Skotare

UFO Skotarvagn

28 inlägg 18359 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

rocky  
#328617 Kan vagnen hjälpa på blötmarker? Lasta halva skotaren och halva kärran. Alltså fördela skotarens vikt på två enheter men samma volym?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329239 Skulle det inte gå ha en liten vagn av nåt slag som är smidigare, nåt som kanske skulle gå att dra upp på vagnet när man är tom. Skulle ju vara ganska mycket vunnet även om den bara rymde säg 5 kubik

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

quaker  
#329277 Som Malwas skotare?

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329305 Har dom så?

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329347
Bild

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329574 Jo men tänkte på det jag skrev att den skulle gå att dra upp på vagnet när man är tom på nåt vis... då skulle det ju gå att backa in i gallring tom

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

quaker  
#329585 Det kan man med den också, dra upp den alltså på den andra vagnen.
Kolla Malwas galleri för videos och bilder alternativ youtube.

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Tosca  
#329588 Vad tjänar man på att ha backstråk jämfört med rundslingor i gallringen?

Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

Fredrik Reuter  
#329589 Beroende på hur det ser ut kan man tjäna otroligt på backvägar.
Speciellt om det är sluttande terräng och "blött i botten". Då kan skotaren backa tom in i det blöta och börja lasta. Lågt marktryck och kanske det viktigaste - bara en vända i det blöta!

Enligt mig kan det vara skillnad mellan fiasko och succé.

Man sänker också vägarealen i gallringen.

Sedan har den nackdelar också, speciellt med stickvägsgående system då skördaren måste backa "ohuggandes" när den är klar med en backväg, är det beståndsgående skördare är det nästan bara en fördel, för när backvägen är slut viker man bara av in i beståndet och matar ut till väg.

Det sänker troligtvis också produktionen på skotaren något om man kör sticksvägsgående skördare. Kör man beståndsgående skördare visar några studier på att det faktiskt höjer produktionen för att du får mer virke i varje väg.

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Hema  
#329594 Fredriks argument väger tungt och är riktigt viktiga, om man ska får bästa ekonomi/effektivitet, men jag försöker skapa olika rundslingor, men så är mina vägar gjorda för ATV också, så det tjäl inte så mycket mark, samt att min mark är inte så stor. Ren hobbynivå i sammanhanget och ibland går det inte att fixa en rundslinga. Dock är det skönt att slippa vända i skogen.

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Tosca  
#329611 Kan det inte vara svårt att få fulla lass?
Många gånger kan det ju vara bra att lägga ett "småsortiment" i botten på vägen in, den möjligheten tappar man ju.

Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

Fredrik Reuter  
#329629 Nej inte nödvändigtvis.
Det lilla jag skotat i backvägar så har det funkat att lasta på väg in backandes, ex löv eller annat.

Men det får inte vara för korta backvägar, de bör hålla ett skotarlass i volym kanske?

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329649 Menade inte att det nödvändigtvis måste vara backvägar men dom förekommer ju då och då hur som helst. Fixar man gallring över huvudtaget med vagnen eller blir det för bökigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).