Virkesmätning och Matrisfub

Kollektivmätning och vrakandel

15 inlägg 12764 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kollektivmätning och vrakandel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32251 hej bertilsson , i viss mån av tid kan jag följa denna debatt :wink:
men åter till fakta, jag tror efter att ha läst lite i denna tråd att det är som du skrivit i ditt senaste inlägg , att skogsägaren "skiter" i hur det går till ?

typ han säljer sin skog. och har inte ett dyft i kunskap om hur den avverkas / sorteras o.s.v (o.s.v att detta inte gäller alla) , men mörkertalet är stort
jag kan säga rakt ut att jag inte hunnit lära allt med nya mätningen.. men vi har ju kört rundvirke ett tag , och det har funnits "skräckexempel" på inmätningen , där ett sk. vrak av vmf gjort en av våra piloter så j-vla vrång att han bett "fjollorna" märkt ...sedan åkt dän och plockat "bort detta vrak" och sen tillbaks igen bara för att visa ATT NU JÄVLAR!! mät och håll käft ,

såg ett till skräckexempel häromdan. och jag kan gråta och ligga sömnlös om det partiet blir inräknat i VMF Quberas sk. kollektiv ??? jag har alldrig i hela mitt liv sett så dåligt kvistad massa / löv ....det måste f-n vart någe fel herregud om sånt räknas med , men det var ju BOLAGSMASKINER så då går det väl bra?

p.s vi är nog det enda skogsåkeri som gjort en sådan "manöver" med en lokal skogsägares virke för dennes bästa , men är mätarn en "vrångjävel" - då trampade han på fel tå :wink: för den piloten gick inte att "lura" kanske visste inte denne att piloten mätt in virke på samma plats i 40år :wink:
såg även att det var skrivit lite fint inflikat att det var bara en som klagade?
hmm! ..men med minst sagt konstiga redovisningar så är man väl en i mängden eller! (se tidigare inlägg)



   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32255
"spindeln" skrev:hej bertilsson , i viss mån av tid kan jag följa denna debatt :wink:
men åter till fakta, jag tror efter att ha läst lite i denna tråd att det är som du skrivit i ditt senaste inlägg , att skogsägaren "skiter" i hur det går till ?

typ han säljer sin skog. och har inte ett dyft i kunskap om hur den avverkas / sorteras o.s.v (o.s.v att detta inte gäller alla) , men mörkertalet är stort
jag kan säga rakt ut att jag inte hunnit lära allt med nya mätningen.. men vi har ju kört rundvirke ett tag , och det har funnits "skräckexempel" på inmätningen , där ett sk. vrak av vmf gjort en av våra piloter så j-vla vrång att han bett "fjollorna" märkt ...sedan åkt dän och plockat "bort detta vrak" och sen tillbaks igen bara för att visa ATT NU JÄVLAR!! mät och håll käft ,

såg ett till skräckexempel häromdan. och jag kan gråta och ligga sömnlös om det partiet blir inräknat i VMF Quberas sk. kollektiv ??? jag har alldrig i hela mitt liv sett så dåligt kvistad massa / löv ....det måste f-n vart någe fel herregud om sånt räknas med , men det var ju BOLAGSMASKINER så då går det väl bra?

p.s vi är nog det enda skogsåkeri som gjort en sådan "manöver" med en lokal skogsägares virke för dennes bästa , men är mätarn en "vrångjävel" - då trampade han på fel tå :wink: för den piloten gick inte att "lura" kanske visste inte denne att piloten mätt in virke på samma plats i 40år :wink:
såg även att det var skrivit lite fint inflikat att det var bara en som klagade?
hmm! ..men med minst sagt konstiga redovisningar så är man väl en i mängden eller! (se tidigare inlägg)


Jag hänger inte med, kan du skriva detta lite tydligare?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#32256 Hej,
"Spindeln": Det skulle vara kanon om du kunde starta en tråd om kollektiven och vraken.
Det är viktiga och intressanta spörsmål, därav förtjänar de en egen tråd för att inte blanda ihop de olika spörsmålen (fuskfub, kollektivmätning och vrak som jag ser det här).

