Jag var på en Komatsuvisning i Norge för några veckor sedan och fick förmånen att få en grundlig genomgång från Komatsu och tänkte genom denna miniartikel återge informationen någorlunda.
Denna #miniartikel15 gäller främst Komatsu 951, men eftersom hela skördarserien byggs på samma principer så kan stora delar av denna text appliceras på alla Komatsuskördare i den nya serien.
Komatsu 951 är den största skördaren i den nya skördarserien. 951:an ersätter tidigare Komatsu 941. Den är avsedd för krävande slutavverkning och konkurrenterna heter främst John Deere 1470E, Eco Log 590D, Ponsse Bear och Rottne H21D.
Det finns inte många likheter med företrädaren Komatsu 941 enligt Komatsu själva. Hela skördaren är nybyggd från grunden. Konceptet lever kvar dock; stel midja, pendlande bakaxel och kranen på högersida hytt med nivellerbar svängkrans i botten.
För er som gillade svängkransljudet i tidigare skördare kommer Komatsu nu göra er besvikna. Svängkransmotorn är utbytt mot en ny som inte har utväxling och betydligt mindre svängljud utlovas numer.
Hytt
Hytten är helt nykonstruerad. Borta är den delade framrutan som nu ersatts av en välvd från topp till tå. Denna gång har också Komatsu dragit ner rutan rejält. Detta gör att man får bra sikt över hur boggien beter sig och detta också i medlut. Hytten nivellerar ju normalt med terrängen och åker man utför/nedför försvinner oftast boggien ur synfältet. Inte sagt att skördarföraren ser ”allt” alltid, men en klar förbättring. På bilden nedan är apteringsdatorns skärm i mitten. Detta är en temporär lösning enl tillverkaren och Komatsu kommer leverera serietillverkade skördare med skärmen placerad på höger sida lite senare, detta kommer förbättra sikten ytterligare.
Hytten är annars rymlig och luftig med bra om utrymme bakom stolen. Bakåt åt vänster är också nödutgången i hytten. Nödöppning av rutan är det som gäller. En bra funktion är att rutan är öppningsbar både utifrån och inifrån, det höjer säkerheten om olyckan är framme.
Golvvärme finns också som option. Borde egentligen inte vara en option utan standard, i alla fall i Norden!
Hyttdämpning finns nu också i en ny variant och Komatsu kallar den AutoLev Advanced. Hyttdämpningen är tillval.
EME-spakarna finns kvar, nu med en extra vippa i vänster spak för sekvensstyrning. Nytt är musplatta i höger spakpanel och förbättrad knappanel på vänster spak. Minispakar kan beställas och liknar då Sakae spakar med knapprader på framsidorna.
Komatsu har nu också gått över till sk ”keyless system”. Med andra ord är tändningslåset utbytt mot en nyckelsändare som på moderna bilar och skördaren startas med ett enkelt knapptryck (se bild).
Det finns en hel del smarta förvaringsutrymmen på Komatsu 951, plats för verktyg, svärd, kedjor osv. Gemensamt är att de alla har centrallås. Smart lösning som styrs via fjärrkontrollen och kanske håller några tjuvar borta.
Komatsus klassiska pulpits för i och ursteg på framramen är numer hydrauliskt nedfällbara.
Motor
Motorn i Komatsu 951 är från Agco/Sisu. En Steg 4 / FT4 med namnet Power 74 – AWF. Det är en 7,4 l diesel med 6-cylindrar och den toppar på 285hk.
För att klara Steg 4 kraven använder Komatsu sk ”SCR Only” teknik. Med detta menas att sk AdBlue tillsätts i motorns avgaser för att få ner kväveoxid. En oxideringskatalysator oxiderar också sotpartiklar. Det finns alltså varken EGR eller partikelfilter i motorn. Ingen regenerering krävs, men till kostnad av högre andel AdBlue (ca 3-7% av dieselförbrukningen).
Motorn och även motorrummet är delvis ram- och modulbyggt. Fördelen med detta är ökad servicevänlighet. Ett exempel är att SCR-systemet sitter ovanpå toppkåpan på motorn i en rammodul. Vid ventiljustering så kan man då plocka ur hela moduler för att enklare komma åt.
En ytterligare förbättring som är liten men gör mycket är att avtappningspluggen för motoroljan i motorn numer är en kran med slangsanslutning. På med slang och börja tappa i lämpligt kärl alltså.
