Motorsåg och handhållet

Skuren kolv Stihl 064

33 inlägg 15775 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330376 Köpte en beg. Stihl 064 att användas tillsammans med timmerjigg, fungerade bra 5 stock, sedan värmeskärning.
Trodde först att den stannade på soppatorsk men nej halva tanken kvar, gick ej att starta mer.
Tändstift torrt fast man chokade och drog, konstigt tyckte jag plockade upp förgasare och det var ganska mye gröt i den, silen full.
Rengjorde skruvade ihop och provstartade men icke start men blött tänstift, lite hopp där då men till sist skruvade jag bort cylinder ock konstaderade skärning, suck. :cry:

Beställde ny på Ebay kolv,cylinder med tillbehör, 120,00€ icke orginal förstås, org. kostade 405,00 €
Skruvade ihop sågen och startade upp, gick bra men inte på låg tomgång, bytte stift sedan går den som en ny såg. :grin:
Köpte en större cylinder, den för 066(54mm), fick då dekomp på köpet :smile:

Min fråga är om skärningen kan bero på igensatt förgasare eller vart den bara överbelsatad ändå.
Körde lite extra breda och långa plank just då förstås.

Fråga två är hur mycket bör man köra in ny cylinder före man belastar som normalt, har ny kört igenom två tankar i måttlig belastning.

Skall man köra mer än 2% bränsleblandning vid klyvning eller skall man bara ge den lite mer på högvarvet?

Mvh J O



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

Blivande snickare  
#330379 Kan nog bero på att den inte fick tillräckligt med bränsle, timmerjigg är ett tungt arbete för sågen så kom ihåg att ställa upp förgasaren lite så att sågen går lite fetare än vanligt på högvarv. Annan oljeblandning kan säkert nån annan svara bättre på men lite fetare skadar nog inte.

Men eftersom det är en gammal såg så kan den ju ha varit slutkörd från tidigare åxå.

Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

jannee  
#330387 Den motorn ska "nästan" gå rent vid fullt varv och belastning, m.a.o. bör man ge den ganska mycket med soppa.
Går den rent vid fullvarv och full belastning kommer den att nypa lika säkert som amen i kyrkan. Jag vet inte, men fått detta besked av riktiga proffshuggare som använde den sågtypen vid fällning för skördare för cirkus 20 år sedan. De skar kolvar på löpande band i.o.m. att de skruvade in högvarvskruven "något" för mycket - på den tiden körde de även med 3% oljeinblandning.
Å andra sidan spärrade dessa gubbar gasen med en ståltråd - full gas från full tank till tom.
Du vet säkert om att du också bör köra med 1.6 kedja, den något klenare håller inte.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330418 Att du lyckats med konststycket att få en 064 att skära överhuvudtaget är en riktig bedrift må jag säga!! :roll: det är inte många som lyckats med det utan att köra på ren bensin ett tag!! får gratulera! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330419
jannee skrev:Du vet säkert om att du också bör köra med 1.6 kedja, den något klenare håller inte.

Här var tillämpningen sågverk och då fungerar en 1,3 klyvfilad kedja alldeles utmärkt både till 95 cc sågar och 5,5 kW elmotor.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330420 Håller med Th! Stihl 1.3 picco håller förvånansvärt bra med stora sågar !! Framförallt till klyvsågning som vi pratar om här! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330423 Oregons 91vxl är däremot en annan historia!! :surp: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330433
Huggarn skrev:Att du lyckats med konststycket att få en 064 att skära överhuvudtaget är en riktig bedrift må jag säga!! :roll: det är inte många som lyckats med det utan att köra på ren bensin ett tag!! får gratulera! :smile:


Ja så trodde jag också efter all gott man läst om sågen men jag tänkte inte på hur tidigare ägaren gjort med service och rengöring, men jag klandrar inte honom.
Så här i efterhand borde man väl haft en total genomgång av en gammal såg.
Tror absolut att det beror på skit i förgasarn, men det konstiga är att den gick så bra så länge tills den skar. Bra tomgång, lättstartad, lätt pluddrande på högvarv. Kör på 2% blandning , är det skäl att blanda 3% kanske ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330437
Huggarn skrev:Håller med Th! Stihl 1.3 picco håller förvånansvärt bra med stora sågar !! Framförallt till klyvsågning som vi pratar om här! :smile:


Har kört 1.3 picco och det har gått bra så här långt utan kedjebrott. Tur eller.......?? :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330533 Oregons 91 Klyv funkar bra på 40cc o korta svärd.
Stihls klyc går till det mesta som sagt 2094 och den funkar hur bra som. En som kör 7900 har dragit itu några, men har inga detaljer.

Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

jannee  
#330535 Inte omöjligt att kedjorna är slitstarkare i dag än vad de var för 20 till 25 år sedan, även tvåtaktsoljan kanske håller högre kvalitet.
De jag hänvisade till var två äldre gentlemän och de körde konsekvent med 18 tumssvärd - allt annat var för småpojkar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330563 Är det någon som har erfarenhet av pirat cylinder och kolv, håller det eller får man vara rädd att det brakar pånytt.
Köpte delar från GHS i UK, snabbt och billigt men kvaliteten får man väl reda på efter ett tag förmodar jag. :smile:
Vad säger ni om 3% två takt bränsle istället för 2% är det lönt i detta fall ?

Blir lite byxis efter en sån här händelse, vad är rätt eller fel? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330564 Med modern olja räcker det med 2%. Det är bättre att satsa på att skruva ut H-nålen så att bränslemängden blir större.

Användarvisningsbild

Re: Skuren kolv Stihl 064

Phileas  
#330571
th skrev:Med modern olja räcker det med 2%. Det är bättre att satsa på att skruva ut H-nålen så att bränslemängden blir större.


Bra tack, det är även min åsikt men det är min käre far som alltid kört med 3% och anser att det nog var orsaken till att min såg skar för att jag körde med bara 2%.

Finns det något bra argument som talar emot 3% ? :wink: . Jo jag är vuxen och gör som jag vill men kan ändå vara bra med ett starkt argument att lägga emot min far. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skuren kolv Stihl 064

tallen100  
#330578
Phileas skrev:Finns det något bra argument som talar emot 3% ? :wink:

Ja det är inte bra för mygg och knott, dom blir att må illa av röken :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).