Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160426 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

morco  
#323972 Jag har nu efter att har kört ett hundratal timmar med kedjeröjaren gått tillbaks min 252RX för att återigen göra en jämförelse. Har fortsatt köra i det konfliktbestånd jag tröskat i sista året, björkstammarna som ska rivas ner är mellan 6-8 meter och det är tätt. Kan bara säga att efter 2-3 tankar och lika många timmar med röjsågen är jag helt belåten för den dagen, med kedjeröjaren kör jag 8 timmar utan svårigheter. Visst, röj i tid så är skillnaden inte lika stor men det är nog många mer än jag som röjer det som andra har planterat, borde har röjt för 5 år sedan och istället sålt....

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

svampbob  
#323985 En alternativ kedjeröjsåg som jag stötte på igår.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Brumsten  
#323990
svampbob skrev:En alternativ kedjeröjsåg som jag stötte på igår.

Du skämtar väl? :surp:

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

svampbob  
#323991
Brumsten skrev:
svampbob skrev:En alternativ kedjeröjsåg som jag stötte på igår.

Du skämtar väl? :surp:


Den har kedja är tänkt för röjning och går på el. Jag fattar däremot inte hur kastskyddet funkar.

Klart jag skojar och har inte sett något liknande tidigare.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#326559 Hur går det tunnebon?
Fortfarande nöjd med nyinvesteringen??

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tunnebon  
#326663 Hej Erre!
Det går fint, är jättenöjd med investeringen. Far min är nog ännu mer nöjd, gick och beskärde träd runt sin tomt med den [emoji2]
Har nog kört ca 15 tankar nu och det fungerar väldigt bra. Tycker att det hörs tydligt när det är dags att sträcka kedjan så den har inte vart några problem. Ska strax ge mig i kast med eftersatta områden. Måste se till att vi blir friska först bara [emoji40]

Hur går det för dig?

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#326678
Tunnebon skrev:Hej Erre!
Det går fint, är jättenöjd med investeringen. Far min är nog ännu mer nöjd, gick och beskärde träd runt sin tomt med den [emoji2]
Har nog kört ca 15 tankar nu och det fungerar väldigt bra. Tycker att det hörs tydligt när det är dags att sträcka kedjan så den har inte vart några problem. Ska strax ge mig i kast med eftersatta områden. Måste se till att vi blir friska först bara [emoji40]

Hur går det för dig?


Härligt att höra!!
Min har gått 28 hektar eftersatt röjning nu.
Så nu är jag ifatt. :YMPARTY:
Så i vår har jag lyxat till det med lite lövröjning bland plantorna, men då har klingröjsågen åkt fram igen.
Men vilken skillnaden det är att konka runt på dom två. Gör halva pass med klingröjsågen jämfört med kedjeröjaren.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tunnebon  
#330019
Erre skrev:
Tunnebon skrev:Hej Erre!
Det går fint, är jättenöjd med investeringen. Far min är nog ännu mer nöjd, gick och beskärde träd runt sin tomt med den [emoji2]
Har nog kört ca 15 tankar nu och det fungerar väldigt bra. Tycker att det hörs tydligt när det är dags att sträcka kedjan så den har inte vart några problem. Ska strax ge mig i kast med eftersatta områden. Måste se till att vi blir friska först bara [emoji40]

Hur går det för dig?


Härligt att höra!!
Min har gått 28 hektar eftersatt röjning nu.
Så nu är jag ifatt. :YMPARTY:
Så i vår har jag lyxat till det med lite lövröjning bland plantorna, men då har klingröjsågen åkt fram igen.
Men vilken skillnaden det är att konka runt på dom två. Gör halva pass med klingröjsågen jämfört med kedjeröjaren.


