tor 14 maj 2015, 09:17#329714
Är det inte allt för stort jobb så ta lös filtrena och fyll med diesel, är ett jäkla pumpande annars och är pumpen lite dåligt tar det en evighet.
Finns det en luftskruv på filtret så lossa den och pumpa tills det kommer diesel utan luftpys emellan, ibland räcker det att få diesel dit annars gör du som jannee skrev och lossar ett spridarrör och pumpar tills det kommer diesel.
Ibland kan man få lossa samtliga rör, och har man fyllt filtret och pumpen inte funkar brukar det funka att bara dra på starten så kommer dieseln fram till spridarna.
När jag ska byta filter så brukar jag först varmköra maskinen, sen fyller jag det nya filtret så mycket det går.
Sen öppnar jag luftningsskruven i filterhuset (finns nästan alltid en sån) och pumpar tills det kommer ren diesel utan luftbubblor(om det finns en pump).
Sen är det bara att vrida på starten så hoppar maskinen igång, är maskinen varmkörd sen innan startar den lätt.
På min Kingcab finns ingen fungerande pump, så jag varmkör, fyller filtret och startar.
Caddyn saknar helt pump men det funkar fint enligt samma metod.
Att börja byta filter på en kall maskin vintertid är att be om problem.