Skotare

Skotnings tips&tricks

54 inlägg 225609 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotnings tips&tricks

Ellingsson  
#19227 Hej,jag tänkte att här kan vi posta ENBART tips&tricks,vi lämnar alltså diskutionerna till en annan tråd,om ni vill det,tänkte att nybörjare och även dom som är erfarna kan komma och läsa denna tråd och kanske lära sig nåt nytt eller lära ut nåt!

Lite tips från mig då: Om man kör slutavverkning och det är många småhögar kan man alltid prova att lägga ihop högarna så man får en full grip istället för att lyfta fler gånger som tar längre tid...Lägg den sort det är minst av i botten när man backar in på ett slag eller en gallrings väg, och fyll med det som det är lite mer av så får man bort det snabbt,man kan prova att ta en topp och lägga som mellanlägg om man är i en gallring för att sen bryta av den på klenaste sidan...planera avläggen så det går fort att lägga av det man har mest av och försöka att aldrig få det trångt så man måste lägga mellanlägg i vältorna...planera körningen med din arbetskompanjon och diskutera hur ni ska göra för att få det att gå så snabbt och smidigt som möjligt kolla på kartorna och försök hitta bra vägar,ibland kan det löna sig att gräva lite grann med skotaren för att kunna köra där det till exempel lutar eller lägga kavelbroar där det är blött...

komma inte på så mycket nu,men jag redigerar in mer om jag kommer på nåt mer,ser lite struligt ut men de får ni ta :D



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19287 Bra tråd! Tips behöver man alltid....

Det ända tipset jag kommer på nu är att använda utskjutet mycket, ha det på hög fart och bara skicka in å ut. Framförallt om man har dubbelutskjut... Men det är väl rätt olika mellan olika förare?

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19379 ett litet tips dom ajg använder mig mycket av om ska sortera tex timmer och klentimmer som itne är så lätt att se skillnad på, så brukar jag läggad et som det rä mindre av typ en halvmeter bak från grinden mot en kant, då ser man gränsen mellan sortimenten hur tydligt som helst och avlastningen går som en dans :)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19398 Ovan tips funkar mycke bra. använnder det själv oxå.

Va noga vid lastning av tex massaved. Se till lasta allt virke jämnt och noga mot grinden direkt.
För ligger det bra å jämt på lasset så går det fasen så mö fortare å lasta av lasset.
Jämn dragning ska redan va klart då man kommer till vältorna.

Chansa inte, se till så du planerar in körning. Vända med fulla lass på hyggen går illa åt maskin och hjul.

Avatar Fallback
Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21248 Instämmer med övriga och betonar:

Sortera väl vid lastning och tänk till (snabbt) innan varje knippe så går det snabbt att lasta av sedan. Backa gärna in och fyll på vägen in med två sortiment (grantimmer och tallmassa t.ex.) och sedan två andra på vägen ut (talltimmer och granmassa). Undvik att lägga massa på timmret då de har en tendens till att ramla emellan. Planera lasset så att man lätt ser vad som ligger var och att det finns klara gränser mellan sortimenten. Kör med ordentliga lass (så länge marken håller för det) men undvik överlass.

Använd utskjutet ofta och tänk på att använda långkran på rätt sätt (inte som vanlig kran med lite längre utskjut). Mycket utskjut, en del vipp och lite huvudarm. Låt utskjutet gå hela tiden.

Kör försiktigt och tänk på viktpendeln och timglaset (så länge viktpendeln är innanför det timglas hjulen bildar på maskinen så står den stadigt). Vid midjeutslag blir maskinen rank åt det hållet midjan svänger ut (rak = stabil). Om det lutar är den vagn som är uppåt den som kommer att tippa först. Om bakvagnen lutar oroväckande och kranen sitter på vagnen - ut med ett knippe åt motsatt håll och det går att köra även när det ser riktigt illa ut. Kör sakta över partier som lutar mycket, kör man fort finns risken att ett hinder får bakvagnen att "hoppa upp" och välta.

Jag har hört att de flesta välter på plan backe och då ofta för att de kör för fort över en stubbe och boggien inte hinner jobba utan skjuter upp lasset.

När framkomligheten är sisådär kan man använda midjan och saxa sig fram (det gör stor skillnad). Se till att hjulen inte slirar (lätt på gasen - converterlåda), i branta sluttningar är det den som är lättast på gasen som kommer upp. Skotare är byggda för att köras framåt och har därför lättare att klättra med framvagnen först. Saxa bakåt upp för slänten och plocka sedan på vägen ned.

Håll koll på terrängen och planera, försök lista ut underlaget. Kör hellre en kort omväg på berg än igenom ett sankt område.

