Öppna kategorin

Sverige halkar efter i den digitala välfärden

56 inlägg 19061 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige halkar efter i den digitala välfärden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329287 Halkar Sverige efter i den så kallade digitala välfärden?
Fiber eller mobilt bredband?
http://www.dn.se/debatt/sverige-halkar- ... valfarden/

Men det ska vara lika mellan stad och land år 2020 enligt EU http://www.atl.nu/arbetsliv/lika-bredband-verallt-2020
/Niklas


Senast redigerad av Niking lör 16 maj 2015, 00:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329292 Mig veterligen har staten tillfört pengarna, men de skickade dem till EU först o där verkar de ha fastnat..

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329294 Det fastnar lätt pengar där...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329306 En tanke bara.
Sverige har väl utbyggt 4G nätverk, här ligger vi på topp-tio listan.
Det kan inte vara så att ansvariga står mellan två hötappar och vrider huvudet?
5G nätverket som Ericsson har på prov i Kista testkör de ju enl utsago med hastigheter upp till 5Gb/s.
Blir det verklighet inom några år och 4G systemet kan uppgraderas till 5G så tar det kanske inte lång tid innan lasern börjar falna i fibrarna runt om Sverige, det brukar ju vara så med oss människor, vi använder det som är bäst.

Som sagt, en tanke, vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Brickan  
#329309
Fredrik Reuter skrev:En tanke bara.
Sverige har väl utbyggt 4G nätverk, här ligger vi på topp-tio listan.
Det kan inte vara så att ansvariga står mellan två hötappar och vrider huvudet?
5G nätverket som Ericsson har på prov i Kista testkör de ju enl utsago med hastigheter upp till 5Gb/s.
Blir det verklighet inom några år och 4G systemet kan uppgraderas till 5G så tar det kanske inte lång tid innan lasern börjar falna i fibrarna runt om Sverige, det brukar ju vara så med oss människor, vi använder det som är bäst.

Som sagt, en tanke, vad tror ni?
Skillnaden i kapacitet är enorm. Ofattbart stor. 5Gb/s får du i labmiljö där "stationen" dediceras till dig på korta avstånd. När du kör får andra vänta. Det finns förvisso kapacitetsbegränsningar i internet som helhet och därför i ett fibernät, men de ligger då i noder eller ute i stora vida världen. Fibern har högt i tak och kan med lätthet svälja ökade kapacitetskrav. Utan fiber ingen 4G och definitivt ingen 5G.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329311 Jag är med dig på detta Brickan, delvis. :wink:
Det jag menar är att jag skulle vilja veta vilken strategier som egentligen finns för detta när det gäller slutkunden.
Stamnätet är idag skapligt utbyggt med rejäla fiberlinor, och det är bra.
Men sedan är frågan vad som är bäst, gräva ner fiber till varje hus eller sätta upp en extern 4G/5G fast riktantenn på taket?

Jag tror inte heller att vi kommer få 5Gb/s i 5G (Samsung tror jag fått upp tester på 7,5Gb/s men det spelar ingen roll).
Men det magiska slutkundsnivån idag är ju 100Mb/s och det tror jag faktiskt går att uppnå.
Det är ju oftast en maxgräns som sätts i det fasta nätet idag på runt 100Mb/s när leverantören routar ut till kunden.

Varför jag svarade första gången är för att jag själv är i valet. Det pratas om fiber i min stad och jag funderar själv hur jag ska göra när frågan kommer till mig. Jag vet fortfarande inte om jag kommer investera i ansluta mitt hus till fiber eller om jag avvaktar.
Givetvis hade jag valt fiber om jag inte hade haft skapligt nära till någon basstation för 4G.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329317 Ser man till dagens behov kan man kanske bli "lurad" att tänka att 4G/5G kommer att räcka, men med framtiden kommer antagligen användningen av uppkopplingen bli än mer viktig och har man en gång anslutit fiber så finns det mer eller mindre ingen direkt begränsning. Begränsning sitter i hårdvaran mellan fiberändarna. Jag tror inte det är särskillt långt kvar tills man börjar kolla på TV-sändningar via fibern framför takantennen och om vi ska gå upp till Live-sändingar i 4K, så lär det krävas lite kapacitet. Samt även om 5G skulle räcka långt, så är vi kansker inte lika sugna på att ha master överallt.

