Öppna kategorin

Sverige halkar efter i den digitala välfärden

56 inlägg 19065 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Skogstomte  
#329374 Vi installerade fiber på gården som jag var delägare i tidigare och nu här i huset där vi bor. På gården gick det på 20k +moms. I tätorten bara 15'800kr efter ROT-avdrag. Jag har pengarna tillbaka på fem år i lägre kostnader och då har jag ändå gått från max 8Mb till 100/100Mb. Kan få upp till 1Gb om jag vill på fibern. Tror inte jag skulle vilja köra TV på mobilt...

Var med om ett tågstopp i Eslöv för ett år sedan. Många tog upp sina mobiler för att fördriva tiden och internetanslutningen blev superseg nästan direkt, så det krävs en del för att övertyga mig.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329390 Hej,
Ja, där ser man vad olika det ser ut i Sverige.

Så här ser det ut för mig: Fiber kommer dras i närområdet troligtvis under 2015. 18.000 för inkoppling och sedan finns bl a Telia att välja bland.
100/100 internet, TV start och bredbandstelefoni för 418kr/mån efter det.

Idag har jag Telia ADSL 30/10, TV start och bredbandstelefoni för 490kr/mån.

Jag har svårt att räkna hem det. Visst jag får bra uppladdning (det är det jag vill åt egentligen). Men jag kan inte motivera det för själv riktigt. Ska jag ladda upp en 500MB video till YouTube så brukar jag koppla in telefon och brukar få bra uppkoppling.

Kollar jag då på alternativ så blir det lockande om ex Telia skulle göra som i Finland och släppa på kvoten och jag skulle skippa bredbandstelefonin (som används extremt lite numer), teckna marksänt Boxer (159kr/mån) och 4G Internet för sej 230kr/mån.

Vad får du betala Skogstomte per månad för ditt 100/100.

Jag kollade vidare lite ikväll på mobilt bredband och såg att LTE Advanced (typ Turbo 4G) verkar bli försenat i Sverige. Det är synd. Teoretisk överföring är då 300Mbit/s och då bör praktiskt hamna runt 100.
LTE Advanced använder flera frekvenser i luckor som inte behövs, men basbandet ska enl utsago ligga på 1,8GHz. Det är en ganska låg frekvens som klara skapligt långa avstånd.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

haggloader  
#329395 Om man kör bredband via kopparkabel bör man beakta att kabeln när som helst kan avvecklas.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Skogstomte  
#329396 Jag betalar 175:-/mån för fiberanslutningen. Detta går till kommunala it-bolaget som dryftar fibern. Sen betalar jag 97:-/mån för internetanslutningen (100/100). Fördelen här är att det är ett öppet stadsnät så det finns många leverantörer att välja på:

Skärmavbild 2015-05-11 kl. 23.06.42.png


haggloader skrev:Om man kör bredband via kopparkabel bör man beakta att kabeln när som helst kan avvecklas.


Det var en av anledningarna till att jag var så angelägen att hoppa på fiber.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329403 Även om det mot förmodan inte skulle öka värdet på huset, så blir det iaf mer lättsålt. Samt Boxer kommer nog få det svårt framöver, fler och fler kanaler hamnar på webben.

Att skaffa fiber i efterhand kan bli mycket dyrare och som har nämnts tidigare, ADSL kan man inte lite på att det kommer finnas i all evighet, samt hur kommer familjens internetvanor utvecklas? Du får helt enkelt se det som en investering för framtiden, som att köpa sig en bit mark och allt man ser är ett kalhygge. Men med tiden så visar det sig att det var en bra investering. :)

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329593 Hej,
Ja, som sagt så är jag vacklande. Jag har skickat in en intresseanmälan så får vi se hur det går.
Det verkar vara bra mycket billigare avtal där du bor Skogstomte, hade det varit liknande här så hade valet kanske varit lättare.

Ingen som har fiber som sålt wifi-access till grannen?

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329600
Fredrik Reuter skrev:Ingen som har fiber som sålt wifi-access till grannen?

Tre grejer, A: Du blir ansvarig för vad som sker på din uppkoppling och att finna passande köpare kan nog vara svårt, man har de grannar man har. Även om man har en bra relation kan det vara svårt och veta att de håller på med bakom stängda dörrar. Man kanske ens vill veta allt.

B: Sedan är det hur du ska kunna garantera köparen integritet (om de nu är intresserade av det) eller för den delen se till att skydda dig själv mot ev. intrång.

C: Vet inte hur schyst det är mot andra i föreningen (om det är sådan du kommer få fiber via eller om det är kommunen), då alla som aktivt valt fiber vill fördela ut kostnaden för alla, så att den blir så låg som möjligt. I vår förening är det inte ok att dela en lina mellan några hus om det är åretruntboende. Är det kommunen, så blir det ju som sagt någon form av "snyltande" om man ska göra så.

Men du har innan nämnt att sälja till operatörer. Där är det nog fiberägaren som kan sälja uppkoppling, men att om du bor geografiskt intressant till, kunna ta ut markhyra eller likn. för antennplats.

