Sågverk (mindre)

Gammal ek

10 inlägg 7500 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal ek

superdave  
#329196 Mm just det, jag har blivit erbjuden gamla ekstockar, dom har legat obarkade på en tomt i två-tre år. Är det värt att engagera sig i dom, jag tänker på tex sprickor och så.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Gammal ek

Blivande snickare  
#329197 Ju längre eken legat, desto bättre :)
2-3 år är inga problem, har hört folk som sågat ek som legat över 10 år.

Avatar Fallback

Re: Gammal ek

superdave  
#329199 Ok, låter bra. Varför är det bra att den ligger länge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal ek

Blivande snickare  
#329201 Spänningarna släpper långsamt i hela stocken och minskar sprickbildningen i det färdigsågade materialet. Jämför t.ex. en färsk sågad tallstock med en som sågats som torr. Betydligt mindre sprickor och "bananer" i virket som sågats ur den torra stocken :)
Sedan är det måt med harts syrorna som finns i eken åxå, dom avdunstar eller nåt å försvinner från stocken.. Men det kan säkert nån annan förklara bättre än jag.

Avatar Fallback

Re: Gammal ek

TheJo  
#329205 Ett fint exempel


Avatar Fallback

Re: Gammal ek

Blivande snickare  
#329206 När man oljar stora ytor som bänken i klippet ovanför kan man med fördel hälla ut oljan över ytan och sedan bara smeta ut den med trasan. Går betydligt snabbare och effektivare och oljan tränger då åxå in i alla sprickor och kvistar :grin:

Avatar Fallback

Re: Gammal ek

superdave  
#329222 Då låter det som att jag blivit stolt ägare till fler stockar:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal ek

teed  
#334479 Har gjort en film till utöver den som någon refererat till ovan, även i denna sågar jag stockar ur samma gamla hög.
Tror stockarna har legat i över 15 år.

Användarvisningsbild

Re: Gammal ek

anersimyra  
#334492
Blivande snickare skrev:Spänningarna släpper långsamt i hela stocken och minskar sprickbildningen i det färdigsågade materialet. Jämför t.ex. en färsk sågad tallstock med en som sågats som torr. Betydligt mindre sprickor och "bananer" i virket som sågats ur den torra stocken :)
Sedan är det måt med harts syrorna som finns i eken åxå, dom avdunstar eller nåt å försvinner från stocken.. Men det kan säkert nån annan förklara bättre än jag.
Det är garvsyror som försvinner vid torkning. Man ser i färskt ekvirke hur pass aggressiva de är då filspån från kedjan genast " smälter " vid kontakt med virket.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gammal ek

Blivande snickare  
#334607 GARVSYROR heter det ju såklart! Tack för korrigeringen Anders! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).