Grävmaskiner

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

107 inlägg 86469 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Vardon  
#328690 Nytt ämne - måste fyllas med trådar.

Min hjärna har börjat snöa in på att köpa grävmaskin. Jag vet inte om jag vill bli rådd till att köpa eller låta bli men är nyfiken på hur folk använder den. Hade väl tänkt mig en 5-8 ton ungefär larvgående.

Men förutom grävning / dikesresning / dräneringer och fixa till uppfarten så hur använder ni den i skogen?

Skördaraggregat - bra / dåligt?

Plocka sten ur basvägar hade jag kunnat tänka mig vore trevligt. Eller måste man plocka ett smärre stenbrott innan man ens kommer fram till stenen man tänkt sig?

Timmergrip till vedbacken kan jag tänka mig vore trevligt

Fast samtidigt skrämmer Terriebärgarn från Östervåla mig med alla bilder på grävare där man knappt ser hytten sticka upp, eller är det bara samlade exempel på fel maskin, vid fel plats vid fel tillfälle?

Vad har folk för åsikter?



   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

zeetorg  
#328694 När jag läste början av tråden så trodde jag nästan ett tag att det var jag som var trådskaparen.

Det är klart som tusan att man skall ha en minigrävare till allt som du har räknat upp plus lite till... :mrgreen:

Jag har inte skaffat någon än men jag letar för fullt. Jag hade också tänkt att en maskin runt 5-8ton skulle vara lämplig, så man kan flytta den själv med traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Huggar Herman  
#328699 Jag hade en H-9:a (Gammal, men i fint skick för sin ålder.) ett tag som jag trodde att jag skulle använda till en massa projekt tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig själv.
Den stod mest och rostade och tillslut sålde jag den för att jag tyckte att det var synd att se en fin maskin bara stå och förfalla.
Erfarenheten av det är att man bör ha en ganska stor maskin om man ska vara i skogen och leka med den. Det krävs lite tyngd för att flytta stora stenar och dra upp stubbar. Dessutom tar det mycket längre tid än man tror att göra saker när man inte är en erfaren maskinist.
En rototilt är också ett, väldigt dyrt, men ack så nödvändigt tillbehör om man ska få någonting vettigt gjort.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Sture Andersson  
#328701 Har en hanix 5 ton ,om vi börjar med att köra ner den i en mosse ,nästan omöjligt bara du har bladet i färdricktningen ,om det ändå skulle bli problem så räcker det med en liten gran under för att det ska bära.Jag gräver mycket dike men har inte ens varit när att köra ner den ändå har nästan vattnet varit på väg in i hytten i bland.Vad använder jag den till ,gräva diken ,bygga skogsväg ,marbereda före plantering går helt suveränt ,gräva grundar ,plantera träd i trädgården.Ja det mästa .Ett måste är stållarv försök inte med gummi ,hadde det i början helt värdelöst ,dålig bärighet och går sönder.Har även en tracktorgrävare men den är helt värdelös om man gämför.
En sak som jag kom på med som jag haft den till är att bärga nerkörda tracktorer,man kan köra ända fram och lyfta samtidigt som man drar .Man blir förvånad vad en 5 ton kan dra upp .

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Hema  
#328704 Sture, jag har sett någon traktorgrävare med 340graders hytt I(fann efter lite googlande Hydrema 918), skulle det förbättra matchen mellan grävmaskin kontra traktorgrävare eller har det mer att göra med hjul vs. band?
Bild

Fler bilder i denna länk: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=1476&start=15

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

eqlazer  
#328715 Farsan skaffade en begagnad maskin i vintras, en 6-ton med roto-tilt och gummilarver.
Under påsken var jag inne i en 2:a-gallring för att rensa gamla skogsdiken. Tillräcklig stor för att ha bra räckvidd och kunna grensla många diken, men ändå såpass liten att det gick att ta sig fram på de flesta ställen (om man inte är allt för rädd för grenar...).

