Traktorer och processorer

Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

24 inlägg 19409 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330336 Jag har en Ferguson 135 som jag i år har kört fram lite vet med, lite timmer till solosågen bl.a.
Har vinchat in till traktorn med en trepunktsmonterad vinch och sedan kört ut med en lite nokka kran på trepunkten och ved kärra efter.

Nu till problemet. Ett av de vertikala gängade stagen som går ner mot lyftarmen på trepunktslyften har jag knäckt och svetsat två gånger. Själva lyftarmen på väster sida bröt jag av i helgen och är nu svetsad och förstärkt och bulten som fäster vantskruven i lyftarmen slet jag av i höstas. Med andra ord så håller det dåligt...

Visst om jag aldrig använde kranen utan att fälla ner stödbenen och endast vinchar i traktorns färdriktning så skulle jag väl ha kunnat undvika endel haverier men ibland vill man lyfta i vagnen när man håller på att köra fast eller vincha grovt där man inte kan ställa traktorn tvärs över stickvägen.

Så jag tänker, finns det några smarta lösningar på förstärkningar eller stabiliseringsstag till trepunktslyften?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Åke Nilsson  
#330384 Har du kedjor som stabiliseringstag eller riktiga teleskopstag ?
Tyvärr klara dessa original hydraularmar den sidobelastningen det innebär.
Hade på 80 talet en fordson dexta med flera lyftarmsbrott.
Fick bredda dom till det dubbla då höll det.

Byt till grövre armar borde finnas eller lägg en förminskningshylsa i bakaxeln om ny är för grova.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330434 Ursäkta att jag bryter in, men finns något annat/bättre än kedjorna som hänger och slänger i sidled? I så fall vill jag veta! :)

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Göt  
#330440 Det finns särskilda stag, dom kom inte som original på 135 förrän på mitten på 70 talet. finns säkert att köpa, mänga andra traktorer har sådana

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330441
Mangan skrev:Ursäkta att jag bryter in, men finns något annat/bättre än kedjorna som hänger och slänger i sidled? I så fall vill jag veta! :)

Kolla bilden i det här inlägget. Visserligen en något större MF än du har men teleskopstängerna var orginal på den (tror jag)
th @ Vad kör ni med?

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Göt  
#330444 http://www.oie.se/Produkt/stab-stag-par-(CH-66-L)?sectionId=1000193557 :mrgreen:

En länk som visar dom finns säkert fler som säljer :-B

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330485 De stabiliseringsstag som jag har idag är dessa:

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330486 Jo jag tror som åke på grövre lyftarmar, problemet är att jag också behöver få tag i grövre "lyftstag?"

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330499 Det där hare hänt mig en gång också, men jagvtror det beror på att du utsätter hela trepunkten för vridning, och den är antagligen inte dimensionerad för det

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Blivande snickare  
#330513 Finns det inga stödfötter på vinschen som du kan sätta i backen mär du drar snett?

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330522 Jo det finns stödben men då de går rakt ner bakom bakhjulen så hjälper de föga vid sidobelastning.

Vinshen ser ut så här förutom att den saknar kran/torn:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

bjed0001  
#330524 Hur ser det ut på grävaggregat som är monterade på trepunktslyft? Dom borde ju dras med liknande problem?

När jag sök på internet är detta den enda lösning som jag hittar:
Bild


Detta borde ju fungera då man flyttar en del av kraften från lyftarm till drag. Problemet är att jag gärna vill ha vagn på traktorn också. Så faller ju den här varianten lite...

   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Hema  
#330525
Mangan skrev:Ursäkta att jag bryter in, men finns något annat/bättre än kedjorna som hänger och slänger i sidled? I så fall vill jag veta! :)

Du kan inte bara spänna kedjorna och sätta en hålstång mellan armarna? Eller är det bara lösa kedjor?

Avatar Fallback

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330527 Kätting mellan topstångsfästet på redskapet och draget eller annat lågt fäste på traktorn. Håller man den spänd så neutraliserar den lyftkraften i den bortre lyftlänken.

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning till trepunktslyft, MF 135

Göt  
#330546 Egentligen finns det bara två hållbara lösningar Att helt enkelt glömma trepunkten och endera bulta fast griplastarkranen stumt i traktorn eller stumt i vagnen. Trepunkten är inte gjord för sådan krafter åt sidorna

När det gäller vinschen så är det ingen höjdare att vinscha sidledes då är nog ett brytblock fäst i något träd bakom traktorn lösningen

hugger man för att vinscha får man lägga vinschgatorna lite snett bakåt från traktorn

kanske låter som jobbiga lösningar men det är inte så helt kul att laga gång på gång

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).