Motorsåg och handhållet

Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

16 inlägg 14261 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#330750 För 11 år sedan så blev jag ägare till en bostadsfastighet, med ett antal Douglas-granar och ett hus med en vedkamin i vardagsrummet.
Douglasgranarna var snabbväxande, med rodsystem so startade växa in under den murade torpargrundens betongsula. 30m träden gick inte att fälla pga av mitt hus samt närliggande grannar, så det blev att leja en sk trädklättrande logger, som klättrar och kvistar på vägen upp mot toppen samt kapar ner stammen i ca 2m stumpar på vägen ner. De 6 m långa och decimetergrova grenarna firades ner ned linor...
Allt som inte var grönt kapades av mig sedan ner till brännved och klövs. Det här pågick under ett flertal år. Hade lejda trädklättrare vid tre olika tillfällen.
Första året så investerade jag i en Husqvarna 350 med 20" svärd, en billig sk farmarsåg. Den tjänstgjorde i många år tills jag fick slut på de små portionsflaskorna av den speciella TT-oljan för motorsågar. Mitt uppe i ett stort kapprojekt, så blev jag lite för "lat", och stannade på Baxter Autoparts, och frågade efter tvåtakts olja för motorsågar där. (sparade mig ca 30 restid tor till andra änden av stan). Blev försäkrad om att TT oljan skulle funka bra för motosågen, så det blev en liters flaska där.
Men se det skulle jag inte ha gjort...en halvtimme senare skar sågen.
Hade jag tänkt till så hade jag säkert inte hamnat i den här situationen, men i stridens hetta....
Nu blev det bara till att låna svågerns Stihlsåg för att gära klart mitt projekt. Jag gillade Stihlsågen, kommer inte ihåg vilken modell det var, men det räckte för att börja tänka på ett märkesbyte. Tyckte bl a att Hva'n hade lite för många smådetaljer som jag retade mig på. Bla tanklocken, åtkomst av luft filter mm. Men först skulle jag försöka få Husqvarna'n reparerad. Kostnadförslagen på sågverkstan låg på 75% av nypriset på en ny Stihlsåg.
För att göra jobbet själv så behövde jag komma över ett cylinder-kit till rätt pris. De skulle då kosta mig ca 40% av priset på en ny såg.
Så ett halvår senare, när nästa Douglasprojekt skulle startas så blev det till att göra en ny resa, den här gången till Stihl-butiken.
Så jag köpte en annan sk farmarsåg, en Stihl 250 med 18" svärd. Den har jag varit mycket nöjd med i ca 4 år nu...
Husqvarnan har stått i garaget och väntat på kärlek i 5-6 år nu, när jag får för mig att kolla vad ett cylinder-kit skulle kosta idag. $46 och fri frakt, eller lite mera än 10% av nypriset på en såg. Så jag beställde genast ett kit på Amazon...
http://www.amazon.com/gp/product/B00K4596GK/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Fick samma dag ett emailsvar från säljaren, som ursäktade att leveransen skull ta lite mer än en vecka, på grund av pappersexercisen för export och import mella Kina och USA....

Hur som helst, är det någon fler som haft samma problem med vanlig tvåtaktsolja i en motorsåg?

Är det någon som har erfarenhet av dessa kinesiska reservdelar?
Får återkomma senare med uppdatering av hur reparationen gått...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

anersimyra  
#330755 Du kanske fick olja avsedd för vattenkylda tvåtaktare ? Kinesiska kopior av kända sågmärken är välkända för sin genuint usla kvalite. Detsamma torde alltså gälla kineskopierade reservdelar.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#330773 Jag är nöjd bara jag kan få igång sågen och kunna sälja den som fongerande. Borde kunna få $100-$150 för den...

   TS
Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

zeetorg  
#330786 Angående oljan så skall väl vilken tvåtaktsolja som helst av god kvalitet fungera. Den skall givetvis vara avsedd för luftkylda tvåtaktsmotorer och gärna minst delsyntetisk.
Du måste antingen ha haft väldigt otur eller fått fel olja, om du inte blandade fel mängd förståss.

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#330790 Nja, felblandat var det inte, tror säkert jag bkandade fetare än rekommenderade 2%

   TS
Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

zeetorg  
#330796 Ibland kan ju även slumpen göra så man tror att ett fel beror på en sak, men det kanske skulle ha hänt oavsett.

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#330804 Inte omöjligt...
Men det här med Kinesiska reservdelar..högst trolligt att hela Husqvarnasågen är tillverkad i Kina....
Husqvarna är eller åtminstone har varit världens största tillverkare av småmaskiner...
Men har marknadsförts under olika varumärken...
En gång i tiden var Husqvarna och Jonsered det ända accepterade märken bland Canada's och USA's loggers...tillika var de tillsamman världens största proffsmotorsågstillverkare. Dock fanns det i Japan ca 20 st tillverkare av motorsågar som inte var proffssågar, mera typ mindre trädgårdssågar. De tillverkade var och en flera motorsågar för hemma bruk än Jonse-qvarna gjorde tillsammans.
Jag var på Vancouver Island 1981, på en studieresa, och på en avverkning så var det 100% Jonsered bland huggarna, och inget annat märke gjorde sig besvär.
Det var ju innan Stihl bröts sig igenom på proffsåsgsmarknaden. Idag är nog Stihl jämbördig med Husqvarna och kanske Jonsered en bra bit bakom...