Men vilken tid det tar, är i en del på ca 5 ha och har kanske gjort snart en ha... Känns kul när man ser bakom sig men vända blicken framåt igen! [emoji28]
Ja nu har far min bestämt sig iallafall och ska ha sig en kedjeröjare med. Han gick med klingan i ca 4 timmar efter att ha kört med kedjeröjare. Sen sa han, beställ en till [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

svampbob  
#330023 Förra helgen lånade jag hem några verktyg till stångsågen. En sopvals med gummiflärpar och en roterande kratta. Det passade direkt på kedjeröjaren. Det funkade däremot dåligt att hantera verktygen. Dom blir mycket svårare att hålla och ha styrning på än med den raka stångsågen. Köper jag något tillsats så blir det trimmerhuvud och hade jag en häck så skulle häcksaxen funka bra.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tunnebon  
#330024
svampbob skrev:Förra helgen lånade jag hem några verktyg till stångsågen. En sopvals med gummiflärpar och en roterande kratta. Det passade direkt på kedjeröjaren. Det funkade däremot dåligt att hantera verktygen. Dom blir mycket svårare att hålla och ha styrning på än med den raka stångsågen. Köper jag något tillsats så blir det trimmerhuvud och hade jag en häck så skulle häcksaxen funka bra.


Svampbob, hur monteras det på kedjeröjaren?

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

svampbob  
#330026 Verktygen har exakt samma rör och låsning som delen med svärdet på. Där du delar röret just nedanför gashandtaget.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330096
svampbob skrev:Förra helgen lånade jag hem några verktyg till stångsågen. En sopvals med gummiflärpar och en roterande kratta. Det passade direkt på kedjeröjaren. Det funkade däremot dåligt att hantera verktygen. Dom blir mycket svårare att hålla och ha styrning på än med den raka stångsågen. Köper jag något tillsats så blir det trimmerhuvud och hade jag en häck så skulle häcksaxen funka bra.


Beställde du någon bygel att hålla i till din kratta + sopvals? Bygeln går ju att beställa separat.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#330100
svampbob skrev:Förra helgen lånade jag hem några verktyg till stångsågen. En sopvals med gummiflärpar och en roterande kratta. Det passade direkt på kedjeröjaren. Det funkade däremot dåligt att hantera verktygen. Dom blir mycket svårare att hålla och ha styrning på än med den raka stångsågen. Köper jag något tillsats så blir det trimmerhuvud och hade jag en häck så skulle häcksaxen funka bra.

Är det stångsåg eller den ryggburne kedjeröjaren du har?

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

svampbob  
#330102
Niking skrev:
svampbob skrev:Förra helgen lånade jag hem några verktyg till stångsågen. En sopvals med gummiflärpar och en roterande kratta. Det passade direkt på kedjeröjaren. Det funkade däremot dåligt att hantera verktygen. Dom blir mycket svårare att hålla och ha styrning på än med den raka stångsågen. Köper jag något tillsats så blir det trimmerhuvud och hade jag en häck så skulle häcksaxen funka bra.


Beställde du någon bygel att hålla i till din kratta + sopvals? Bygeln går ju att beställa separat.
/Niklas


Jag lånade bara hem grejorna för att prova på min kedjeröjare. Jag tejpade på ett provisoriskt handtag när jag testade.

Hade det funkat bra så hade jag köpt verktygen. Jag har kört väldigt mycket med sopvals tidigare och då på Stihls stångsåg och jämfört med det så funkade det dåligt med kedjeröjaren.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330171
svampbob skrev:
Niking skrev:
svampbob skrev:Förra helgen lånade jag hem några verktyg till stångsågen. En sopvals med gummiflärpar och en roterande kratta. Det passade direkt på kedjeröjaren. Det funkade däremot dåligt att hantera verktygen. Dom blir mycket svårare att hålla och ha styrning på än med den raka stångsågen. Köper jag något tillsats så blir det trimmerhuvud och hade jag en häck så skulle häcksaxen funka bra.


Beställde du någon bygel att hålla i till din kratta + sopvals? Bygeln går ju att beställa separat.
/Niklas


Jag lånade bara hem grejorna för att prova på min kedjeröjare. Jag tejpade på ett provisoriskt handtag när jag testade.

Hade det funkat bra så hade jag köpt verktygen. Jag har kört väldigt mycket med sopvals tidigare och då på Stihls stångsåg och jämfört med det så funkade det dåligt med kedjeröjaren.


Låter som det inte fungerar med provisoriskt fasttejpat handtag då.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).