Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86267 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

dwurg  
#328775 Kan nog vara lite olika i olika kommuner. Här får du gräva trekammarbrunn och infiltration själv.men inte markbädd av någon anledning.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328779 Säker på det? Det borde strida mot någon EU-regel om näringsfrihet i så fall.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

dwurg  
#328781 Det var vad som stod i papperna i fjol när jag grävde nytt avlopp. Infiltration bör göras av certifierad entreprenör och markbädd skall göras av certifierad entreprenör. Men det är ju formuleringar av kommun och hur mycket dom vet och kan är ju en annan fråga.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

stegmaster  
#328831 Klart du kan ha en grävmaskin i skogen, hur trevligt som helst. :grin:
Själv har jag en 5,5t maskin med Naarva 2000-25 stegmaster aggregat.
Terrängen här jag bor tillater mycket sällan at man kan köra direkt i skogen, utan man får ordna lite med skopan innan man kan köra med grävaren, men ochså för att komma åt sedan med traktor/vagn.
Så jag har lagt mitt arbete på at byte av aggregat och skopa ska gå rett snabbt, så det er endast 2 hydraulikslanger och 1 el.kontakt,
Byte tar mellan 1-2 min (typ som man byter släntskopa mot vanlig) mellan aggregat och skopa.
Grävmaskinen hadde jag haft oavsett, så Naarva`n köptes som tillegg/redskap nytt i 2005 för 96tkr+mva.
En billig och helt ok lösning för den självverksamme enligt mig.
Några bilder jag hadde på datoren.

20140324_103842.jpg

20140324_114921.jpg


Här var det faktisk möjligt at köra direkt i terrängen. :surp:
20140920_155622.jpg

20150303_113718.jpg

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328870 På tal om att sätta fast en mini grävare så beror det på hur lös och blöt myren är ju. Har flera gånger satt fast min 5,5 ton maskin. Sista gången behövdes en traktor och en skotare i serie med lång vajer ut i myren för att komma upp. Det botade min optimism. Alla andra gånger har jag klarat komma upp själv men gott omdöme är att rekommendera. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328875
dwurg skrev:Det var vad som stod i papperna i fjol när jag grävde nytt avlopp. Infiltration bör göras av certifierad entreprenör och markbädd skall göras av certifierad entreprenör. Men det är ju formuleringar av kommun och hur mycket dom vet och kan är ju en annan fråga.


Det där är värt att överklaga, det kommunen kan kräva är att de skall inspektera arbetet innan igenläggning om entreprenören inte är certifierad. Inspektionen har de för övrigt rätt att ta betalt för men de kan inte kräva att du ska anlita entreprenör.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Flax12  
#328921
busholle skrev:
dwurg skrev:Det var vad som stod i papperna i fjol när jag grävde nytt avlopp. Infiltration bör göras av certifierad entreprenör och markbädd skall göras av certifierad entreprenör. Men det är ju formuleringar av kommun och hur mycket dom vet och kan är ju en annan fråga.


Det där är värt att överklaga, det kommunen kan kräva är att de skall inspektera arbetet innan igenläggning om entreprenören inte är certifierad. Inspektionen har de för övrigt rätt att ta betalt för men de kan inte kräva att du ska anlita entreprenör.

Jag är varken grävmaskinsproffs eller certifierad sådan men jag har grävmaskin. Jag har gjort 3 st infiltrationer i 2 olika komuner och det har gått bra. Den "vanliga" kontakten med anmälan osv så ska det gå.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Flax12  
#328923 Lånade en Yanmar 55 för att rensa 2 km diken i skogen och måste säga att framkomligheten är imponerande. Komforten i skogs terrängen däremot är väl inte den bästa.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Vardon  
#328929 Åh detta minskade ju inte min vilja att köpa grävare.

Sen är jag mycket väl medveten om att det inte är enkelt. Så mycket har jag grävt med maskin att det som ser enkelt är fan hopplöst. Men en hel del får väl gå på nöjeskontot med...

Men tack så mycket för alla åsikter, då vet jag att jag är ungefär rätt ute.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

dwurg  
#329025
busholle skrev:
dwurg skrev:Det var vad som stod i papperna i fjol när jag grävde nytt avlopp. Infiltration bör göras av certifierad entreprenör och markbädd skall göras av certifierad entreprenör. Men det är ju formuleringar av kommun och hur mycket dom vet och kan är ju en annan fråga.


Det där är värt att överklaga, det kommunen kan kräva är att de skall inspektera arbetet innan igenläggning om entreprenören inte är certifierad. Inspektionen har de för övrigt rätt att ta betalt för men de kan inte kräva att du ska anlita entreprenör.



Nu gjorde jag det själv och det gick igenom så jag tänker inte bråka med dom om det =)
Det mest anmärkningsvärda är väl hur kommunen själv sköter sitt avloppshanterande, men ska inte besudla denna tråd med sånt.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

gonzzos  
#329184 En grävare är helt rätt att ha ingen tvekan om saken.Har en Åkerman H9b skälv som jag har och har haft en massa nytta av grävt dammar byggt skogsväg ränsat diken markberett mm.Det som är frågan är väl bara vilken storlek man ska välja mindre maskin smidig att flytta och smidigare att ta sig fram med.Har skälv några km mellan mina fastigheter så d är trailer som gäller vid flytt men d har inte vart några större bekymmer,ett par flyttar under åren är inga större kostnader utan nyttan av en stor maskin har vägt över för min del.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Vardon  
#329210 Hur stor är en stor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

stegmaster  
#329224
Vardon skrev:Hur stor är en stor?

Om du menar maskinen i inlägget ovan, så er vel det en 18 tonnar om jag inte minns fel.
Annars er bredden va som blir bekymmer i mitt fall med stora maskiner.
20 t och större er oftast 3m eller bredare(lite beroandet på bandbredd), och det går inte här på smale gårdsvägar som er maks 280cm brede.
Så av denna grunn så er en 12-15t maks, men jag gillar bomsväng och nyare greijor, derfor ble det en 5,5t i mitt fall.
Sen er det ju lite trevligare att kunna gräva en full dag och endå inte göra av med en 20l dunk med diesel, nästan va en 20t drar i timen. :smile:

Så här ser det när man forsöker trycka en 20t kobelco(299cm bred) igjenom en väg på 280cm. :surp:
Kan säga at det blev fiksjobb för en 5,5t efteråt. :wink:

P1010763.JPG

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Vardon  
#329312 Nja stora maskiner i all ära men är jobben så stora att det måste in större apparater, typ vägbygge och liknande vill jag nog ta in folk som kan det då andra mörkare lär bli involverade och ansvarsfrågan är nog lättare.

Men man kan ju skaffa 2, hum....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

machonisti  
#329354
Vardon skrev:Nja stora maskiner i all ära men är jobben så stora att det måste in större apparater, typ vägbygge och liknande vill jag nog ta in folk som kan det då andra mörkare lär bli involverade och ansvarsfrågan är nog lättare.

Men man kan ju skaffa 2, hum....

Eller ännu fler....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).