Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 243521 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Hema  
#318573 För de som önskar 14" inneslang så har Gooffraod sådana: http://www.gooffroad.se/dack-atv/tillbehor-dack/innerslang-atv-14.html

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#318624 Men du bax vilka sidor hittar du sådan.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Bax  
#318639
tjoolahopp skrev:Men du bax vilka sidor hittar du sådan.


Vet inte. En kompis är skotermek och han har pratat i det.
Ska fråga han.

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Bax  
#318642 Mr Google hittade den här sidan.
http://www.gooffroad.se/styr-servo-atv-utv/

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

smirajs  
#318659 Ok. Ja det ser såklart intressant ut. Vore ju bra om någon visste hur det är byggt på tex 620.. Antar att det sitter ihop med hydrauliken på något vis??

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

Bax  
#318670 620 har ju ratt, dvs en vanlig orbitrol som typ traktorer. Det blir krångligt om du ska ha kvar styret.
Kuggar eller kedjeöverföring då förstås....

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Hema  
#318695 Köpa grejer från en skrotad truck?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

ulfgustav  
#318787 I Vimek 620/630 så sitter det en sk orbitrol av LS-typ med prioriteringsventil som länkar flödet till arbetshydrauliken, orbitrolen och ventilen är speciellt valda att passa mot hydraulcylinder och ge de styregenskaper som Vimek ville ha på denna maskin.
Betr länk till elektriska styrningar ovan så finns det inga som helst uppgifter om vilket styrmoment dom klarar så det är med andra ord som att "köpa grisen i säcken" om man inte har dom uppgifterna och utifrån det kunna bedöma om om de räcker till

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329313 Har en Minimaster 101 (2002) och ska byta bromsolja till handbromsen. Jag har tömt bromsröret med tryckluft och fyllt upp med ny olja i behållaren. Men när jag pumpar med handtaget kommer det inte ut någon olja vid anslutningen till bromsröret. Jag har skruvat bort behållaren och gjort ren den så om det är problem med smuts borde det vara inne i själva tryckkammaren.
Någon som har tips om hur jag ska fortsätta?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

markalyckan  
#329314 Mycket ovanligt med smuts i bromsoljebehållare. Jag tror för att du skall få ut luften små måste du sätta ett lätt tryck i bromsoljebehållaren samtidigt som du öppnar luftskruven , det brukar inte vara helt lätt att få ut luften om det är helt tömt på bromsoljebehållare.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329319 Tack för svaret.
Tar man bort oljebehållare så är det två små hål ner till tryckkammaren. Om jag drar in bromshandtaget så sugs det olja in i det ena medan det kommer ut olja i det andra. Jag ska pröva att hålla för ett av hålen och se vad som händer ....

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334226 Jag har bytt handbromshandtaget med behållare. Jag antar att det var något fel på kolven, fel på gummipackning eller något annat som gjorde att kolven inte fungerade.
Nytt problem: jag startade maskinen för en månad sen utan problem men nu kommer inget bränsle till tändstiften; kollade bränsleslangen men hittade inget hål. Normalt ska väl behållaren (den runda på bilden) fyllas med bränsle men där händer inget. Några förslag?

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334229 tanka :grin:

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

skogshasse  
#334234
lfq skrev:Jag har bytt handbromshandtaget med behållare. Jag antar att det var något fel på kolven, fel på gummipackning eller något annat som gjorde att kolven inte fungerade.
Nytt problem: jag startade maskinen för en månad sen utan problem men nu kommer inget bränsle till tändstiften; kollade bränsleslangen men hittade inget hål. Normalt ska väl behållaren (den runda på bilden) fyllas med bränsle men där händer inget. Några förslag?


den lilla runda svarta prylen i plast är en bränslepump tror jag så den är kanske trasig men har du kollat att du får fram bensin till den genom att blåsa i tanken sen kan du kolla om det behövs att nytt filter för jag har varit med om att jag har haft vatten i det och då är det bara att byta glad midsommar

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

mrvimek  
#334237
Astrix1 skrev:En variant

Han som äger denna maskin har gjort ett fint jobb och han köpte sig en alstor och den var ute på blocket och den köpte ja :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).