Ram
Ramarna är enligt Komatsu nykonstruerade. Pendelaxeln bak är kvar och funktionen är likvärdig föregångarna. Något Komatsu varit dåliga på att marknadsföra är att pendelaxeln har en stabiliseringsfunktion. Eftersom axeln styrs av två hydrauliska cylindrar (en på var sida) så styr datorn trycken i dessa i förhållande till vart kranen arbetar. Lägger man ut kranen på höger sida så ökar trycket i höger sidas cylinder och hjälper därmed till att stabilisera hela maskinen, detta då eftersom de har en stel midja i mitten.
I bakre ramen finns dieseltanken inbyggd. Den rymmer 529l och bör genom detta räcka några skift innan tankning. I höger bakflygel finns ureatanken (AdBlue) som ska vara anpassad i storlek till dieselförbrukningen och som har inbyggd uppvärmning ihop med dieselvärmaren (så inte vätskan fryser). I bakänden sitter kylarna på klassiskt maner och under dessa finns batteripacken (24V, 2x180Ah), som tillval kan dessa fås med värmedyna i botten så batterierna förvärms innan start vid kallväder.
Fram finns ett nytt boggieset. Det är portalboggie som gäller och det skapar mycket bättre frigångshöjd då varje slutväxel är gömd i fälgarna. Komatsu har lite av en egen standard på boggiehjul, 780/50 x 28,5. Jämförelsevis har Rottne H21D 750/45 x 30,5 och JD 1470 750/50 x 26,5.
Kran
Kranen på Komatsu 951 är ny och heter 270H. Den stora nyheten mot föregångaren 941 är att kranen nu är mekaniskt parallellförd (som de mindre Komatsuskördarna varit i flera år och är än).
Beroende på aggregattyp kan den fås i två längder. 8,6m om det ska vara ett riktigt stort aggregat och 10,3m för de mer ”vanliga” slutavverkningsaggregaten (bl a C144, S132 osv). Lyftkraften 274kNn och vridkraft 60kNm. Lyftkraften kvalar in på pallplats när man jämför specifikationer. Rottne H21D lyfter mest med sina 325kNm, Eco Log 590D och Ponsse Bear delad tvåa med 310kNm. Trea är Komatsu 951 med 274kNm. JD 1470E med sin CH9 kran lyfter 225kNm och hamnar på en fjärde plats, all lyftkraft är brutto.
Hydraulik
Hydrauliken är helt ny i Komatsus nya skördarserie. Komatsu kallar sitt system 3PS och det finns en miniartikel redan om detta system. Efter motorn sitter två pumpchassin i serie. Den första är en ordinär transmissionspump. Det andra chassit är en dubbelpump och är till för arbetshydrauliken.
För dig som vill fördjupa dig lite i 3PS så rekommenderas länken ovan. Generellt så säger Komatsu att de på grund av 3PS uppbyggnad och effektivitet kunnat gå ner i motorstorlek trots ökade prestanda och säkert också produktion i den nya skördaren. Det är imponerande i så fall, lite av ett trendbrott då det senaste decenniet mer eller mindre gått ut på att trimma upp och lägga till effekt för att öka effektiviteten.
Ytterligare effektivitet i hydraulsystemet kan också enl Komatsu läggas i att de vidareutvecklat MaxiXplorer så datorn anpassar hydraulsystemet till vilket aggregat som monteras på kranspetsen.
Komatsu talar gärna om att med det nya systemet så kan man kapa stockar på tomgång. Även om det inte är rationellt så kan man inte ta ifrån dem det faktum att det inte är alla skördare som klarar av detta.
Sammanfattning
Det finns mycket att säga och tycka om de nya motorerna och miljökraven. Det är också känt att de flesta tekniker bjudit på inte alltid positiva överraskningar. Men det har blivit bättre och strulet blir mindre och mindre och det verkar som att motortillverkarna hittat rätt. FT4:an från John Deere som bl a sitter i Rottnes H21 verkar fungera bra och visar på bättre bränsleekonomi än föregångaren. Det samma verkar gälla Agcos motor i 951:an. Tiden får utvisa detta, men de tester som gjorts visar på en avsevärt bättre bränsleekonomi, även om man viktar in kostnaden för AdBlue. Och då får man inte glömma att dessa maskiner är bättre i produktivitet jämte föregångarna. Man får heller inte glömma bort att dessa motorer är rejält mycket snällare mot miljön. En steg 4 motor släpper ut 97% mindre farliga avgaser än en Steg 1 motor, det är 97% på 10 år!
Tyvärr kördes inte 951:an på demon i Norge. Det gjorde dock 931:an och för dig som inte sett klippet från visningen så finns det nedan.
Detta är min sammanfattning efter en genomgång. Nu är tråden öppen och det är fritt att fylla på med information!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto