Sågverk (mindre)

Logosol M7 Tappar kejdespänningen

8 inlägg 6055 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logosol M7 Tappar kejdespänningen

eftersökare  
#330116 Hej
Jag har införskaffat ett begagnat M7 Logosol verk med ca 8m bänk och 3st stocklyftar, E5000 såg och drivning E37.

Och i helgen bliv det äntligen tid över för att ställa i ordning och provsåga några stockar..
Börjar förstå hur sågen fungerar men känner att det tar ett antal stockar till innan allt flyter..

Bland annat blir jag inte klok på kedjespänningen.
är van att det ska finnas en skruv att spänna med som på vanliga sågen.
Här ska man bara spänna för hand och dra åt??
när man sedan gjort ett eller två snitt så hänger kedjan för slappt igen..
använde helt nytt svärd och kedja vid första testet.

Någon som har tips??
(kommer nog fler frågor vad det lider..)



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

zeetorg  
#330118 Hej,
jag har aldrig använt ett kedjesågverk, men du tror inte att det är normal sträckning pga att kedjan är ny då? Det är ju i alla fall min första tanke.

Lycka till med sågningen!

Avatar Fallback

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330120 Jag har samma motor och var också lite konfunderad i början med tanke på kedjespänningen. Det är ett litet utrymme mellan mittspåret på svärdet och själva sågen. Där sätter man i en skruvmejsel och spänner kedjan medan man drar åt svärdsmuttrarna. Drar man åt muttrarna hårt så ska det räcka. Kedjan har aldrig släppt för mig men jag brukar alltid kolla efter ett par sågsnitt.

Avatar Fallback

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

eftersökare  
#330123 Hej
Nej det är inte normala sträckningen av kedjan.
Hela svärdet släpper och sitter för löst.

Kanske är något som är fel monterat alternativt utslitet..

Läste också om mejsel varianten men på det svärdet som jag fick med (nytt Stihl) så kommer jag inte åt spåret med mejseln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330145 Det är viktigt att svärdet är helt nere i spåret på sågen. Kanske du har fått fel svärd så att det inte är anpassat för E5000 varken i kontakt med sågen eller i utrymmet för mejseln.
Ring Logosol, de hjälper dig säkert.

Avatar Fallback

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

eftersökare  
#330317 Testade igår kväll att lägga på ett 13" istället för 16" och nu kom jag åt att sätta i mejseln för att kunna sätta rätt spänning.
Dock gick gängorna på ena spännbulten.. Så det blir att beställa ny från Logosol..
Kanske var så enkelt att jag inte lyckats få till monteringen tillräckligt rätt på 16" svärdet.

Vad använder ni för filmallar vid filning av era kedjor?
Till motorsågen har jag rullmall som fungerar kanon, tycker det blir bättre skärpa än nya kedjor.
/MG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

teed  
#330331 Du har jätte bra info hos logosol.
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... screen.pdf

Avatar Fallback

Re: Logosol M7 Tappar kejdespänningen

Midgård  
#330491
eftersökare skrev:Testade igår kväll att lägga på ett 13" istället för 16" och nu kom jag åt att sätta i mejseln för att kunna sätta rätt spänning.
Dock gick gängorna på ena spännbulten.. Så det blir att beställa ny från Logosol..
Kanske var så enkelt att jag inte lyckats få till monteringen tillräckligt rätt på 16" svärdet.

Vad använder ni för filmallar vid filning av era kedjor?
Till motorsågen har jag rullmall som fungerar kanon, tycker det blir bättre skärpa än nya kedjor.
/MG


Jag beställde filar och mall från Logosol när jag köpte min M7:a. Jag köpte också Logosols anordning för att spänna fast kedjan när man filar. Det har fungerat bra. Jag köpte min M7:a ny från Logosol med elmotordrift och elmatning. Har sågat mycket vid det här laget, men som du skriver, det tar några stockar innan man får riktig klämm på tekniken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).