Sedan kan vi ta och kolla på abbonemangskostnaderna och vad som ingår. Förra året fanns det mig veterligen inget 4G-abbonemang som erbjöd 20GB data/månad utan att man fick betala extra. Nu under våren har det dock blivit en klar förbättring, men rapporter från mobiloperatörerna visar på att ökningen av datatrafiken ökar årligen med över 100%. Jag skulle nog vilja göra liknelsen, när man tittar på bil och önskar dragkrok, så är valet mellan två objekt lätt om den ena har dragkrok, även om det går att komplettera med i efterhand. På samma sätt bör man nog se på hus och intresset för att husobjekt för försäljning har dragen fiber lär knappast minska.

Sedan slutligen, att vi har en admin för skogsforum som går i valet o kvalet att skaffa fiber.. :wink: :grin: Nee jag säger: Fiber åt folket!

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

r93  
#329320 Glöm inte bort datamängden!!
Sitter själv i en rävsax nu då jag har har tele2 mobilt 4g hemma, har funkat klockrent i flera år men nu börjar ungarna glo på youtube, sambon följer någon serie på nätet, och nu räcker inte våra 40 gb data i månaden, prövar nu telias adsl, kan få max 2mbs hemma..................... Vad ska man göra? Ha snabbt bredband och slippa lagg, men betala extra varje månad för övertrasserad datamängd, eller ha seg uppkoppling men obegränsad data??

Datamängden är största problemet för mig.......

Ta mina pengar å ge mig fiber!!!!!! :cry: :cry: :cry:

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Brickan  
#329321
r93 skrev:Glöm inte bort datamängden!!

Titta bakåt och se vilken fantastisk utveckling vi har haft. Man kan säga att nu är det klart. Vi behöver inte mer, men det har prövats förut. IBM's Watson på 50-talet förutspår att världsmarknaden för datorer är 5 st (fem). Bill Gates tycker på 80-talet att 640 kB RAM är mer an någon användare behöver. Ulrika Messing 10 år senare kallar internet för en fluga osv. Vi kan likt dom säga att det är klart nu. Det blir inte mer eller ställa för att utvecklingen fortsätter ett tag till. Fiberns kapacitet har långt större potential än mobilnätets. Det syns om inte annat på att man knappt skrapar på ytan med ett fibernät. Man ancänder enkla moduleringstekniker etc. Varje hus har egen fiber. Mobilnätet är så trångt att man vänder ut och in på sig med teknik för att pressa ut ytterligare lite till och man lägger ner den ena analoga funktionen efter den andra - TV radio - för att försöka administrera fram ytterligare något frekvensområde till mobil datatrafik.

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Fredrik Reuter  
#329338 Motargument! :grin:
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. Finland har ju fri datamängd med samma infrastruktur (Telia erbjuder fri datamängd 4G för 230SEK/månad i Finland...).

Sedan får vi inte glömma bort att mobilt internet är populärt, det kommer drivas på med nya tekniker och även tidigt i kedjan. Netflix ex har gjort tester med nya videostandarden H-265. Det ska räcka med drygt 15Mbit för att streama 4K. Så bandbreddsbudgeten tror jag kommer hållas på en ganska rimlig nivå.

Mycket av bandbredden i mobilt internet sitter också i mottagningen. En riktantenn på taket som är korrekt installerad gör sitt till. Telia har enl dem själva begränsat 4G till 150Mbit/s idag, tror det gäller både för upp och nedladdning (alltså var).

Sedan testas det med komboriktantenner med en blandning av laser och radio för att höja både tillgänglighet och hastighet, och även om det är långt borta kan även "Loon" nämnas. Loon är Googles luftballongersom svävar i stratosfären främst för att ge internet till tredje världen men kanske i framtid även i Norden?

Och forskare i England har fått upp 5G signal till 1Tbit/s.

2020 tror de vise att 5G är igång.

Men som sagt, jag dissar inte fiber. Det kommer finnas i varje backbone av internet och är oslagbart i hastighet (jämförelse så försöker de ju få upp hastigheten i fiber till 1Pbit/s i labbmiljö). Det den har emot sig är installationen (grävning) då den blir dyr.

Avslutar med en vild hypotes! Satsa på fiber, för då kan du sälja 5G accesspunkt 2020!
Kanske inte troligt, men mellan raderna kan det vara att man får kraftigt rabatterat fiberabonnemang om man väljer modemet som har en radiorepeater inbyggd i sig så leverantören får en 5G accesspunkt att sälja nätverk på. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Skogstomte  
#329341 Är det inte så att högre hastighet ger kortare avstånd? Har för mig det var debatt när 3G byggdes ut som mest för det skulle bli fler master. Rätta mig gärna om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329342
Skogstomte skrev:Är det inte så att högre hastighet ger kortare avstånd? Har för mig det var debatt när 3G byggdes ut som mest för det skulle bli fler master. Rätta mig gärna om jag har fel.

