Uppvärmning

Reservdelar vedspis!

23 inlägg 38280 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservdelar vedspis!

T Landström  
#327677 Har sökt lite på forumet men inte hittat någon info...

Jag eller vi har en Tirolia vedspis i köket som jag skulle behöva byta stenar i eldstaden på.
Nu är det ju så att Tirolia som märke inte finns längre...så jag undrar om det finns något annat märke som kan se någorlunda lika ut i eldstaden?
Har hört något om att Tirolia kan ha blivit uppköpta efter en konkurs...



   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327686 http://www.hansforsman.se/category.html/reservdelar
Har du kollat här?

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

T Landström  
#327692
Flisaren skrev:http://www.hansforsman.se/category.html/reservdelar
Har du kollat här?


Japp, det har jag... Har till och med frågat om det finns någon annan spis som ser likadan ut men det vill dom inte svara på...

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

axwell  
#327705 Dom här kanske vet, eller vill dela med sig ?
http://www.spisochkamin.se/kontakt/om-oss-9090501

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

awes  
#327706 Vet inte om dom har delar till din spis med Davidssons har delar till många gamla vedspisar.
www.vedspis.se

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

T Landström  
#327707 Tack :) Ska kolla med dom!

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

axwell  
#327708 Kolla dom här också.
http://www.uniqus.se/?gclid=CMOBs_LjlMUCFcQMcwodFQsAiw

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Qkeeper  
#328392 Tirolia är sedan länge borta. Har hört nån historia om att de blev uppköpta av en konkurrent (Wamsler?) och att p g a det förstördes alla gjutformar. Sant eller ej vet jag inte, Beroende på vilka delar du behöver kan det gå att lösa. Josef Davidsson kapar roster och brännjärn efter önskemål. Brännjärn kan också bytas ut mot vermekulit. Har gjort detta i flera Tirolia och Celus spisar. Eldstadsmåttet krymper lite men de går. Många av dessa har ju sten i eldstaden så då blir ju tjockleken de samma.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

T Landström  
#328395
Qkeeper skrev:Tirolia är sedan länge borta. Har hört nån historia om att de blev uppköpta av en konkurrent (Wamsler?) och att p g a det förstördes alla gjutformar. Sant eller ej vet jag inte, Beroende på vilka delar du behöver kan det gå att lösa. Josef Davidsson kapar roster och brännjärn efter önskemål. Brännjärn kan också bytas ut mot vermekulit. Har gjort detta i flera Tirolia och Celus spisar. Eldstadsmåttet krymper lite men de går. Många av dessa har ju sten i eldstaden så då blir ju tjockleken de samma.


Jo, jag vet ju att det är bort från marknaden...
Hörde oxå att dom blivit uppköpta av en konkurrent men minns inte vilken tillverkare... Tycker både Viking och Wamsler har modeller som påminner om våran!

Det jag är på jakt efter är ju stenen i själva eldstaden... Har fått laga den provisoriskt med eldfast lera men det håller ju inte en hel säsong...

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328407 I Halvproffs hemland Hedesunda finns en firma som tillverkar eldfast sten i den figur man vill ha den.
Hedesunda eldfast murteknik. Eller bara Eldfast murteknik.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Qkeeper  
#328841 Finns lösa vermekulitskivor som man lätt kapar med slö fogsvans (vass blir annars slö ;) )till rätt mått. Fungerar utmärkt. Annars brukar det alltid bli lite eldfasta sten som blir liggandes som går att kapa till av. Slängde nog säkert 2 kubik när vi flyttade vår butik ifjol..

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Qkeeper  
#328845 Förövrigt ganska säker på att det var just Wamsler som köpte upp Tirolia och Lohberger köpte väl Celus. Viking är om jag förstått rätt från början en svensk designad produkt framtagen av josef davidssons som ligger ute på tillverkning någonstans i europa, senast jag hörde land var det Österrike och antagligen Lohberger då man kan se ännu fler likheter i designen mellan några av deras serier och viking(spekulation). Var och besökte Josef Davidssons idag och deras fabrik. Otroligt roligt att se klassiska vedspisar monteras ihop på traditionellt vis men med en modernare förbränning och lite övrig modernisering. Finns få sådana hantverk kvar idag i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar vedspis!

mawes01  
#329097 Jo mellan Viking 60, 75 och lohberger kan inte jag se någon annan skillnad än knopparna till spjäll som på Viking blivit plast

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

Qkeeper  
#329265 Endel skillnader finns det men vid första titten är dom mycket snarlika. Lohberger är en spis som är mycket bättre anpassad för matlagning än Viking men man får mycket spis för pengarna i en Viking. Prislappen är en helt annan på en Lohberger av de finare serierna...

Avatar Fallback

Re: Reservdelar vedspis!

sumber  
#363831 Jag köper lohberger delar till våran tirolia, samma gjutnummer till och med iaf på roster och jetfireplåten.
lite sent men nån kanske har nytta av det..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).