Motfråga, du har nämnt att du har svårt att räkna hem investeringen. Hur många år kan du tänka dig för att nå break even?

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329602 Hej,
Nej, jag är införstådd i de problem som kan uppstå. Men ändå en spännande tanke. Men det är inte direkt lojalt mot fiber(företaget) i mitt fall.

Ang år så är vi tillbaka på startfrågan som gnagt i mig. Fem år breakeven max. Då är 5G igång och då vill jag inte sitta och amortera av 18.000.- om det flödar 1Gbit/s i luften utanför husknuten... :D

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329605 Hej.
Om du räknar med 5G inom fem år, vad kommer inte utrustningen kosta ibörjan, samt hur stort område täcker en 5G-mast och hur många användare lär det vara som kommer dela på kapaciteten? Samt hur kommer dessa abonnemang se ut, kommer flatrate tillbaka måntro?

Jämförelsen mellan fiber vs. 4G/5G är väl osäkerheten i kapacitet, pris, abonnemangsutföranden och täckning, jämfört med fiberalternativet, där troligast det endast är priset som kommer kunna ändra sig till det sämre, men att kapaciteten med största sannolikhet kommer bara kunna bli bättre, samt att fiber faktiskt kan ge ett högre fastighetsvärde.

Men jag är helt klart partisk i frågan, så jag välkomnar gärna någon från andra sidan.. :)

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Skogstomte  
#329610
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, som sagt så är jag vacklande. Jag har skickat in en intresseanmälan så får vi se hur det går.
Det verkar vara bra mycket billigare avtal där du bor Skogstomte, hade det varit liknande här så hade valet kanske varit lättare.

Ingen som har fiber som sålt wifi-access till grannen?


Som sagt, pengarna åter på 5 år så behöver man inte fundera så mycket.

Det finns säkert de som delar, men har för mig att det är samma som med el att det får endast användas innanför fastighetsgränsen, i princip måste man ha så låg effekt på Wifi:t att signalen är oanvändbar utanför tomtgränsen (men jag känner ingen som sänkt sin effekt, inklusive mig själv).

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329612 En annan aspekt, om du väljer att avstå, men så visar sig att 5G inte lever upp till förväntningarna, vad kommer då indragningen av fiber kosta?

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Skogstomte  
#329881
Hema skrev:En annan aspekt, om du väljer att avstå, men så visar sig att 5G inte lever upp till förväntningarna, vad kommer då indragningen av fiber kosta?


Det var flera som tänkte likadant och drog in fibern för framtiden utan att aktivera den.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329893 Eldsjälar ansvarar för statens bredbandsmål http://www.atl.nu/ledare/eldsj-lar-ansv ... edbandsm-l
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Hema  
#329900 Jupp, så är det. Här tar aktuellt upp ämnet: https://youtube.com/watch?v=sT1kDenQFq0

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329934
Hema skrev:En annan aspekt, om du väljer att avstå, men så visar sig att 5G inte lever upp till förväntningarna, vad kommer då indragningen av fiber kosta?


Hej,
Ja, här är ju pudelns kärna. :wink:
För om man vänder på det så är det två oanvända glasfibertåtar för 18.000.-

Men det är som med detta som med många saker, man får satsa på det man tror på och magkänslan, dessutom vilka förutsättningar som finns.

Missförstå mig alltså rätt. Hade jag bott där det var dålig täckning och ej i "staden" så kan fiber vara den i särklass bästa investeringen. Men nu är det två hötappar för mig och valet ska snart göras.

Det som talar emot mina trådlösa idéer är att främst Telia inte valt att börja fasa ut LTE-A, alltså "äkta 4G" än. Det har gjorts i många länder och då är det alltså teoretiskt 300Mbit/s som gäller i dagens befintliga nät (obs, alltså inte 5G). Telia säger att de nu lägger alla investeringar på att bygga ut för bättre täckning och det kan ju vara en mer långsiktig strategi. När de byggt ut för bättre täckning kanske det bara är mjukvara för att uppgradera till LTE-A.

Och det som får mig att vackla är jag tror att 5G kommer få stort genomslag i och med IoT, Internet of Things och IPV6.
Det kanske är först 10 år fram i tiden, men ändå. Alla prylar som kan kopplas upp får då en helt egen IP-adress och kopplas upp mot nätet i kanske teoretiskt Gigabit nätverk.
Då bygger en stor del av det att det ska vara mobilt (bilar etc) och det kommer tvinga leverantörerna att vara bra på mobila uppkopplingar.

Men som sagt, ta inte min text här ovan som något negativt om fiber, det största för mig kanske inte ens är en ev felinvestering á 18kkr, utan hur vår uppkopplade framtid kommer se ut!

Ang SVT´s reportage #ettsverige så måste jag bara lägga till att det blir lite missvisande att de blandar både bredbandsuppkoppling med SMS-täckning, det är ju egentligen två saker och för företaget utanför Borås så hade det troligtvis räckt med en investering under 10.000 för att lösa personalens problem att inte kunna prata i mobilen och skicka SMS, en yttre antenn och en repeater, ex en sådan här lösning:

http://www.induohome.com/telefoni-fax-v ... rator.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).