Motorsåg och handhållet

Tankluftning

35 inlägg 26430 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195850 Kvittar vilken du har de funkar lika de du har på bild ovan.
Slangen går till en blindgång, inget annat...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

traktorz  
#195861 537 35 95-01 "Husqvarna Fuel Tank Vent" är väl ändå ingen blindgång, eftersom den tillhandahåller förbindelsen med tankinteriören.

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195883 Nej, inte den, men andra ändan av slangen.

Är de rena o hela funkar de båda två. Problem uppstår när de inte är rena eller hela.

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

traktorz  
#195953 544 32 49-20 slangen ansluts ju till 544 36 05-01 Husqvarna Inlet Elbow, dvs på en till synes skyddad plats innanför luftfiltret. Ren filtrerad luft torde därvid kunna tas därifrån för att utjämna undertrycket i tanken, med minimerad risk för igensatt tankventilation, något som vi uppenbarligen drabbats av med den barnsjukdomsdrabbade ursprungliga implementeringen från 2003/2004.

Nåväl, får väl ta och plocka bort tanken och först se om det överhuvudtaget finns några (503 60 04-01 & 501 62 98-01) på vår såg och i förekommande fall rengöra/byta dessa. Tills dess får vi stå ut med att borrhålet i tanklocket löser ventilationsproblemet...

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning (fadäs av Jonsered)

traktorz  
#330028
HN skrev:Idag har jag pratat med en motorsågsrepratör och förklara hur det låg till, han sa att han hadde fått upgifter från jonsered att på vissa sågar hadde dom glömt att göra hålet för luftningen 🧠 Så det förklarar en hel del. Att den har gått bra förut kanske beror på att han har fått luft runt bensinslangen,?? vad vet ja .Så nu får jag se nån kväll om jag kan fixa det. Borra eller nåt.


Plockade nyligen bort tanken (när jag ändå hade sågen på verkstadsbordet), för att ersätta den gamla vyon-pluggen med nya ventilationspluggen jag haft liggande ett tag. (Borrade ett hål och drog ur den gamla med en skruv.)

Tyvärr verkar även vår tank vara av den felbehäftade sorten, ty även med Vyon-pluggen borta, så är det helt tätt - inte alls underligt att det då blir undertryck i tanken vid sågning.
Nya ventilationspluggen (537 35 95-01) gör alltså ingen nytta, vilket däremot de uppborrade ventilationshålen i tanklocket tillfredställande har gjort. Visserligen läcker sågen bensin något, men den går i alla fall!

P5179621v768.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).