Skogsröjning

Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbete?

16 inlägg 13290 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbete?

Vilsten  
#330131 Hej, jag läser på flera håll att det är svårt att få tag på ungdomar som vill jobba i skogen, men efter att ha sökt och ringt runt till ett flertal firmor delar jag inte den uppfattningen. Nu är jag i och försig kanske inte en ungdom längre (28 år), men intresset har varit mycket svalt.

Så jag funderar vad är det för utbildningar man ska satsa på för att bli anställningsbar? Har jobbat en del med röjning/plantering och framförallt manuell huggning i vårat familjeskogsbruk, så erfarenhet har jag en del. Har också motorsågskörkort AB.

Har tidigare jobbat som taxiförare men känner att jag skulle må så mycket bättre av att få jobba fysiskt och vara utomhus om dagarna. Älskar att vara ute i alla väder :)

I korthet: Söker tips på kurser/utbildningar som leder till jobb.

Bor förövrigt i Gävleborg, så om någon behöver personal eller har tips på någon jag kan kontakt så tas det också tacksamt emot. Kan också tänka mig att veckopendla 3-4 timmar bort.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Schmidt  
#330185 Vet inte hur mycket tid du tänkt lägga ner på att göra dig mer anställningsbar men är du sugen på att plugga finns det ju ett flertal vägar att gå. Jag slår än en gång ett slag för sk Skogligt basår. Du får, utöver maskin-, röjning- och motorsågsutbildningar också en massa kunskap om skogsskötsel, naturhänsyn, grönt kort etc... Efter att jag varit i svängen ganska nyligen så kan jag ju spalta upp det jag vet (eller snarare tror mig komma ihåg :wink: ):

Skogligt basår:
http://www.jallagymnasiet.se/sv/vara-ut ... igt-basar/

Just Jälla ger platsgaranti på Skogsmästarskolan:
http://www.slu.se/sv/institutioner/skogsmastarskolan/
Som är en högskoleutbildning på 180 hp (3 år).

Känner du för att vara riktigt akademisk och är sugen på att läsa kan du satsa på Jägmästarprogrammet:
http://www.slu.se/jagmastare
Som också är en högskoleutbildning men istället på 300 hp (5 år). Jägmästare är väl som jag förstått det något mer teoretiskt lagda...

Det finns också något som kallas skogstekniker.
https://www.jobbet.se/utbildningar/utbi ... la-20.5778
Är istället på 120 hp (2 år) och lite mer åt det praktiska hållet.

Känner någon att jag famlar eller kommer med direkta osanningar så tar jag gärna emot rättningar, är inte helt säker på allt det här :smile:

Men annars finns det en uppsjö av fristående kurser på tex Linnéuniversitet. http://lnu.se/

Allt detta kanske är något mer åt det akademiska hållet än du tänkt dig men jag var i samma tankebanor för några år sen och det slutade med en högskoleutbildning...

Annars är väl ett hett tips att ringa till större bolag i din närhet som exempelvis Holmen, Stora Enso och Sveaskog. Dessa drakar kanske har koll på om någon entreprenör behöver extrajobbare framöver.

Och från egen erfarenhet så ring bara ring, oftast blir det nej men en dag så ringer du någon precis när de behöver folk och vips så förändras allt :)

Stort lycka till

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

BjörkenPer  
#330257 det skogliga basåret, är det 1 år långt? :smile:
Och din högskoleutbildning "Schmidt? Vilken utbildning var det? Vad jobbar du nu med? gick du det skogliga basåret? (antar det :grin: ) och en följdfråga om du nu har det, går det att läsa basåret medans man jobbar?

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

T Landström  
#330269 Antar att syftet med skogstekniker utbildningen är det samma som med Byggtekniker utbildningen... Vänder sig nog främst till någon som jobbat några år i produktion inom skogen... Sedan hamnar man lite i kläm...man kommer troligen att söka samma jobb som skogsmästarna...
Men utbildningen i sig kommer att lyfta den som jobbat inom produktion...

Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

bjed0001  
#330270 Problemet är väl att behovet av just motormanuella huggningare är mycket litet. Norr om dalälven i alla fall. Det måste väl vara lättare att få jobb som om du utbildar dig till skogsmaskinförare alternativt om du vill jobba med kroppen få jobb med plantering och röjning.

Vill du jobba som skogstjänsteman så tror jag att att skogsmästarlinjen på tre år är bästa avvägningen mellan anställningsbarhet och studietid. Och då att strunta i basåret om du inte behöver det.

