Skotare

Lunningsvinsch till rottne rapid

17 inlägg 11487 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#330060 Hej, tror detta är mitt första inlägg här!
Har haft en rottne blondin från 1969 med en 40m 8mm lina som varit bra att ha när armen inte når. Nu ska blondinen säljas och en "ny" rapid från 88 står som ersättare. Tyvärr utan vinsch, hörde att som original fanns det ett tillbehör som monterades ovanpå hytten. Har aldrig sett detta, vad finns det för alternativ? Vettiga 3e parts lösningar som fungerar?

Mvh Andreas



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

bgl  
#330066 Hej och välkommen
Ja det fanns en hydraulwinch som satt på en svirvel svetsad i taket. Som alla winchar drar man sig i det längsta för att ta till den. Sitter förskjuten åt vänster på taket, så den är svår att använda på hyttens högra sida. Vet inte priset för eftermontering men anar att priset blir giftigt! Ett litet tips är att du tittar på en lös motordriven friktionswinch som t.ex Skogma säljer. Kan kanske finnas på någon mässa till bättre pris. För övrigt är väl alltid en winch med brytblock på kranen bäst

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

Tosca  
#330072 Kuppramåla skog kan ha någon vinsch liggande som passar dig, han fixar upp en del maskiner å skrotar ned andra, så det är bara att hoppas på tur.
Annars kan de vanliga skrotarna ha något som passar, Koppom eller Peters är ett par du kan prova.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#330090 Tackar för snabba svar!

Blir nog aktuellt med ett besök på elmia i juni. Det enda jag hittat är den typ av vinsch som blå cyborg och http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulvinsch-We-140017002200/126/1 verkar tillverka och säljer. Men svårt att säga om det är i närheten av vad man varit van vid.

Finns det några bilder på originalet till rapid? (Har hittat bilder men bara på skötaren inget som avslöjar hur ev vinsch är monterat, förutom en små rapid som fanns på blocket för några månader sedan. Denna hade radiokontrollerad vinsch på kranen om jag minns rätt).

Tack ska se om jag hittar något om demonterade maskiner :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rocky  
#330157 Du kan få komma och titta på våran om du är i västra Götaland. Sitter på taket på en rapid g 97a. Styrs antingen via radio eller vippbrytare i hytten.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#330170 Dalsland, inte riktigt granngården :) ?

Men det vore toppen om du kunde fota lite så man får se hur det ser ut, vore toppen även för andra som börjar söka efter detta. (Jag har inte hittat ett enda foto).

Hälsningar från Halland/västra Götaland

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rocky  
#330392 Nja har den inte hos mig utan den står hos far i Skaraborg. Är inte där så ofta men jag kan höra om han kan ta något kort. Inte säkert han fixar det men kanske.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#334303 Införskaffade en vinsch från Weimer. Nu kommer det n stora utmaningen, koppla in ventil skaffa strömbrytare och lite annat. :) (kanske finns någon tråd på forumet om någon som gjort detta tidigare?)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

uffejohan  
#343837 Har en Weimer-vinsch på min Rapid, använd ventilen till den fällbara grinden så blir montaget enklare och påverkar inte några kranfunktioner. Funkar kanon. Vinschen sitter på vänster sida på krantornet och bryttaljan uppe vid leden. Se bara till att vinschen inte går in i grinden när du svänger kranen ut mot höger.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#343838 Hej uffejohan! Tack för tipset! Vinschen ligger i en oöppnad låda ännu så länge. Tror att grinden är stelopererad på vår maskin, har du några foton vore det toppen om du kan skicka dom till mig :)

Mvh Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

uffejohan  
#352098 Hej igen Rutger, nä tyvärr inga bilder men montaget är ganska enkel. Sätt vinschen så lågt som möjligt på krantornet och bryttaljan så högt som möjligt på tornet. Därigenom får vajern lite "spelutrymme". Du får svänga kranen åt det håll du ska vinscha så att vajern kommer rätt mot taljan.
Elektriskt sätter du en brytare inne i hytten så du kan bryta kretsen för vikgrinden och använda den spänningen till vinschen via fjärrkontrollen.
Ring på min mobil 0708 955448 om du vill ha mer info.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#417506 Tänkte passa på att uppdatera här, det tog ett bra tag att få vinschen på plats. Tänkte ta det i samband med service från rottne åf/verkstad. Men de var som handfallna. Sedan monterade vi som jag fick tips om här, på höger sida av bommen. Fungerar riktigt bra!
Ska fixa bilder nästa gång jag är vid maskinen och det är ljust :).

Tack igen för alla råd o tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

Tosca  
#421724 Bra att du återkopplar, och kul att du fick till det.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

uffejohan  
#421730 Kul att du lyckades. En gårdsmaskin är oändligt mycket bättre med vinsch, skönt att slippa hugga ut en väg om man bara ska hämta något vindfälle. Jag har alltid med en extra wire så jag räcker minst 50 meter. Vinschen orkar lätt att dra fullvuxna okvistade granar, även när motorn står på tomgång. Lägg gärna upp nån bild om du har möjlighet.

Avatar Fallback

Re: Lunningsvinsch till rottne rapid

rutger77  
#421970 Så här placerades vinschen. Blev väldigt bra, tror att det är ca 40m på rullen. :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).