Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

40 inlägg 19770 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

torpöbo  
#328725 Varför inte gallra hela beståndet hårt samt avverka de icke anmälningspliktiga 0,5 hektaren som du anser vara mest värdefulla ur en naturmupps ögon?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

jannee  
#328727 Sköter man sin skog "rätt" hinner det aldrig bli några nyckelbiotoper. Å andra sidan kanske man vill ha ett orört område - vi alla är olika.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Camwood  
#328728
torpöbo skrev:Varför inte gallra hela beståndet hårt samt avverka de icke anmälningspliktiga 0,5 hektaren som du anser vara mest värdefulla ur en naturmupps ögon?

Det är en bra metod om man vill ha kontroll av sin fastighet. Det går att avverka flera områden på en halv ha om dom inte ligger nära.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Avslutat-03  
#328810
torpöbo skrev:Varför inte gallra hela beståndet hårt samt avverka de icke anmälningspliktiga 0,5 hektaren som du anser vara mest värdefulla ur en naturmupps ögon?


Skogsvårdslagen, miljöbalken samt inte minst sektorsansvaret omfattar även gallring och föryngringsavverkning under 0,5 ha.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

torpöbo  
#328812
Andreas77 skrev:
torpöbo skrev:Varför inte gallra hela beståndet hårt samt avverka de icke anmälningspliktiga 0,5 hektaren som du anser vara mest värdefulla ur en naturmupps ögon?


Skogsvårdslagen, miljöbalken samt inte minst sektorsansvaret omfattar även gallring och föryngringsavverkning under 0,5 ha.


Det där får du utveckla lite.

Om det inte blivit någon biotop än o du misstänker vartåt det barkar, finns det väl inget som hindrar?

En liten avverkning i skogen lär öka och komplettera den biologiska mångfalden och antalet arter vilket enligt lagen torde vara posstivt, att lägga en död han på ett område ger sällan mer mångfald, jämfört med att aktivt bruka och inom området hålla flertalet delbiotoper med skiftande växtförutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Avslutat-03  
#328869 Naturvärdena finns ju där oavsett om Skogsstyrelsen varit där och inventerat dem eller inte. Och det är naturvärdena som ska visas hänsyn till vid alla skogsbruksåtgärder.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

aalg  
#328871 Nä, naturvärdena finns inte där om åtgärderna görs innan naturvärdena uppstår. Alltså kan det inte vara något problem att gallra eller avverka ytorna.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Avslutat-03  
#328892 Nej, det förstås. Trodde du menade att naturvärdena fanns men inte var inventerade av Skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Storken  
#328963
Mangan skrev:Har man valt att skriva på certifieringskraven, så får man allt följa reglerna i det man har skrivit på.

Just därför som jag aldrig kommer att certifiera mig...

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Camwood  
#329063 För att klargöra! Jag har ingenting emot bevarade skyddade små områden i privatskog. Men det är synd att jag inte spara mina egna områden i min skog för att det inte är värt bråket med myndigheterna. Därför sköter vi i våran familj skogsbruket modell hardcore!!!
DSCF1466.JPG

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421608 Nyckelbiotoper används för att stoppa avverkningar http://www.lantbruk.com/debatt/nyckelbi ... verkningar
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

husqvarna_med_sthil  
#421610
andersbe skrev:Varför?
inte för att jag har något emot natur eller naturvärden utan därför att jag ogillar när någon stjäl saker från mig. Ännu mer ogillar jag när inte tjuven gör rätt för sig och betalar, och än mycket mer ogillar jag när tjuven visar sig vara staten...
Detta oavsett om staten gömmer sig bakom begrepp som "nyckelbiotop", "biotopskydd", "Natura 2000", "hänsynsområden" m.m. m.m.

Jag har bestämt mig: Vid nästa beslut om nyckelbiotop som inte ens går att överklaga har skogsstyrelsen en avverkningsanmälan med vändande post. Visst.. jag skall samråda innan. Men det samrådet kommer att gå lika snabbt som när staten samrådde med mig...


Jag är helt och hållet med dig i detta, vartenda ord.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop=slutavverkningsanmälan!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422766
Niking skrev:Nyckelbiotoper används för att stoppa avverkningar http://www.lantbruk.com/debatt/nyckelbi ... verkningar
/Niklas


Skogsstyrelsens replikerar: Vi följer enhetliga kriterier http://www.lantbruk.com/debatt/skogssty ... -kriterier
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

isteskog  
#422774 Nej, inte kan Skogsstyrelsen göra fel ....... :D

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop = slutavverkningsanmälan!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422804 Nej, alla myndigheter gör ju per definition rätt...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).