Vi hörs vidare!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32266 javisst , jag kan förklara att jag såg ett parti lövmassaved /FFG granmassa / sulfat .. någonting så fruktansvärt dåligt kvistat har jag inte sett ..
och om detta mäts in utan "mätningsvägran" ...då kan vi lika gärna köra okvistat :lol: för det var en enda rishög . både löv och barr... men som sagt är det bolagets egna maskiner och rätt "ursprung" då är det bara att lossa ? ... sedan att vi provocerat mätare med att åka ut och in med vissa lass är väl ett sätt att testa kollektivet ..eller? ... man vill ju hjälpa en skogsgranne om man ser att det är "överkurs" eller FEL .. hellre det än att bolaget får virket gratis :wink: ... och det kommer vi att kunna göra fler gånger om det behövs , det är inte första gången vi lossar/lastar om man säger så :lol: :lol: och så får det bli ,
sedan att jag som skördarförare inte har hunnit med att sätta mig in riktigt i nya mätningen får du ha överseende med , men jag kämpar på i mån av tid
och ge ett bra ex. / referens i min trakt som hunnit lärt sig detta ? men statistik på inmätning har jag nog rätt FETKOLL på ....det är många lass ,

som sagt så verkar ju inte jag i "söder " .. och det förvånar mig fortfarande att det inte finns mer intresse för detta ? speciellt från skogsägare , entrepenörer , åkare ? ...

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32280
"spindeln" skrev: ... sedan att vi provocerat mätare med att åka ut och in med vissa lass är väl ett sätt att testa kollektivet ..eller? ... man vill ju hjälpa en skogsgranne om man ser att det är "överkurs" eller FEL .. hellre det än att bolaget får virket gratis :wink: ... och det kommer vi att kunna göra fler gånger om det behövs , det är inte första gången vi lossar/lastar om man säger så :lol: :lol: och så får det bli ,
...


Det är det här jag inte förstår hur du gör. Hur går det till?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32290 hej jasi , jag förstår att du har dina funderingar kring detta , men eftersom jag jag blivit ombedd av admin/ skogsforum att starta en ny tråd om just detta så ska jag försöka fixa detta i mån av tid, men jag ska göra mitt bästa för att tillfredställa alla forumläsare
m.v.h spindeln

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32551
Jasi skrev:
"spindeln" skrev: ... sedan att vi provocerat mätare med att åka ut och in med vissa lass är väl ett sätt att testa kollektivet ..eller? ... man vill ju hjälpa en skogsgranne om man ser att det är "överkurs" eller FEL .. hellre det än att bolaget får virket gratis :wink: ... och det kommer vi att kunna göra fler gånger om det behövs , det är inte första gången vi lossar/lastar om man säger så :lol: :lol: och så får det bli ,
...


Det är det här jag inte förstår hur du gör. Hur går det till?


