Skogsmiljö och Trädlära

Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

14 inlägg 4843 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Fredrik Reuter  
#325305 Skogsstyrelsen går idag ut med en pressrelease om att upparbetningen av stormfällt virke från stormen i augusti 2014 fortskrider där stormfällda träd ligger samlade, men varnar för att det finns mycket spritt stormfällt som ligger orört.

Ligger detta virke solbelyst och obarkat är risken stor för kraftiga angrepp av granbarkborren!

Läs mer:

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... Id=1859880



   TS
Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Blondin 750  
#325311 Vad är det som gäller om det ligger vindfällen en nyckelbiotop? Om det är naturreservat så ska det väl ligga kvar, någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

värmSkog  
#325368 När skogsstyrelsen var hemma hos mig för ca 3-4 år sedan så var svaret att jag inte fick ta rätt på vindfällen i mina 2 nyckelbiotoper, Men att dom kunde ge mig tillstånd till att ta rätt påt.

Användarvisningsbild

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Fredrik Reuter  
#330325 Idag kom Skogsstyrelsen med siffror från stormen i Värmland, 4 augusti 2014. Ca 400.000m3sk föll i stormen med ett fokus i Sunne kommun.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Blivande snickare  
#330355 Lite dum fråga kanske men vilken ända är framåt på det där jävla kräket? :oops: :lol:

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Tosca  
#330357 Huvudet är troligen i det kortare segmentet, om du kollar på benen stämmer det med hur de sitter på en fluga om det är så.

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

jannee  
#330365 Tosca har helt rätt, dessutom är kräket endast 4,5 till 5 mm långt.

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

alias  
#330389
Blivande snickare skrev:Lite dum fråga kanske men vilken ända är framåt på det där jävla kräket? :oops: :lol:


Är det ingen som kan förbarma sig över Snickar´n och skicka några liter levande exemplar av denna art till Tenala - så han kan få se dem IRL :lol: (har för mig att det gick några hundra stycken per dl).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Blivande snickare  
#330391
alias skrev:
Blivande snickare skrev:Lite dum fråga kanske men vilken ända är framåt på det där jävla kräket? :oops: :lol:


Är det ingen som kan förbarma sig över Snickar´n och skicka några liter levande exemplar av denna art till Tenala - så han kan få se dem IRL :lol: (har för mig att det gick några hundra stycken per dl).

MVH
Alias

Nej satan! Klarar mig faktiskt riktigt bra utan att veta vilken del som är fram nu när jag tänker efter! :ugeek:
Om någon ändå mot förmodan skulle få för sig att skicka några levande exempel så ska ni innan ta en noggran titt på er skog, för då kan det va sista gången ni ser den utan en miljon dylika kräk! :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Blivande snickare  
#330394 Har förövrigt nog sett dem många gånger IRL, Alias. Pappa kör timmerbil så otyget är inte helt obekant men jag brukar vara mer koncentrerad på att ta livet av dem än att kolla åt vilket håll dom rör sig :wink:

Tack till Fredrik som satte in den horribla bilden! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

anersimyra  
#330416
Blivande snickare skrev:Lite dum fråga kanske men vilken ända är framåt på det där jävla kräket? :oops: :lol:
. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

tallen100  
#330539
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:Lite dum fråga kanske men vilken ända är framåt på det där jävla kräket? :oops: :lol:
. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Kittla den på mitten och se vilken ände som skrattar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Tosca  
#330545 Ajaj, assumption is the mother of all fuck-ups.
Vi har ju inga garantier för att den verkligen är kittlig, den kanske blir rädd å skiter ner sig, eller åksjuk å spyr istället...

Avatar Fallback

Re: Viktigt att få ut stormvirket i Värmland

Blivande snickare  
#330581 Tosca & tallen! =)) =)) =)) =)) :)) =)) :))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).