Stämmer precis!

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Brickan  
#329343
Fredrik Reuter skrev:Motargument! :grin:
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. <...>

Ändra avtalen kan man alltid göra. Sedan ska de leverera ...

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

Hema  
#329344
Fredrik Reuter skrev:Motargument! :grin:
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. Finland har ju fri datamängd med samma infrastruktur (Telia erbjuder fri datamängd 4G för 230SEK/månad i Finland...).

Sedan får vi inte glömma bort att mobilt internet är populärt, det kommer drivas på med nya tekniker och även tidigt i kedjan. Netflix ex har gjort tester med nya videostandarden H-265. Det ska räcka med drygt 15Mbit för att streama 4K. Så bandbreddsbudgeten tror jag kommer hållas på en ganska rimlig nivå.

Mycket av bandbredden i mobilt internet sitter också i mottagningen. En riktantenn på taket som är korrekt installerad gör sitt till. Telia har enl dem själva begränsat 4G till 150Mbit/s idag, tror det gäller både för upp och nedladdning (alltså var).

Sedan testas det med komboriktantenner med en blandning av laser och radio för att höja både tillgänglighet och hastighet, och även om det är långt borta kan även "Loon" nämnas. Loon är Googles luftballongersom svävar i stratosfären främst för att ge internet till tredje världen men kanske i framtid även i Norden?

Och forskare i England har fått upp 5G signal till 1Tbit/s.

2020 tror de vise att 5G är igång.

Men som sagt, jag dissar inte fiber. Det kommer finnas i varje backbone av internet och är oslagbart i hastighet (jämförelse så försöker de ju få upp hastigheten i fiber till 1Pbit/s i labbmiljö). Det den har emot sig är installationen (grävning) då den blir dyr.

Avslutar med en vild hypotes! Satsa på fiber, för då kan du sälja 5G accesspunkt 2020!
Kanske inte troligt, men mellan raderna kan det vara att man får kraftigt rabatterat fiberabonnemang om man väljer modemet som har en radiorepeater inbyggd i sig så leverantören får en 5G accesspunkt att sälja nätverk på. Vad tror ni om det?

Varje konsument med förståelsen för vad datatrafik innebär och förstår konceptet Flatrate, vill inte välja något annat. Det är ju långt ifrån alla länder som har flatrate på fasta internetabbonemang. Nee flatrate är det som gäller om det finns att välja.

Skulle vilja vända på ditt svar.. Finns det någon som skaffat fiber som ångrat sig? Liknelsen med den som valt att bygga en väg i skogen brukar oftast bara ångra att denne inte gjort det tidigare. :)

Ja det kanske skulle tänkas som en naturlig möjlig lösning att erbjuda en del av sin uppkoppling för 5G-utbyggnad, med det ger bara än mer fördel till att gräva ned fiber.

Har själv gått med i en fiberförening och hoppas på att vi snart kan börja gräva, men vi med många andra väntar nu mest bara på att EU ska börja betala ut pengarna... Kostnaden fram till tomtgränsen kommer hamna under 20.000:- Sedan blir månadskostnaden från ca 300:-, beronde på vad man väljer för tjänster och kapacitet. Bara det att slippa telefonlinjen gör att man kan börja hoppas på att man slipper oroa sig när det blåser elelr när man ska fälla träd på sin mark, då luftledningen går igenom mitt skifte. Om jag eller föreningen skulle kunna sälja en del av sitt nät för 5G-utbyggnaden kanske skulle kunna resultera i gratis underhåll och lite extra. :)

Avatar Fallback

Re: Sverige halkar efter ib den digitala välfärden

r93  
#329348
Fredrik Reuter skrev:Motargument!
Datamängden är ju numer ett avslöjat oligopol, tror snart det blir ändring på detta. Finland har ju fri datamängd med samma infrastruktur (Telia erbjuder fri datamängd 4G för 230SEK/månad i Finland...).


Jag hoppas du har rätt!


Den dag operatörerna ger oss fri datamängd på det mobila är nog den dag 90% av alla har fiber, så den mobila marknaden är så gott som död.

Kollade nu precis på tele2:s sida, nu kan man få 50 gb/mån för 269:- Jag betalar 220:- för 40gb, sedan kostar det 100:- per 10gb när man gjort slut på datan......

Jag betalar LÄTT 30 40 tusen för fiber, sedan kan man säga upp tv, internet, telefon. Jag betalar nog drygt ett par tusen i månaden på tv, telefon, internet så den kostnaden har man snabbt tillbaka!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).