i princip så kan man säga att det fungerar enligt T.e.x .. ett parti virke ska köras och "mätas in " .. och ibland kan den erfarne åkaren se tveksamheter och vara lite "full i fan" och lägga det tveksamma knippet överst i traven , för att enkelt kunna korrigera t.e.x kvistvrak , överdimension o.s.v .. sånt ser man , och är man rask så säger man till mätarn att ge f-n i den stocken / bitarna , .. sen kör man av mätbryggan , låter övriga bilar gå före till lossning och sveper av det "felande virket " som dock ändå skulle gå direkt in i produktion?? ..ibland är t.o.m truckförarna minst sagt irriterade vid en dylik manöver.., det har t.o.m hänt att dom lata j-vlarna har öppnat truckdörren och sagt , "skit i det den där stocken / knippet " det där lägger jag direkt på bordet .....men dom blir fetlurad eftersom man fullföljer sin manöver och blir lossad , av det virke som var OK , och det som var FEL , åker med ut ..kan vara en nackdel ibland om man prickar rätt i datan för "taravägn" in och ut ... men mycket av eget virke / det vi kört externt har vi lagt ned den mödan på ... som sagt för att visa vem som BESTÄMMER :lol: .. det finns otaliga ex, jag varit med om ... men det är rätt roligt att när man väl kört av vågen då spelar det ingen roll hur grovt "stackars rotben" o.s.v "kvistvrak"
för det går rakt in i produktion , som sagt är man lite full i f-n när man lastar bil - släp så har man ju vissa möjligheter att ta bort allt "skit " som skotarn vräkt dit eftersom du har skjutbordet på släpet framme och lastar 2 travar samtidigt så kan du välja fritt :wink: ... heder åt alla som gör "virkesvård" och tar dän rotben och dyl. ... för då behöver man inte strula :wink:
men är det bara synd att det är så många maskiner som går skift och kvistar så fruktansvärt dåligt ??? ..och kvistar dom så illa , hur är det då med mätningen? ....huvva! :wink:

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32554 sen är det ju alltid värt de "extra kranmanövrarna " eftersom vi flisar allt som inte duger , egentligen så ska man överhuvudtaget inte lasta / köra tvesamma partier ..så som dåligt kvistat LÖV vältan ser ut som en j-vla majbrasa!! ..men det körs och mäts in , men jag har ICKE NÅGÅNSIN fått se en "bolagsbil med bolagsvirke" fått en s.k mätningsvägran ? ..
j-vligt konstigt eller hur? :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Kollektivmätning och vrakandel

Fredrik Reuter  
#33030 Citatet nedan kommer från tråden "Vrak och röt".
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1392

harvesterhead skrev:Hmm Jag är ny här.. kollade tråden och sen gick det upp ett liljeholmens..

Jag har kört åt entreprenörer som har SCA medelpad som kund i ett tiotal år

Vårt direktiv var att på massaveden,både FFG och barrmassa ligga på gränsen till mätvägran.Vi skulle ha några mätningsvägran per år för då låg vi på gränsen och vägde så sa produktionsledarna ordagrannt.

Om det nu fungerar som jag tror mig förstått borde det gynna SCA genom att de med våra kring 5% vrakvolymer pressar upp kollektiva vrakvolymen baserad på kontrolltravarna..och därigenom ha 4-5% på våra ca:90000m3fub gratis. typ 4000-4500m3fub per år då. Tror jag ska dra till banken och köpa SCA aktier 😈

Däremot var det nolltolerans på röta i timret,inte så konstigt då den nedklassningen inte blev gratis (vrak) utan blev barrmassa.(inte säker men nästan)

Det är ju roligt nästan jämt..


Ursäkta Harvesterhead, men kan detta vara sant?
Isåfall är man frestad att kalla det systematisk stöld av virke!

Vad tycker ni andra om detta?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33105 det kan jag skriva under på direkt :lol: , för det är fruktansvärda volymer som rullar igenom inmätningen på ALLA industrier här i västernorrland och hela övriga landet och det är nog "samma lika" överallt i hela riket.. och börjar man räkna så är inte ovanstående siffror speciellt skrämmande , det är verklighet ..så surt är det , men det tänker inte folk /skogsägare på tydligen? utan det är en enda stor konstgord "sylta" alltihopa skogsägarföreningarna ägnar mer tid till att ha skogsdagar och sånt för att få den enskilde skogsägaren att leverera/producera mer virke -som via avtal går direkt till dom större drakarnas produktion och bönder /skogsägare med stora och fina virkesförråd blir fetlurad på själva vinsten i och av skogen ..men vissa skogsägare är så fruktansvärt konservativa att dom nästan kan förlora 100 000 sek bara för att dom ska stå och "dra i hängslena på en fånig skogsdag med föreningskepsen på huvet" ?? men hur deras virke hanteras /apteras/sorteras / mäts in / VRAKAS det har dom ingen som helst aning om , och det tycker jag är skrämmande :shock: ..det är samma som med SNUS ..en dosa kostar i sämsta fall 48 sek , och innehåller 45 gram ..det ger ett kilopris på 1066 sek :lol: ..och sedan tycker folk att t.e.x OXFILE / ENTRECOTE är dyrt?? vilket sällan når 350 sek / kilo ... kontentan av detta lyder: MATEN är billig men VRAKET är dyrt :wink: .. en liten men samtidigt stor tanke kanske?

