Motorsåg och handhållet

Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil...

83 inlägg 39890 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330356 Bahco, Skogma har dem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330358 Kul att ni språkar om filkvalitet, det går att vi måste ersätta subjektiva bedömningar med "testfakta". Jag gillar test-fakta. Kan vi börja med att publicera mikroskopbilder på olika filars (tillverkares) tand-huggning....
Typ så här...?
20150420_074352.jpg

Som ni kan se på den här bilden, så har ju inte fil-tänderna direkt jämn storlek, tjocklek eller bredd....Det här är ju en liten kvalittetsaspekt i tillverkningen.
En annan är ju stålkvaliteten i filen, och har pass bra härdningen kan bli....
Härdningen påverkar ju bl a filens hållbara het...
Det kan ju testas mot en yta som är hårdare än filen....
20150420_075845.jpg
Senast redigerad av AKKAMAAN ons 20 maj 2015, 15:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330359
AKKAMAAN skrev:Kul att ni språkar om filkvalitet, det går att vi måste ersätta subjektiva bedömningar med "testfakta". Jag gillar test-fakta. Kan vi börja med att publicera mikroskopbilder på olika filars (tillverkares) tand-huggning....
Typ så här...?
20150420_074352.jpg
Kul.. :smile: då får jag plocka fram mina gamla mellanringar till den ännu äldre " macrogluggen ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330360 http://www.ottofrei.com/Glardon-Vallorb ... sort=title En fil i valtitan ska visst vara bra.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330361 Oregon No.70503 till vänster
Pferd No.412 till Höger.

Båda 4,8

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330362 Kan vi inte slå ihop dessa trådat till en superbra filningstråd.

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330363 Från vänster till höger:
Oregon No.70503 (Schweiz)
Pferd No.412 (Tyskland)
Vallorb (Schweiz)
Öberg 13 Special (Portugal)

Alla nya 4,8mm direkt från paketen.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330370
anersimyra skrev:Vi fick ett tips av någon här på forat att fila i ett stycke mässing med nya filar, det bryter filens egen råegg och gör den skarpare.. :smile:

Måste testas, låter intressant...Är det synligt på filen med blotta ögat att den är preppad i mässing?
I annat fall vore det kul med ett sk blind-test....
Såna avslöjar och de flesta "whikey-experter", från de verkliga experterna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330371
AKKAMAAN skrev:
anersimyra skrev:Vi fick ett tips av någon här på forat att fila i ett stycke mässing med nya filar, det bryter filens egen råegg och gör den skarpare.. :smile:

Måste testas, låter intressant...Är det synligt på filen med blotta ögat att den är preppad i mässing?
I annat fall vore det kul med ett sk blind-test....
Såna avslöjar och de flesta "whikey-experter", från de verkliga experterna...
Läser man forum om metallarbeten får man rådet att förfila i mässing från de flesta håll, dessutom står det beskrivet i många verkstadshandböcker under ämnet filning.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330373
Mange skrev:Från vänster till höger:
Oregon No.70503 (Schweiz)
Pferd No.412 (Tyskland)
Vallorb (Schweiz)
Öberg 13 Special (Portugal)

Alla nya 4,8mm direkt från paketen.

Grett Mange, men kanske inte en utvärderingsbar bild, om den inte varit tagen med högupplösning. Nu brukar de här moderna forumprogrammen automatiskt skära ner upplösningen till något som räcker för att visa bilden på skärm....
Jag har väl en ca 8 Megapixel kamera som kan ta upptill 3264x2448
såna bilder blir ju stora som A3 format om varje pixel skrivs ut....
Så om du tar in en typ 10 megapixel bild i tex Paint i Windows, så can du zooma in så mycket att du ser tänderna på filarna. Sen kan du ta ett "screen shot" med "klippverktyget" som finns i Windows Tillbehör...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330374
Mange skrev:Oregon No.70503 till vänster
Pferd No.412 till Höger.

Båda 4,8

Oregon-filen ser ut att vara grövre huggen...
Är det Pferf Smooth?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

alias  
#330388
Mange skrev:Från vänster till höger:
Oregon No.70503 (Schweiz)
Pferd No.412 (Tyskland)
Vallorb (Schweiz)
Öberg 13 Special (Portugal)

Alla nya 4,8mm direkt från paketen.


Det jag slås av i den bifogade bilden är att tandraderna (om man nu kallar det så på en fil), är betydligt mindre diagonala, i förhållande till filningsriktningen på Pferden jämfört med de andra.

Det borde väl ge mindre problem med olikheter mellan den högra resp. vänstra tandgången på motorsågskedjan om jag tänker rätt (lättare att få likvärdigt ingrepp i skärlänken med samma antal fildrag, samma draglängd och samma anbringarkraft)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330393
alias skrev:Det borde väl ge mindre problem med olikheter mellan den högra resp. vänstra tandgången på motorsågskedjan om jag tänker rätt

Jag tycker att du tänker "rätt" där, men vi har ju också andra sidan av myntet...
Om inte plogbilen plogblad var vinklat, så skulle det bygga på med mycket snö framför....
Dvs som någon påpekade tidigare så är vinklingen delvis positiv för att föra ut spånet ur filen...
Sen vet vi ju att ett snedställt blad i en handhyvel, putsar bättre än ett tvärställt....
Jag vill nog ha snedställningen kvar i filen, men jag vill ha en annan fil som är spegelvänd också...
Sen kan man ju alltid diskutera balansen mellan snedställningsfördelarna och tvärställningsfördelarna....

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330399
Mange skrev:Oregon No.70503 till vänster
Pferd No.412 till Höger.

Båda 4,8

Oregon-filen har "brantare" spiral
PFERDvsOREGON.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

axwell  
#330446 En fråga till dig @axwell, kan man ändra rotationsriktningen på en Dremel?
Granberg slipen är en 12 Volts maskin, och på den ska det bara vara ett kasta o plus och minus...[/quote]

Nej det kan man inte, när skulle det vara en fördel ?
Använder inte någon form av mall, sågkroppen till vänster, svärdet åt höger, dvs slipar nerifrån/upp.
Den som tycker att det blir lika bra eller bättre, får vända sågkroppen åt höger och då slipa uppifrån/ner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).