Friluftsliv, Naturturism

Skoter och fyrhjulsåkande

41 inlägg 35258 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

ThisNickIsTaken  
#329902 Vad är terräng?
Terräng defnieras som all mark förutom bebyggda områ- den och vägar t.ex. skog, fjäll, myr, åker, äng, hage och park. Det innebär att även motionsspår, vandringsleder och traktorväg eller hjulspår i terrängen, som skapats av körning med t.ex. traktor eller motorredskap, räknas som terräng. Enskild väg och skogsbilväg anses som väg.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329908 Skriv motioner, insändare mm och väck Politiker, LRF, skogsägareföreningar mm tjänstemän, miljöfolket mm, Terrängkörning ska kräva markägarens tillstånd och därmed basta. Idag är vi Jord och Markägare tämligen anonyma och därför i stort sett rättslösa också.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

BjörkenPer  
#329914 Har alltid trott att det är förbjudet att köra i terräng som man inte äger, :oops: Men det var ju roligt att man kan det, så när man möter en väg där det står "Privat väg" så är det ju bara att köra i terrängen bredvid! Detta ska utnyttjas! :lol:

Nej men det är klart att det SKA vara olagligt att köra i annans terräng! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329920 Det är förbjudet att med fordon köra i terrängen annant än för skogsbruk etc, stöd finns i terrängkörningslagen. Men det är inte alla som respekterar detta. Snöscooters körs över nyplanterade hyggen med skador för skogsägaren, ATV- & 4-hjulande -entusiaster nöjes kör i skog och terräng och skadar framförallt granar med röta som följd...

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

BjörkenPer  
#329970
Sweden-viking skrev:Det är förbjudet att med fordon köra i terrängen annant än för skogsbruk etc, stöd finns i terrängkörningslagen. Men det är inte alla som respekterar detta. Snöscooters körs över nyplanterade hyggen med skador för skogsägaren, ATV- & 4-hjulande -entusiaster nöjes kör i skog och terräng och skadar framförallt granar med röta som följd...

Men då hade jag inte fel ju! Att det är förbjudet att köra i annans terräng 8)

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#330071 Hoppas du skämtar nu......
Det spelade ju ingen roll vem som ägde marken. Förbjudet att köra på barmark/teräng oavsett vem som äger den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

elis  
#330079 http://www.helahalsingland.se/halsingla ... koterleder

Hur det nu än är med snöskotrar så körs de vintertid och oftast på rätt ställen. Fyrhjulingar och motorcyklar ställer dock till det rejält i terrängen. Fina stigar blir bara ett jävla smalt och djupt dike att gå och vricka fötterna i. 4-hjulingar dyker upp tidig vår och gör grava skador i skogsbilvägar och terräng.
Tyvärr är det alltför roligt att se skiten (terrängen) spruta efter bakhjulen, fordon för terräng skulle ha helt andra motorer så blev det heller inga allvarliga skador men tyvärr är det bara hästkrafter som räknas idag.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330121 Det är förbjudet att köra i terräng som många skriver, annat än på egen mark om syftet är skogsbruk.
Fast vem som har bevisbördan när det är "uppenbart att ingen skada kan ske" under snön är förstås för knepig.
Bättre med ett rakt förbud. Skoter/fyrhjuling med band på snön på särskilda utmärkta leder där markägaren gett sitt tillstånd. Aldrig annars.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#330137 Det är ju det allra enklaste. Många tallplantor har fått offras pga snöskoter på tallås. Syns inte under snön. Men även körning på barmark med fyrhjuling verkar va svårt för många att låta bli. Kanske vore nåt för media. En kampanj i svt vore väl nåt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

dwurg  
#330146 Nu tror jag inte paragrafer, förbud och lagar gör någon större skillnad. Det måste nog till lovliga ställen att köra på först. Tex kraftledningar vore ju exemplariskt.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330169 Snöskotrar med dagens högkammsmattor och hästkraftsstinna motorer på ca 150 hk kan göra stora skador i skogsplanteringar. Tyvärr är det även medelålders män som har råd att köpa dessa eller sonen som inte kan hålla sig till skoterlederna utan måste ut på öppen mark för att leka och testa sin skoter eller staila för kompisen med stora skadoer för skogsägaren och hans plantering under snön....

Terrängkörningslagen : http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780594.htm

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TheJo  
#330293 Som tur är har vi klarat oss från några större skador. Om man bortser från det man gjort själv :roll:
Detta trots att det är rätt gott om fyrhjulingar i området. Men det finns mycket stigar att köra på.
Och man håller sig väl bland markägarna så är det inge problem att ha platser att köra på (bl a ett par grustag) :)

Tyvärr tror jag inte att ett utökat förbud skulle göra någon större skillnad mot dem som kör som värst i leran. Då de flesta som som gillar den värsta typen av körning vet om att det är olagligt.
De har stängda grupper på Facebook / forum för sina körningar, just för att inte bli påkomna.

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

stefanm  
#330308 Jag håller med ovanstående. Som både skogsägare och skoterfantast har jag ganska bra insikt i båda världar. Ett utökat förbud skulle följas av de som redan sköter sig medan de som förstör redan är mycket medvetna om att det de håller på med är fel men helt enkelt skiter i det. Påpekar man för dem att det är förbjudet skrattar faktiskt de flesta åt det då det är nästan omöjligt att åka fast för det. Tur att man har filmkamera på hjälmen och kan filma dem om tillfälle ges [WHITE SMILING FACE]. Dessutom känns det lite tråkigt med fler förbud när den stora massan faktiskt sköter sig och skoter är ett fantastiskt sätt att uppleva naturen.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Åke Nilsson  
#330381 Snöskoern får ju köra så fort snötäcket är nog djupt och plantorna över 1,3 m.
Är väl ingen som planterar igen gamla stickvägar.......

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#334086 Hur djupt är tillräckligt snötäcke? Kanske Åke kan svara för alla plantor? Jag vet att jag har inte den förmågan iallafall.
Om plantan är 20 cm hög. Hur mycke snö ska det då vara för att den inte ska ta skada av skotern. Om den är 30 cm osv osv. Vore kul att veta.
Sen ang igenplantering av tillfälliga stickvägar så gör väl var och en som den vill eller? Vi har satt plantor på väg som vi vet imte mer ska användas på många år.
Bara att hugga upp den igen om det behövs.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).