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#33124 Det är bara att hålla med Spindeln för jag har känt likadant länge. Jag skrev tex en tråd som hette otur med inmätningen. Jag har nästan inte sålt någonting sen en 5-6 år sedan pga inmätningarna, och priserna. Köpte mig istället en fyrkutterhyvel och producerar nu eget virke för avsalu. Visst är det ett merarbete men ett lönsamt sådant och kanske är det som en gubbe sa : har man en gång börjat hyvla går det inte att sluta!. Massaveden går till egen kamin och andra köpare. OBS inga avdrag! Nä fy faan (får man svära här på forumet?) för detta spel om virket 😡

Användarvisningsbild
masterchief  
#33125 Jag som kör åt virkesköpare som inte har egen industri känner inte pressen på mig att ligga på gränsen.
Får man för hög vrakprocent på virket så får man sig en banne :oops:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33227
masterchief skrev:Jag som kör åt virkesköpare som inte har egen industri känner inte pressen på mig att ligga på gränsen.
Får man för hög vrakprocent på virket så får man sig en banne :oops:


nej det är ju klart som f-n , .. men det är ju nästan OMÖJLIGT att påverka det sk. kollektivet ,så hur man än vänder och vrider / kvistar , apterar , sorterar tex ett lass FFG (helt utan röta ) .. så kan du ändå få vrak % ...
hur i hela helvete fungerar detta ?? .. är det så att produktionen gått överstyr med för hårda krav på entrepenörerna i produktion, och att sorterings fusket ökat i takt med produktionen? ...eller är det så att bolagen stjäl virket medvetet , vilket jag tror ... för som jag skrev så finns det säkert bolagsfanatiker till truckförare / mätare som inte gillar att man tar med VRAKET hem igen , surt för dom då :wink: ..mitt eget virke gör jag vad fan jag vill med om dom inte betalar för det 😈 , dessa människor kan ju fortsätta sina gratis leveranser dom :wink: det ökar bara i egen flisvälta , och nu är det snart säsong igen för värmeflis :lol:

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33663 en rätt anmärkningsvärd siffra jag kom kom fram till vid att bara se till avräkningen från leveransen av gransågtimmer , VS värmeflisen , kom fram till att t.e.x ett lass sågtimmer (gran) ...låg på ca.: 18 000 -20 000 sek :wink: men flisen vi körde in låg på samma nivå! / lass 140M3 "stjälpt mått" , så då har man ju börjat att fundera ? , är det ens lönt att ta ut sågtimmer i gallringen för oss i år ? .. och som sagt finns det icke vrak ,
vi ska klura vidare på det ,

(och som TIDIGARE var det BERGEFORSENS FLIS AB som kört våran stamved ) och det är en samarbetspartner som är helt outstanding vad det gäller kvalitet ...nämnas bör är att våran senaste leverans till värmeverket vi levererar till är att deras kommentar var att - vi har alldrig fått så fin flis förut :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kollektivmätning och vrakandel

Fredrik Reuter  
#518353 #tb10 på denna tråd idag.

För dig som är intresserad av virkeshandel och virkesmätning är innehållet ovan troligtvis mycket intressant, läs, begrunda och diskutera!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).