Bilar

Statoil Miles bränsle, fungerar det?

18 inlägg 17480 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Statoil Miles bränsle, fungerar det?

Fredrik Reuter  
#330625 Statoil Miles reklamen rullar ju nu för oss som ser på TV. 2,7 procent längre ska man komma på detta bränsle jämfört med konventionellt dito.

Någon som testat Statoil Miles? Fungerar det?
Jag får också erkänna min okunnighet, finns det motsvarigheter till Statoil Miles hos konkurrenterna?

Enligt Statoil själva ska ju Miles:
- Minska bränsleförbrukningen.
- Minska utsläppen.
- Förbättra motorns pålitlighet.
- Rengöra och skydda motorn.


MilesPLUS ska förutom ovanstående:
- Behålla motoreffekten.
- Optimera prestandan.


Miles och MilesPLUS finns ju inte bara som bensin utan också som Diesel, samma egenskaper ska gälla för Diesel.

När man kollar priset för Miles på webben så verkar det ligga i paritet med vanligt bränsle. Idag, 95 oktan, 14:09 för båda typerna.

Och hur är det med Skogsentprenörerna?
En skogsentreprenör med några maskiner förbrukar kanske 100.000 liter diesel per år. Om reklamen stämmer skulle denna spara in 40.000 kr per år med Miles... Har alla entreprenörer Statoilkort?

Enl Statoil tillsätter de ett speciellt, hemligt, additiv i bränslet som ger dessa egenskaper. Tydligen så hjälper additivet till att minska friktionen i motorn så den går lättare.

Vad tror du om detta, eller vad vet du? Berätta gärna!



   TS
Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

Elfving  
#330632 Det är svårt för en vanlig bilist att "märka" en skillnad på ynka 2%.
Om man normalt kommer 100 mil på en tank så kommer man alltså 102 mil med miles, skillnaden är väldigt liten!
Andra omständigheter (väglag, lång- eller kortkörningar, antal passagerare i bilen etc) gör det mer eller mindre omöjligt att veta varför man kom längre på ett visst bränsle om man inte utvärderar respektive bränsle med noggranna metoder.
Jag kan nog tänka mig att det fungerar. Additiv till bränsle eller olja är en hokuspokus-bransch, men det finns sådant som bevisats fungera och jag tror inte Statoil skulle förstöra sitt rykte genom att lova nåt som de inte kan hålla.

Användarvisningsbild

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330639 Tankade detta i helgen, inte p.g.a. miles utan p.g.a. att den vanliga macken hade slut på 98-oktan. Saaben drar mindre soppa på 98 men om sedan miles gör det märkbart bättre betvivlar jag. Sådana här medel har ju lanserats sedan "in med en tiger i tanken"-tiden. Det är ju Esso-mackarna som blivit Statoil så det är kanske samma medel man häller i nu :?: :???:

Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

Hema  
#330642
th skrev:Tankade detta i helgen, inte p.g.a. miles utan p.g.a. att den vanliga macken hade slut på 98-oktan. Saaben drar mindre soppa på 98 men om sedan miles gör det märkbart bättre betvivlar jag. Sådana här medel har ju lanserats sedan "in med en tiger i tanken"-tiden. Det är ju Esso-mackarna som blivit Statoil så det är kanske samma medel man häller i nu :?: :???:

Jag är för ung för att minnas ESSO, men jag minns att BP blev Statoil, om nu inte minnet sviker mig.? :???:

Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330649
Hema skrev:
th skrev:Tankade detta i helgen, inte p.g.a. miles utan p.g.a. att den vanliga macken hade slut på 98-oktan. Saaben drar mindre soppa på 98 men om sedan miles gör det märkbart bättre betvivlar jag. Sådana här medel har ju lanserats sedan "in med en tiger i tanken"-tiden. Det är ju Esso-mackarna som blivit Statoil så det är kanske samma medel man häller i nu :?: :???:

Jag är för ung för att minnas ESSO, men jag minns att BP blev Statoil, om nu inte minnet sviker mig.? :???:


Esso blev väl Q8?

Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

bgl  
#330650 Min närmaste mack är en Statoil som blivit INGO. Det verkar inte finnas någon garanti att INGO säljer 'Miles'- drivmedel. Någon ägare till drygt 10 år gamla SAAB turbo tycker sig känna sämre motorgång på INGO-soppan, men det kan vara tillfälligheter. Jag har kört ganska många mil med SAAB turbo tidigare och minns att de kunde vara oväntat stor variation i motorresponsen mellan olika tankningar när man kört till nästan tom tank och fyllt upp helt.

Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

åberg  
#330652 Elfving har redan skrivit det jag tänkte skriva, att andra faktorer påverkar mer och att det är svårt att se en så liten skillnad.

