Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

177 inlägg 82162 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

halvproffs  
#330037 Vad är naturkultur skrev forskarn.


Ett påhittat ord, men vet ej av vem. För mig får dom kalla det vad dom vill eller gallring av överståndare vad det nu betyder?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Skogsforskare  
#330039 Nej, jag skrev:
"Vad är en naturkulturSKOG?"

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

halvproffs  
#330061
Skogsforskare skrev:Nej, jag skrev:
"Vad är en naturkulturSKOG?"

Inte en susning, finns kanske inte ens med i en ordlista? Men vad tror du om min tanke på torvmarken med föryngringen?

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

jannee  
#330062 Naturkultur är ett begrepp som Mats Hagner myntat, det är inte en metod utan en ekonomisk filisofi som syftar att maximera nuvärdet på varje enskild trädgrupp, till skillnad från bestånd. Hur man definierar trädgrupp eller hur man räknar fram dessa nuvärden ut enskilda träd och grupper har Mats Hagner fått stor kritik för för han har bara hänvisat till ett program som han själv konstruerat men aldrig förklarat hur det fungerar. Eftersom vi inte vet hur träd reagerar på individnivå så är naturkulturen väldigt väldigt väldigt osäker. Naturkultur har fått gehör av folk utan kunskap som inte gillar hyggen, men att ingreppet Naturkulturs principer kan lika gärna få ett kalhygge, som ett fullskiktat bestånd. Vet de sällan.

Det är en stor paradox i vurmare i skonsamt starkt miljöanpassat skogsbruk vurmar för den kanske mest kortsiktiga och mest uttalade ekonomiska inriktade filosofin inom skogsbruket. Ordet Natur i begreppet och en stor dos okunskap tror jag är en stor anledning bakom detta.

Logiken brukar vara "natur är bra alltså måste naturkultur vara bra. Skogsbruket gillar inte naturkultur alltså måste det vara bra eftersom jag inte gillar dagens skogsbruk."
M.a.o. fritt att bedömda från fall till fall eller från person till person.

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

halvproffs  
#330068 Mycket bra svar Jannee. Har ju själv gått kurs i naturkulturskog. Mest för att vidga vyerna och eventuellt snappa upp något nyttigt. Kan nog finnas vissa typer av mark det fungerar på, tex det jag beskrev på förra sidan. Har du Jannee några synpunkter på det? Naturkultur finns ej som ord i SAOL så det är mycket riktigt ett begrepp.

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347621 Hur påverkas skogen av naturkultur http://www.skogsaktuellt.se/artikel/486 ... ultur.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

isteskog  
#347636 Jojo! Och mer jobb åt Nils Fagerberg och kompani. Att stämpla ut till Naturkultur kan inte vem som helst .... om nu någon kan det .... :???:

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347646 Jaha, det var där skon klämde för Nils Fagerberg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Fredrik Reuter  
#494070 Hej,
Denna tråd firar nu tio år - #tb10.

Hur är det med Naturkultur och Mats Hagner, drivs denna metod vidare anno 2018?

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

svampbob  
#494073 Är det inte den striden som nu pågår i gallringstråden.
Jag tror inte att Hagner själv längre orka strida men det finns ju nya som går i samma spår.

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Fredrik Reuter  
#494074 Jo, så kan det vara.
Men är det bara olika namn på samma metod, eller finns det skillnader och i så fall, vilka är det och varför är inte naturkultur en snackis nu för tiden (om det nu är så)?

Användarvisningsbild

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

p till p  
#494397 På åttiotalet var kantzon något som skulle minimeras med större hyggen enligt skogsvårdsstyrelsen.
Detta beror på att återväxten inte vill sig på 5 -10 meter vid den äldre skogen. Därför är det svårt att få upp återväxt i små luckor .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).