Traktorer och processorer

Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

24 inlägg 19404 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330548 Min kran har övre stag fäste i toppen på hytten. Gjorde stor skillnad, men det kan nog bli ändå bättre.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330557
busholle skrev:Kätting mellan topstångsfästet på redskapet och draget eller annat lågt fäste på traktorn. Håller man den spänd så neutraliserar den lyftkraften i den bortre lyftlänken.


Fast gör det det? Nu är jag ingen ingenjör och det var läge sedan jag läst fysik men om kraften drar redskapet i sida ovanför lyftarmarna. Så vill ju redskapet "rotera". Ena lyftarmen kommer att tryckas ner och den andra lyftas. Det kommer väl inte en kedja mellan draget och toppstångsfästet att ha någon större inverkan på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330558 Den vill rotera runt den belastade lyftarmen. Detta gör att toppfästet vill röra sig uppåt och inte i sida.

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Åke Nilsson  
#330594 Lyftstagen blir aldrig krokiga !!!
Ser att du måste få bort hemmapulet runt lyftstagen.
Ska inte se ut som din bil med nån ställning runt om som hindra rörelser i sidled.

Så ser det inte ut på nån MF varken 185:an eller 375:an eller 390:in vi haft.
Kapa bort skiten på utsidan bara kedjelänkar till hitchen kan få sitta fast.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330694
Mangan skrev:Min kran har övre stag fäste i toppen på hytten. Gjorde stor skillnad, men det kan nog bli ändå bättre.


Du har ingen bild på detta? Vore intressant att se


busholle skrev:Den vill rotera runt den belastade lyftarmen. Detta gör att toppfästet vill röra sig uppåt och inte i sida.


Ja, du har nog rätt. Jag ser fortfarande några problem med lösningen men det är kanske intresant nog att testa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330709 Har en video! :)


Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#331140
Åke Nilsson skrev:Lyftstagen blir aldrig krokiga !!!
Ser att du måste få bort hemmapulet runt lyftstagen.
Ska inte se ut som din bil med nån ställning runt om som hindra rörelser i sidled.

Så ser det inte ut på nån MF varken 185:an eller 375:an eller 390:in vi haft.
Kapa bort skiten på utsidan bara kedjelänkar till hitchen kan få sitta fast.


"hemmapulet" är faktiskt från fabrik och har ingen som helst inverkan på lyftstagen verkan.

Och lyftstagen blir faktiskt krokiga .
Om jag jämför med hur farsan har misshandlat sin Ford 5600 med Niab, kran och vinsch utan att haft ett enda haveri på trepunktslyften under alla år han har haft den så skulle jag vilja hävda att trepunktslyften på 135:an är klart underdimensionerade.

Bara det faktum att jag har fått en lyftarm att gå av tyder på att det är klent byggt. Kan tycka att lyftarmarna ska vara dimensionerade så att traktorn stegrar sig innan lyftarmarna går av men så är det tydligen inte på Ferguson...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Göt  
#331193 Nu håller ni på att jämföra äpplen och päron rejält här Ferguson 135 är en betydligt mindre traktor än ford 5600

Ford 5600 har kategori 2 lyftarmar till skillnad från 135 an som har kat 1 och ford 5600 skall storleksmässigt jämföras med en ferguson 175 när det gäller motorstorlek m.m

Att inte 135 skulle lyfta så att den ställer sig på bakhjulen det är inte sant, men vad är det egentligen för fördel med det..

På 60 talet så gjordes påbyggnader på mf 135 med den linkranen Rottnekran som mangan visar den är fast monterad på traktorkroppen man kunde även få halvband till traktorn . På mf 165 Gjordes påbyggnader med gtiplastare monterad på taket.

I det här fallet är det nog så att du kör med överdimensionerade grejor till traktorn och då går det som det går.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#331307 Fast min jämförelse är att när vi kör med Niab och ger sig på storgrannar är Forden ofta för liten. Det inte helt ovanligt att man lyfter ett bakhjul på traktorn när man arbetar med trädet. Lika så vid vinschning (inte Niaben då) så vinschar man tills man håller på att tippa traktorn mer eller mindre. Och trots att Forden är så pass mycket större viket borde ge större krafter på trepunkten så sker det inga haverier.

Gällande kat1 mot kat 2 så är vad jag den enda skillnaden i definition storleken i triangel för de tre fästpunkterna och diameter på hålen i "kulorna" men det är i det här fallet helt irrelevant då det finns kraftigare kat1 än de som sitter på 135an.
Det jag menar att trepunktslyften bör vara dimensionerad så att det inte går att bryta sönder grejerna vid "normal" användning.

Ok det är klart att 135 ska kunna ställa sig på bakhjulen men det är så små marginaler att man riskerar att bryta av lyftarmarna då. Jag har brutit av en lyftarm, förra ägaren bröt av den andra så den är också svetsad och nu när jag pratar med folk runtomkring så verkar det inte vara särskilt ovanligt att man fått byta eller förstärka lyftarmarna på både 35:an och 135an.

Och fördelen med en trepunktslyft som är väl dimensionerad för traktorn kan du nog själv räkna ut.

Och rörande fast montering av kran vet jag att sådant finns men jag önskar kunna använda både kran och separat vinsch så det går bort. Frågan gällde huruvida någon vet en bra lösning på förstärkningsstag/avlastningskedjor etc.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).