För övrigt, om man kör med en tiger i tanken, får man inte morrhår i förgasaren då? :D

Användarvisningsbild

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

anersimyra  
#330653 Ett vanligt simpelt försäljningsknep.. :smile: Hur gick det förresten med den där " fantastiska dieselbesparings historian " som en medlem här på forat fick testa ?. :geek:

Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

ÅsaNisse  
#330666 Med mördande reklam går det även sälja konserverad havregrynsgröt.

Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

åberg  
#330667
anersimyra skrev:Hur gick det förresten med den där " fantastiska dieselbesparings historian " som en medlem här på forat fick testa ?. :geek:


Har för mig att den (redan frälste?) medlemmen fick ett väldans bra resultat. :smile:
Helt i linje med marknadsförarens profetior...

Användarvisningsbild

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

Fredrik Reuter  
#330674 Hej,
Men tror ni Statoil skulle våga att gå ut med detta om det inte fanns bevis för det?
Speciellt eftersom produkten vänder sig till privata konsumenter. Känns som att Uppdrag Granskning i varje land till slut skulle sniffa upp något om detta...

Visserligen så friskriver de sig givetvis, men ganska mycket badwill om det skulle komma fram att de ljög, eller hur?

Från Statoils sajt:
I tester utförda av tredje part, enligt EU:s standard för mätning av bränsleförbrukning (EC 692/2008), har miles 95 bensin jämförts med referensbränsle 95-oktanig bensin tillsatt med Statoils additiv som finns på marknaden idag. Testerna visar att regelbunden användning av miles 95 bensin kan ge en lägre bränsleförbrukning med i genomsnitt 2,7%, jämfört med förbrukningen av det referensbränsle som anges ovan på samma körsträcka. Vilken faktisk påverkan på bränsleförbrukningen som kan uppnås i det enskilda fallet beror på fordonet, körstil och körförhållanden. Priset generellt varierar med världsmarknadsprisets svängningar och olika marknadsfaktorer. Lokala avvikelser från det rekommenderade listpriset kan förekomma.




Men vad säger ni som förbrukar mycket bränsle i arbetet?
Eftersom det i teorin skulle kunna påverka vinsmarginalen med 2-3 procent så måste ni ha örat mot rälsen och ha koll på detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

jannee  
#330675 Kört lastbilen på Statoil diesel, åkaren gick över till Preem = inte märkt NÅGON skillnad på bränsleförbrukning.
Däremot om det regnar, kan göra flera dl/mil i ökad förbrukning, sedan har farten den mest avgörande rollen.
Sänker du din snitthastighet med x km/tim sparar du minst lika många cl/mil - gäller pbil.
Lufttrycket i däcken spelar också en avgörande roll.
Annars är detta ett additiv som Miles har till för att inte sätta igen bränslefiltren (på dieslarna).
Diesel idag har nämligen en rengörande (lösande) effekt på bränslefilter och med tiden slammas dessa filter igen med motorstopp som földj.
Gammal hederlig diesel var kladdig (oljig) dagens diesel efterlämnar i princip knappt något kladd.

Användarvisningsbild

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

Vardon  
#330682
åberg skrev:För övrigt, om man kör med en tiger i tanken, får man inte morrhår i förgasaren då? :D


Bara om man har svansmotor....

Jag är alltid skeptisk till tester, för jag måste läsa så långt ner i testrapporterna innan jag förstår vad de verkligen testar. Jag tror om du tar 2 lika bilar och optimerar alla inställningar i bil 1 för bränsleekonomi så blir det skillnader i bränsleförbrukning kanske uppåt 2-3%.

Har man verkligen testat bilar slumpmässigt, bytt mellan dem och kört med exakt samma väderförhållande, jag förutsätter att de kört i vindtunneln för att alltid få samma teststräcka och lika vindmotstånd.

Har man gjort långtidstester av hur bränslet påverkar livslängder. Kia och OKQ8 har ju en pågående catfight om RME i OKQ8s diesel.

Det finns nog mycket pengar att spara, men jag undrar om man inte kommer längre med optimeringslära, körteknik, däck och grundpriset på diesel.

På Ecodriving kurs lyckades jag sänka min förbrukning med 20 % med samma bil på samma teststräcka.

Användarvisningsbild

Re: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

svampbob  
#330802 Jag brukar tänka att det ändå är så dyrt att köra bil så att det inte gör någon egentlig skillnad om det kostar en krona till milen om jag använder hästkrafterna som jag ändå har betalat för.

Användarvisningsbild

Sv: Statoil Miles bränsle, fungerar det?

Fredrik Reuter  
#350896 Hej,
Just nu i SVT1 testar Plus Statoil Miles bränslet för att se om man kommer längre på det.
Det är inget laboratorietest direkt, men kanske intressant ändå då de jämför riktigt vägkörning med två likadana bilar, en med Miles och en med "vanligt" bränsle.

Resultatet kommer inom en timma!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).