   TS
Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

Elfving  
#330812 Det här med Jonsered bland huggare på Vancouver Island 1981 måste Husqvarna (eller egentligen Electrolux) beskyllas för. De har köpt upp och sedan dess valt att marknadsföra respektive märke olika. Idag anser jag att deras sågar är bra men dyra, och långt i från det självklara valet.

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#330813 Electrolux var ju ägaren
Tack
Håkler mee på både otymplighet och och 30-40% dyrare än motsvarande Stihlsåg
Sen har jo Dolmar vuxit och kanske kan konkurrera åtminstone prismässigt med Stihl
Har ingen erfarenhet av Dolmar dock
Jonseredssågen gillades bland annat för bättre ork per cubiccentmeter dvs vridmoment

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

traktorz  
#330838 20" svärd på en 350 är i mesta laget. Dock skall sägas att sågen har en bra och justerbar oljepump, men denna lätta och kraftfulla såg blir smidigast med 13"-15" svärd.

Är mycket lätt att meka med, när man väl lossat skruvarna till kåpan.

Absolut värd ny cylinder och ny kolv, om nu inte du kan fixa till de gamla.
Kanske en ljuddämpare från en CS2152/HVA353, med de stabilare fästena passar också?
Nya förgasarmembran är billigt, för att få sågen att starta på färre antal ryck.
Likt 353, så är dagens 545 & 555 (+ Jonsereds ekvivalenter) byggda som proffssågarna, men med det aggressiva tempramentet något nedtonat.

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#330875 Tack @traktorz! Uppmuntrande synpunkter som motiverar mig mycket.
Det här med svärdlängd är ju något så jag blev påpacked av säljaren. Han menade att 20" var lagom i dessa trakter på grund av dimensionerna. Och jag är böjd att hålla med. Man vill ju kunna kapa igenom åtminstone hälften av veden utan dubbelkap :lol:
Men sen ska ju sågen orka dra 14-15 skärlänkar genom veden samtidigt också, och visst har sågen suckat ibland på de grova dimensionerna.
Att ljuddämparna skakat loss har också varit ett evigt problem på 350'n.
Sågen har jäkligt hög kompression, och är utrustad med pysventil för att underlätta starten.
Tror inte att förgasarmembranen blivit utmattade av användning, utan hellre mera av ålder och kanske det usla bränslet med vattenhållande etanol som skapar olika avlagringar överallt. Kanske blir till att se över förgasaren också. Får se om jag får igång den efter cylinder-bytet. :wink:
Bensinen här kostar ca $3 per gallon, eller ca 7kr/liter, men det går inte få tag i 100% bensin idag. Men till motorsågarna kan man köpa färdig bensin på "konservburk".
Bild

Men då kostar den 9x så mycket. eller ca $30 per gallon/70kr/liter. Men då är ju förstås TT-oljan redan inkluderad. =))
Jag har använt tillsatser för att oskadliggöra etanolen och vattnet. Verkar funka hyggligt.
Jag får väl ta och PM'a dig traktorz när jag kör fast i mekningen :lol:
Verktyg som saknas finns i billigt överflöd på olika affärer här i stan.
Det är ju mer än 25 år sedan jag gjorde nån sån här operation, och på den tiden hade jag obegränsad tillgång till alla "specialverktyg".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

traktorz  
#331125 Visst, med de dimensioner på träden på USA's västkust, så är det förståeligt att långa svärd förekommer vanligare än här hemma i Svedala. Men gärna mer kubik på samma gång, som orkar dra runt kedjan. Kedjan behöver även den bra smörjning, och tursamt nog så har 350/CS2150 en riktigt bra oljepump.

Beträffande HVA350, det finns en tråd om den här på:
Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)
samt på ett engelskt-språkigt forum, denna täckande tråd:
http://www.arboristsite.com/community/t ... on.237587/

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

AKKAMAAN  
#332306 Fick mitt HVA350-cylinder ombyggnads-kit från Kina i Lördags...

   TS
Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

bastiplutt  
#596008 TT-olja för båtmotorer är orsak till haverier på luftkylda tvåtaktare. En bekant till mig köpte en röjsåg på specialpris samtidigt som jag. Hans nöp. Garantireparation godtogs ej. Jag pratade med verkstadskillen och han delgav mig denna information om båtolja.. Min röjsåg fungerar fortfarande efter 10 års sparsam användning.

Avatar Fallback

Re: Från Husqvarna 350 till Stihl 250...

Avslutat-02  
#596011 Har haft många sågar inne på service som gått på sådan blandning...behöver ha mera olja i om det ska fungera....eller så köper man helt enkelt en bra 2-taktsolja och slipper problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).