Vill du hugga motormanuellt så kanske det är effektivast att starta eget. Söka uppdrag hos bolagen/skogsägarföreningarna samt på maskinringen/framartjänst och kanske hoppas på storm till hösten :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Vardon  
#330280 Så det är det ofta. Det saknas alltid folk ända tills någon frågar om jobb, då heter det

"inte just nu"

Jag tror det var på en arbetsmarknadsmässa 2005 när nån pratade om pensionsavgångar de närmaste 5 åren som jag frågade hur de hanterat avgångarna innan eftersom alla sagt samma sak de senaste 10 åren. Blev väldigt tyst.

Kanske starta lite eget vid sidan av?

Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Schmidt  
#330311
BjörkenPer skrev:det skogliga basåret, är det 1 år långt? :smile:
Och din högskoleutbildning "Schmidt? Vilken utbildning var det? Vad jobbar du nu med? gick du det skogliga basåret? (antar det :grin: ) och en följdfråga om du nu har det, går det att läsa basåret medans man jobbar?


Ha, den delen missade jag :) :

Jag gick basåret på Jällaskolan, mest på skoj till en början, och fortsatte på Skogsmästarskolan. Mycket man inte visste man behövde veta men sammanfattningsvis en bra utbildning, ångrar mig inte. Basåret finns väl egentligen bara till för att man ska bli behörig till Skogsmästarskolan så är man redan behörig (har de skogliga kurserna från ex lantbruksgymnasium, har mer än 6 månaders erfarenhet från skogligt arbete) så ska man självfallet inte läsa basåret.
Tror det kan bli lurigt att läsa samtidigt som man jobbar. Studiefarten är 100 %.

Användarvisningsbild
BjörkenPer  
#330375 Tack så mycket för infon Schmidt! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330952 Skippa skogen och börja fälla/beskära träd i stan istället.

Sakta men säkert ökar behovet att ta hand om stadsträden som planterades på 40-50 talen.
Undrar om det inte till och med är (eller ska bli) krav på kommunerna att ha en vårdplan för träden i grönområdena?

Bäst är ju om du har något annat jobb också och startar eget vid sidan av, tar ett bra tag att etablera sig så pass att det går att leva på det.

Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330998 Ska man få anställning som gammaldags huggare så underlättar det med en avsevärd törst efter starka drycker och en viss fallenhet för kriminalitet. Vet att Samhall har anställt folk på de meriterna.

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331031
Skogsola skrev:Ska man få anställning som gammaldags huggare så underlättar det med en avsevärd törst efter starka drycker och en viss fallenhet för kriminalitet. Vet att Samhall har anställt folk på de meriterna.


Det är knappast egenskaper som värderas högt på det moderna Samhall.

Nuförtiden kan man "hamna" på Samhall när man är långtidsarbetslös också, oavsett om man har några psykiska eller fysiska krämpor. Sen när de annonserar om sina tjänster och konkurrerar med vanliga företag så kan man tycka att de är ute på djupt vatten...

Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Vilsten  
#339133 Ursäkta mitt sena svar och tillsynes ointresse, har varit mycket under sommaren. Jag har ingen större lust att studera akademins
akademiskt för tillfället (och att försöka när suget inte finns är dömt att misslyckas
misslyckas). Jag har ringt ett flertal arbetsgivare men utan utbilding (diverse kort mm) och med begränsad erfarenhet har intresset varit mycket svalt. Så nu har jag hoppat på kurser för att få Gröntkort, RARB,och motorsåg Abc. För hoppningsvis ska det göra mig mer attraktiv. Går också i tankar om att starta eget inför nästa barmarkssäsong, har länge haft en dröm om att driva eget men aldrig kommit på någon vettig förtetagsidee. Kanske borde ta chansen nu? En sak är säker jag mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt av att vara ute och jobba i skogen, jämfört med att köra bil (taxi) som jag gör annars till vardags.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339135 Kurserna är ett utmärkt tillfälle att skaffa kontakter och fråga om någon behöver lite hjälp!

Användarvisningsbild

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

BjörkenPer  
#353431 Har redan ställt någon fråga här tror jag, men jag kör på med en till!
Var lite diskussioner om skogligt basår vid gatuköket idag :wink: Funderingen var hur det är med motorsågs körkort m.m? Då hantering med röj/motorsåg ingår, men får man röj/motorsågs körkort med kursen? eller är det något som man får fixa på egen hand? :-?

Avatar Fallback

Re: Hur blir man anställningsbar för motormanuellt skogsarbe

Schmidt  
#591235 Sparkar liv i denna tråd igen då jag inte varit så aktiv på skogsforum en tid, den stora frågan, hur har det gått @vilsten?
Blev det mer utearbete?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).