Föryngring

Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

8 inlägg 8788 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

Kalleskog  
#329550 Har en plantering på 5 ha där granplantor nu 50-100 cm höga. En hel del av plantorna är dubbeltoppade och jag klipper därför av den ena toppen med sekatör. Någon som vet varför det blir dubbeltoppar samt till vilken höjd man kan klippa toppen utan risk för röta och annat otrevligt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

Blivande snickare  
#329553 Blir dubbeltopp för att ordinarie topp brustit eller blivit uppäten.

Jag brukar klippa av dubbeltoppen ganska nära stammen, typ 1-2 cm. Om det är rätt eller fel vet jag inte men det har fungerat hittills.
Vad jag har förstått är det dock viktigt att inte klippa tall och gran vintertid eftersom det då börjar mögla i snittet innan kådan hinner valla över skadan.
Björk var det inte lika viktigt med enligt morfar. Övriga löv vet jag inte hur det är med.

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

jannee  
#329569 Tar dubbeltopparna med röjsågen när jag ändå röjer (tyvärr åker ibland bägge med) är inte så noga med avståndet, dock läker allt och ingenting märks nästa gång jag röjer.

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

Ferguson system  
#329578 For å hindre råte og sopp, så er det spesielt viktig at snittene er riktig plassert og at de er pent skjært med skarp saks eller sag. Greiner som skal kortes inn skal tas inn til neste grein/stamme eller neste skudd. Snittene skal ligge tettest mulig inntil greinputa, uten å skade den. Hvis ikke greinputa er tilstede så skal snittet skråskjæres ut fra barkåsen i ca. 45 grader. Det er viktig at alle snitt er skråskjært. Da gror treet lettere over snittflatene og man hindrer dannelse av sopp og råte.

Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

halvproffs  
#329625 Är dom dubbeltoppade plantan ungefär lika höga som dom andra är det nog inte skador utan genfel. Har själv bytt plantleverantör pga detta fel. I vissa planteringar kom dubbeltoppar på ca 3m höjd. Sen jag bytte leverantör har dubbeltopparna minskat med 90%. Inga problem att klippa av en topp. Har själv gjort det på massor av plant utan skador. Säkrast i savningstid.

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329630 Jag har nyligen gått över tallplantor som är ca 2-3m och klippt av potentiella sprötkvistar.

Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

machonisti  
#329661 Gran verkar vara väldigt tålig som ung.

Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltoppade plantor med sekatör

Knagge  
#724423 Jag har några ha tallskog som betades ordentligt när det var 0.5-1,0 m. Sen satte jag på tallskydd där betningen var som värst och nu har det börjat växa.

Iår klippte jag bort sprötkvist och dubbeltopp i samband med att jag flyttade upp tallskydden.

Nästa år kan jag ta bort tallskydden för tallarna börjar bli 2-3 m.
Och de rätar på sig tack vare att man klippt bort sprötkvist och dubbeltopp. 👍 👍 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).