Personligen gillar jag att alltid sitta och köra vänd bakåt (förutom längre sträckor på plan mark). Man har bra koll på lasset och slipper snurrar runt stolen hela tiden.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27822 En sak som har funkat bra hos oss är att med jämna mellanrum "tvinga"skördarförarna att köra nåt lass nu och då så att dom själva ser hur stor betydelse för skotaren det har hur dom placerar virket,speciellt vid grot och dålig terräng.
För 20 år sen när jag började köra så lärde farsgubben mej en sak som gäller än idag ,han sa att "kom ihåg att när du har halva lasset så ska nosen på maskin peka mot avlägget"

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#27823
Simba skrev:En sak som har funkat bra hos oss är att med jämna mellanrum "tvinga"skördarförarna att köra nåt lass nu och då så att dom själva ser hur stor betydelse för skotaren det har hur dom placerar virket,speciellt vid grot och dålig terräng.
För 20 år sen när jag började köra så lärde farsgubben mej en sak som gäller än idag ,han sa att "kom ihåg att när du har halva lasset så ska nosen på maskin peka mot avlägget"

Hos oss brukar vi skördarförare vara tvugna att skota lite i bland för att visa att det går att öka på lite för skotarförarna, och visa att högarna kanske inte ligger så dåligt som dom tror :wink: :wink:

Avatar Fallback
Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32872 en annan sak som faktiskt gör skillnad är att last så mycke som möjligt med maskinen åt vältan å inte "dra" virket från vältan utan bara köra de utåt... kör med en estländare i mellan åt å han startar vid vältan å vänder när de är fullt... skiljer 1l i timmer i bränsleförbrukning på en sån detalj

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32875 Brukar också köra skotaren med jämna mellanrum. Och kan inte annat än hålla med att de känns bra att se att de inte är så illa som de låter på skotarförarna ibland. Att de går fint att skota. De brukar bli gnälligare och gnälligare ju mer virke som ligger på backen. :D

Timberjack74 skrev:
Simba skrev:En sak som har funkat bra hos oss är att med jämna mellanrum "tvinga"skördarförarna att köra nåt lass nu och då så att dom själva ser hur stor betydelse för skotaren det har hur dom placerar virket,speciellt vid grot och dålig terräng.
För 20 år sen när jag började köra så lärde farsgubben mej en sak som gäller än idag ,han sa att "kom ihåg att när du har halva lasset så ska nosen på maskin peka mot avlägget"

Hos oss brukar vi skördarförare vara tvugna att skota lite i bland för att visa att det går att öka på lite för skotarförarna, och visa att högarna kanske inte ligger så dåligt som dom tror :wink: :wink:

Avatar Fallback
Månstorpan  
#32893 tycker bara de är bra när folket i skotarna gnäller lite :D för att om de blir helt tyst i telefonen å inget prat alls om högarna, då ha man verkligen överarbetat me skördan :lol:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32903 I vissa lägen känns det som att även om man skulle brossla som manuellhugget skulle de lyckas hitta fel. Men då har vi kanske extra "griniga gubbar" på skotaren då. :P

Avatar Fallback
RMskog  
#36039 Många saker är ju vad man tycker om personligen också, men man ska aldrig vara rädd för att pröva på nya saker, man kan ju inte förlora något på de tycker man inte om det är det ju bara att konstatera att det inte var något för mig o sen skita i att göra så!

en sak jag gillar är att inte låsa stolen när jag skotar, mal slipper att vrida så mycket på huvet/kroppen + att det ta upp lite stotar o så också! det ända är om det är brant o så så måste man låsa den annars får man sitte o hålla emot hela tiden.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36044 Fortsätter med RM-skogs förslag lite till
Använd midje bälte!!
Sitta i stolen utan bällte är som å köra bil utan bälte. Det känns helt enkelt inte rätt.
Med bälte på så slipper man sitta å spjäna imot utan bälltet håller i en då det lutar.
Man får en mer avslappnad körning.

Å sen lägger jag än en gång till det viktigaste då man skotar.
Va NOGA då du lastar PÅ. Det är då du avgör hur din välta ska se ut!!

Dåligt lastat lass = Dålig välta.
Bra och noga lastat = fin välta.

Avatar Fallback
RMskog  
#36051 Håller med Henrik k! jag kör alltid med bälte. det gör att man sitter mer upprät i stolen annars blir det lätt att man "glider ner" inte bra för rygg o så!! håller även med när det gäller lastningen faan så mycket lättare o snabbare att lasta av om man är noga med lastningen,

o ska man blanda sortiment i lasset är det alltid lättare att dela av vågrätt istället för lodrätt och alltid klenaste sortimentet unerst så man slipper "pilla" ut massa bitar mellan stockar!! det tar bara tid i onödan

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36083
RMskog skrev:Många saker är ju vad man tycker om personligen också, men man ska aldrig vara rädd för att pröva på nya saker, man kan ju inte förlora något på de tycker man inte om det är det ju bara att konstatera att det inte var något för mig o sen skita i att göra så!

en sak jag gillar är att inte låsa stolen när jag skotar, mal slipper att vrida så mycket på huvet/kroppen + att det ta upp lite stotar o så också! det ända är om det är brant o så så måste man låsa den annars får man sitte o hålla emot hela tiden.


jag är tvärtom med stolen vill att de jämt ska vara låst för är rädd att med åren som man sitter med den löst kommer det vridas en heldel i knäen med risk för dåliga knän i framtiden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).