Avverkning (slutavverkning)

En massa frågor

12 inlägg 6472 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En massa frågor

srednA75  
#328784 Hejsan
Har just köpt ett skifte och har lite frågor, behöver inte vara exakta bara mellan tummen och pekfingret ungefär bara så man har lite riktlinjer att gå på. ca 70% av skiftet är på raviner och ganska branta sluttningar tänker därför avverka mycket själv där, och låta skogsbolag va och ta där det går bra för dom. det är lång och fin skog. frakt ca 4 mil timmer och ca 7-8 mil massa.

1 hur mycket kan man räkna på att få för timmer per trave ca.
2 kan man ta dom pengarna man får in till att köpa 4 hjuling med timmervagn utan att åka på någon
skattesmäll senare?
3 Måste man alltid prata med skogsvårdsstyrelsen om man ska hugga tex om man vill ha en trave
själv och såga upp för eget bruk och om man hugger ved och hugga någon eller några travar att
sälja, menar då inta att kalhugga någonstans utan bara ta ut någon lämpligt träd här och där.

Kommer säkert fler frågor men man kan ju börja så här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: En massa frågor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328786 Var bor du? Hur stor är din totala skogmark? Fyrhjuling kan vara svårt att få avdrag för över huvud taget, men om du får det så måste du skriva av dem på några år, tex fem år.

Dvs du får skatta för 4/5:e-delar av inköpspriset utan moms första året.

Användarvisningsbild

Re: En massa frågor

srednA75  
#328787 Bor i västerbotten ca 6 mil från umeå det är 30 ha men det som jag har köpt till så går det nästan inte att köra med skogstraktor så man måste hugga för hand och dra ner det om man skulle ha skogsbolag som gjorde det blid det nog dyrt. så min tanke var att göra det själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: En massa frågor

bjed0001  
#328790 1. Säg 400 kr per m3f för västerbotten

3. Över 0,5 ha slutavverkning måste avverkningsanmälas 6 veckor innan. Så länge du inte slutavverkar för ungt eller gallrar för hård är det annars lungt

Bild


http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapDirekt/Avverka/Grunder/Skogsvardslagen/Minimialder/

Användarvisningsbild

Re: En massa frågor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328813 Det är väl inga problem att få dra av fyrhjulingen om man använder den i skogen? Var många år sedan skatteverket tramsade med sånt. Eller hur menar du "Mangan "?

Avatar Fallback

Re: En massa frågor

Hema  
#328815
Uvskogen skrev:Det är väl inga problem att få dra av fyrhjulingen om man använder den i skogen? Var många år sedan skatteverket tramsade med sånt. Eller hur menar du "Mangan "?

Sålänge man håller sig till traktor- eller terräng-reggad. Vägreggad går nog inte.

Avatar Fallback

Re: En massa frågor

Bengt.Svensson  
#328833 Jag har två fyrhjulingar i firman utan problem, men de är båda registrerade som terrängfordon.

Användarvisningsbild

Re: En massa frågor

anersimyra  
#328840 Skattemyndigheten medger inte avdrag för MC registrerad hjuling.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: En massa frågor

srednA75  
#328982 En fråga till
Hur räknas ha är det efter meter på marken eller är det efter kartan?
Tänkte tex om du har en ha på marken som lutar låt oss säga 45 grader så blir det ju inte en ha på kartan. Hoppas ni förstår vad jag menar

   TS
Avatar Fallback

Re: En massa frågor

bjed0001  
#328998 Man räknar efter kartan. Eftersom träden växer lodrätt så tror jag att "kartan" blir mer korret I skogliga sammanhang. Eller tanker jag fel?
Om vi har ett bestånd som lutar 45 grader. Eftersom träden växer lodrätt och man vill ha en rumlig fördelning av träden med ett kvadratiskt förband (vinkelrätt mot stamen) för att varje träd ska få tillräckligt utrymme. Betyder det inte att om man skulle "tippa" ner lutningen till 0 grader men träden star fortsatt lodrätt så ryms det fler träd I beståndet?

Avatar Fallback

Re: En massa frågor

Bengt.Svensson  
#329026
srednA75 skrev:En fråga till
Hur räknas ha är det efter meter på marken eller är det efter kartan?
Tänkte tex om du har en ha på marken som lutar låt oss säga 45 grader så blir det ju inte en ha på kartan. Hoppas ni förstår vad jag menar

Jag har fått lära mig att arean på fastighetskartan är "platt", dvs att alla lutande plan är större i verkligheten än på kartan. Åtminstone verkar jordbruksverket räkna så i sitt kartsystem och jag antar att alla statliga verk räknar på samma vis.
Kuperad terräng brukar vara bra för växtligheten, en inspektor sa till mig en gång att mycket vatten är bra men det får inte vara stilla.

Användarvisningsbild

Re: En massa frågor

Kse  
#329030 Ha räknas på kartan, har haft denna diskussion (mest på skoj) med Sveaskog då vi markberet mycket i brant terräng.
Man får ju iof. tillägg när det blir nog brant men det är inte för att arealen tekniskt sett är större.

Kolla så att du överhuvudtaget får avverka i dom branta partierna, kan var så att det räknas som för svårföryngrat för att få avverkas.
Men gäller det bara enstaka träd här och där så skulle jag inte börja utreda saken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).