5 inlägg 10764 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta bottenskiva på tippvagn, vad ska man välja?

Hema  
#330820 Jag har idag den vanliga utomhusplywoodskivan som återfinns i botten på de flesta vagnar och släp. Men den som allt annat slits med tiden och när man kommer till den punkten, när man tycker att det är dags att göra någonting åt det, ska man då köra på med samma lösning eller vore det kanske rekommenderat att välja något annat?

Såsom jag ser det finns det 4-5 olika alternativ, när man ska byta bottenskiva i en tippvagn.
1: Byter ut skivan mot en motsvandre som redan satt där.
2: Man fäster en stålplå ovanpå.
3: Man fäster en aluminiumplå ovanpå.
4: Man försöker hitta någon hård tun gummimatta
5: Man försöker få fatt i någon plastskiva i liknande material som skyddsplasten under ATV:er är gjord av.
(Vissa alternativ är kanske mindre lämpliga beroende på vad man ska ha på flaket.)

1:a, ger ingen förbättring, 2:an börjar antagligen rosta rätt omgående, 3:an gäller att fästa skivan så att den inte reagerar med vagnens stålkonstruktion, 4:an risk att den bjuder på för mycket grepp, så att materialet inte ramlar/glider av och slutligen 5:an, var finner man sådan plast?



   TS
Avatar Fallback

Re: Byta bottenskiva på tippvagn, vad ska man välja?

jannee  
#330833 Om du har möjlighet, försök leta reda på någon begagnad rostfri plåt på en skrota, dock bör golvet under vara i bra skick innan du bultar fast den begagnade rostfria plåten.
Är undergolvet slätt och jämt räcker det med en tunn plåt = någon mm bara eller 2 mm tjock - håller sedan i evighet.
Durkplåt (aluminium) går också bra om du vänder den upp och ned = släta ytan uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Byta bottenskiva på tippvagn, vad ska man välja?

Vardon  
#330840 Plast finns det nog säkert någon i din närhet som säljer. Jag vet bara firmor i Göteborgstrakten. Plasten har jag för mig ska vara svart (mer UV-beständig). Det glider lätt, lätt att arbeta med nackdelen är om du tänker promenera på din vagn så kan den bli glashal.

I ett släpt som hade plast i släpet och en ramp så när man skulle ha ut de små sakerna fick man ställa sig på rampen och glida ner, och hade man tur stod man på fötterna i andra änden.

Gummimatta kan nog bli lite kärvt, kolla med nån gruva / industri om du kan ta utslitet transportband.

Avatar Fallback

Re: Byta bottenskiva på tippvagn, vad ska man välja?

rikard_e  
#330913 Jag hade kört med aluminium eller rostfri.
Ska du svetsa skivan i bott så bulta fast den. (annat alternativ finns ju inte för aluminium)
Men ska du ha rostfri bör denna inte heller svetsas fast. Rostfritt är svårt att få bra hållbara svetsar på,
eftersom rostfritt stål härdas under vibration och spricker tillslut.

Avatar Fallback

Re: Byta bottenskiva på tippvagn, vad ska man välja?

Hema  
#330923 Japp det blir bulta fast i den gamla skivan, så man inte får någon metallreaktioner.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).