Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88492 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Ådii  
#327819 Det är väl det den redan gör med hjälp av Y-Draget?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

550  
#327828 Jo, jag hade lite otur när jag tänkte bara :sad: Men på ett vanligt drag borde det funka, är nog ganska dyrt dock :sad:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

hayabusa 08  
#328039 Den där aktiva bromslänken, hur fungerar den? Är den automatisk så den bromsar olika hårt beroende på vikten i gripen eller är där en knapp så man låser den inifrån hytten eller hur funkar den egentligen??

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#328053 Hej,
Jag tror att Active Link är en produkt Cranab har förädlat från Vimek (de har ju samma moderbolag idag). Vimeks bromslänk TL 016 fick jag en förevisning av på Elmia för 6 år sedan. Jag vet inte riktigt om de säljer den idag, men idén är häftig.

Se bilden nedan. En hydraulkolv kan låsa båda lederna, eller lägga lite tryck och få en önskad tröghet.
Nu kommer jag inte ihåg hur de styrde denna, men det kommer nog.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

loppan  
#329175 Jag är något tveksam till traktor skotarvagn alternativet ur ekonomiskt perspektiv.
Min erfarenhet av nyare traktorer är att de är tämligen slutkörda och väldigt dyra att reparera efter 8-10.000 timmar.
Då har gallringsskotaren halva livslängden kvar.
Alltså så måste ett sådant här ekipage skrivas av på halva tiden samt att nypriset bör vara vänsenligt lägre än skotaren.

Är det någon som räknat på traktor vs skotare under en omloppstid av 20.000 tim?
Skotaren bör vara svårslagen ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

T Landström  
#329178 Såg en prisuppgift på facebook... 1,1 miljon...kunde inte utläsa om det va för ett komplett ekipage eller bara för vagnen...

https://www.facebook.com/AndersSkogssko ... 30336282:0

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329182 För att få ihop kalkylen med så blir de en annan prislapp på flyttarna då denna är tänkt att hjula mellan objekten ist för trailer

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

valtra121A  
#329393 Har nyligen beställt en N 163 Direct o den kostar mer än 1,1 miljon. Vagnen lär kosta minst lika mycket till..... Sanningen är väl också att en skotare inte riktigt klarar sig utan dyrare rep efter 10000 tim!

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#332997 Lite bilder från SkogsElmia 2015

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

T Landström  
#333002 Vinner jag pengar blir det nog ett sånt ekipage... :lol:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Fredrik Reuter  
#333007 Ja, vi är nog många som för nöja oss med att drömma...
Här kommer en film från demon också.
Den är filmad i 4K för den som har bra uppkoppling och bra skärm. Tyvärr på lite håll då de hade avspärrningar.


Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

yboss  
#333026 Ännu en film på pjäsen. :smile:


Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Ådii  
#333028 Ser ju ganska bra ut. Är det så att grinden går att flytta på den? Lär nog behövas i så fall vid lastning av 3m:s virke för kranen ser ut att vara för "lång" nu fast den är helt indragen när han lastar. Sen så undrar jag om nån vet varför dom har 4 stycken stolpar framme vid grinden, hade det inte räckt med 2?

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

Hema  
#333032 Verkar köra väldigt aktivt med svängbromsen. En löjlig fråga, det går inte att minska oljudet på något sätt? Jag förstår verkligen fördelen med funktionenen och det framgår tydligt i filmerna, men jag hade inte klarat av att lyssna på det en hel dag.

Avatar Fallback

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333042 Pratade med Crisse i torsdags efter demon och han sa att den var kanske lite väl hårt bromsad men han har radio så han hör nog inte den :D
Främre bankar o grind är hydrauliskt skjutbar med 50cm för att de ska gå att köra kubb mm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).