Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86313 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Blivande snickare  
#329355
machonisti skrev:
Vardon skrev:Nja stora maskiner i all ära men är jobben så stora att det måste in större apparater, typ vägbygge och liknande vill jag nog ta in folk som kan det då andra mörkare lär bli involverade och ansvarsfrågan är nog lättare.

Men man kan ju skaffa 2, hum....

Eller ännu fler....

Å sen när man har grävmaskin så behöver man ju en dumper åxå :D :D

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#329356 Självklart!

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Vardon  
#329401 Tyst med er! Inte köpa dumper, inte på långa vägar, inte alls, eller ja inte än ialla fall...

Vad tycker ni är rimligt pris att betala för en maskin cirka 7 ton, stållarver. Volvo maskiner verkar över lag fara mycket dyrare, är de så mycket bättre eller har de bara lyckats i marknadsföringen?

har väl inget emot att skruva lite men kanske inte lagra om hela maskinen och packa om varenda cylinder det första jag gör. Tänker mig väl kanske lite spontan nån form av Japan. Kina maskiner kanske är billigare men jag antar det finns många fällor att gå i med dem eller?

Ja bra märken helt enkelt, förutom Åkerman då...

En omöjlig fråga jag vet men en idiot kan fråga mer än vad 10 vise kan svara på...

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Hema  
#329404 Hört några som tycker Volvo är övervärderat, utan Yanmar, Kubota osv. är ett säkrare kort.

Haha ja det där med dumper kommer väl som ett brev på posten, när man köpt en grävare.. =))

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#329468 Nämn en maskin som absolut inte är helst liite nödvändig.... Aja baja inte fråga frugan!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

NyIAC  
#331691 Har en hitachi EX30-2 1995. Gummilarver, knäckbom, längre sticka, 2.9 ton. Mycket användbar med kula på plogen och vagn, timmergrip o planeringsskopa. (Även jordskopa, o kabelskopa) Köpte den för 100" för tre år sen, och började med att gräva ner jordvärmeslang. Frun betalade, insåg ju vilken fantastisk trädgårdsmaskin det är. Att gräva damm, flytta buskar, släta ut tomten, renovera grusgångar, sprätta upp trädgårdsplattor, trycka ner 150 Cm stolpar till fårgården, mocka i fårhuset, lyfta in ensilagebollar. Planera ut gården, bygga stenrösen. Många bra saker att hjälpa till hemma med.
Fantastisk på våren när snön rasat från taken, kan skotta snö med den, trycka med vid trädfällning, flytta stockar , rensa diken, gräver upp träden hela från diket med rötter, dränera. Kan köra in i ladugården. bränslesnål, 20 liter på en hel arbetsdag.
Lyfter bilar när de exvis ska demonteras/skrotas.
Vill ha en dumper!
Lyft in en panna i huset, den kommer ju in 3 meter. Lyfta upp takstolar när man bygger dubbelgarage. Stå på taket när jag behöver byggnadsställning

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#331717 Sista meningen är suveränt med grävare, har haft mycket nytta av den stabila ställning de utgör. Bra NyIAC!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

NyIAC  
#331735 Så du inser, köp en så fort som möjligt! Och vill du inte ha extrajobb så se till att du ej kan transportera den! Annars så finns det massor.
Jag tycker inte man ska hyra ut maskiner större än 1,5 ton, de kan göra så stor skada. Dessutom så vill jag inte, vill inte repa, grejer är ganska dyra. Ett spännhjul till larv kostar 3000... 4 cyl motor skulle behöva My startmotor, hydraulfilter kostar 700kr.
Man kan göra en dolly som man spänner fast under banden och en kulhandske på Stickan, då är det lagligt som lgf efterfordon. Kan vara bra att veta
Måste säga att tre tons är mycket mer än man tror, stor kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#331738
NyIAC skrev:Så du inser, köp en så fort som möjligt! Och vill du inte ha extrajobb så se till att du ej kan transportera den! Annars så finns det massor.
Jag tycker inte man ska hyra ut maskiner större än 1,5 ton, de kan göra så stor skada. Dessutom så vill jag inte, vill inte repa, grejer är ganska dyra. Ett spännhjul till larv kostar 3000... 4 cyl motor skulle behöva My startmotor, hydraulfilter kostar 700kr.
Man kan göra en dolly som man spänner fast under banden och en kulhandske på Stickan, då är det lagligt som lgf efterfordon. Kan vara bra att veta
Måste säga att tre tons är mycket mer än man tror, stor kapacitet.

Lugn, NyIAC! har så många byggnadsställningar så en till blir bara i vägen.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

aalg  
#331739
NyIAC skrev:Måste säga att tre tons är mycket mer än man tror, stor kapacitet.


Nja, att säga att smågrävare har stor kapacitet är väl att ta i, de heter ju små av någon anledning.
Jag har en på 14ton och den är ju i minsta laget. Fast det beror ju på vad man jämför med, allt är ju bättre än en spade.
För övrigt så är en grävare riktigt bra, tror man tjänar in en sådan fortare på en skogsfastigheten än en skotare eller skördare, i alla fall om den är stor nog så att man kan bygga vägar höglägga och så.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

tallen100  
#331741
aalg skrev:
NyIAC skrev:Måste säga att tre tons är mycket mer än man tror, stor kapacitet.


Nja, att säga att smågrävare har stor kapacitet är väl att ta i, de heter ju små av någon anledning.
Jag har en på 14ton och den är ju i minsta laget. Fast det beror ju på vad man jämför med, allt är ju bättre än en spade.
För övrigt så är en grävare riktigt bra, tror man tjänar in en sådan fortare på en skogsfastigheten än en skotare eller skördare, i alla fall om den är stor nog så att man kan bygga vägar höglägga och så.

Jämför man med spaden så... Håller med att 14 ton är i minsta laget om man ska göra annat än dikning och "tomt arbeten".

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

aalg  
#331745 Precis, jag tycker att det sprids nån sorts övertro på vad minigrävarna klarar att utföra :wink:

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

röjar kalle  
#331753 Timtjuvar säger en kompis :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#331769 Vet inte vad nån annan skall ha men stort är avverkande, helt klart!

En bild på storspaden...
IMG_0720.JPG

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Hema  
#331773
NyIAC skrev:Har en hitachi EX30-2 1995.
Vill ha en dumper!

Kanske för litet, men prisvärt o du får garanterat pengarna tillbaka, nypris minst det dubbla:
http://www.blocket.se/dalarna/Fyrhjuling_k_vagnen_med_hydraltipp_timmervagn_60762233.htm?ca=16&w=3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).