En större maskin är ju såklart effektivare när man ska rätta till vägar, rensa åkerdiken m.m, men ökad storlek gör ju också att det snabbt begränsar var man kan köra in i skogen för att även ta de jobben.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328718 Har en 7 tons Kobelco -87. Problem med bandbrott fastän banden ser väldigt bra ut. Någon sa att det kan bero på lagerglapp i drivhjulen. Annars så är det rätt så kul att rätta till vägar och fixa och dona.
Rototilt ska man inte ha. Kostar lika mycket som hela grävaren och den kommer man att bryta sönder när man ger sig på den stora stenen som man bara nästan orkar med. Skördaraggegat ska man inte ha. Ska man hugga så ska man ha en skördare. Grävare ska man gräva med.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

mrvimek  
#328720 Kör minigrävare på dagarna och vill ha en egen och stegmatare ska man ha . Jag har tagit upp stenar med 5 ton maskin som väger 2 ton minst så det hänger på förarn va maskin klara av

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Seb macahan  
#328722 Jag vill påstå att det är svårt nog att sköta skonsam gallring med min beståndsgåenda skördare. Aggregat på grävmaskin kan jag endast tänka mig till vindfällor o slutavverkning. Prova o kör ut en grävare i en gallring utan o skava sönder träd o Rötter. Till allt annat är nog en grävmaskin bra.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Vardon  
#328748 Intressanta åsikter...

Sture - Challange accepted med att sätta fast den i en myr.

Stållarver hade jag nog egentligen tänkt mig i drömmen, sen får man se om och vad det blir. Just nu känns det som jag väntar på en finanskris och hoppas på att de kryper ner i pris lite (utbudet kanske ökar)

Har någon provat importerat en grävare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

foton  
#328756 Jag kör med en 4 ton med stållarver. Har monterat av stickan och byggt ett utskjut uppe på bommen, i rotatorn hänger en Steg Matare 2000-25. Har även en slagklippare med fäste för rotatorn, som man kan köra röjning med. Det fungerar bra dom större träden över 35cm. fäller jag med motorsåg. Skulle aldrig gå tillbaka till manuelhuggning . En stor fördel är sorteringen av virke toppar och ris.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Skogstomte  
#328758 Du tänker rätt, 5 - 7ton med stållarver (gummilarv blir dyrt då de är känsliga) helst innanförsvängande (motvikten sticker inte ut). Rototilt är fräckt men dyrt, tungt och kräver viss försiktighet. Bättre att ha en större skopa och ösa material än att ösa runt en massa järn.

En grävare i den storleken är väldigt användbar, tar inte mer plats än en traktor så man kan köra på befintliga vägar och fixa det mesta. Vägar, diken, trummor, markberedning och en hel del jobb inomgårds. Ofta lika mycket timmar på grävaren som traktorn. Så finns tiden är det en god idé. Vi investerade i en lastväxlarvagn ihop med grävaren. Det kostade på men bra att alltid ha en dumper med sig.

Åk gärna och kolla ibland när någon duktig kör så ser du upplägget och alla möjligheter som finns. Lite enerverande i början men efter ett tag blir man ett med maskinen och kan till och med rulla in i trädgården och göra mer nytta än skada.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Sture Andersson  
#328761 Vardon
Naturligtvis går det att köra ner den ,men efter som den bara väger 5 ton behövs det inte mycket till trä för att det ska bära på . Som regel är det alltid nått trä i närheten man kan bryta ner och lägga under sig .Men om den vägde 20 ton är det inte lika lätt.
En annan sak som är suverän med en son liten maskin är att gräva små diken med profilskopa,folk brukar undra hur fan har du kommit fram här .Man behöver inte ta ner massa trä för att komma fram.I bland går det inte svänga runt maskin för att tömma skopan ,man då svänger jag bara gräagregatet.
Jag håller med om att rotortilt är överkurs i skogen ,jag har bara en planeringsskopa med tillt.
Traktorgrävar om man kan svänga hytten kan väl vara ok,men inte i skogen .

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

molnia  
#328766 jag hade köpt mig en grävare för länge sedan om jag bara haft pengarna.
jag är dock lite oklar på vilken storlek som är lämpligast. känns som om en 7-9 tons blir en kompromiss. jag vill mkt gärna ha en "zerotal", "rumplös" grävare, dvs motvikten bak sticker inte ut utanför banden när man står vriden. 7-9 ton lite för stor för bara dikning i bestånd men egentligen lite för liten för bryta skogsväg. men under 9 så är det inget omöjlighet att flytta den med traktorn. för grund och trekammarbrun så kan en 9;A funka. men vet inte hur mkt certifikat och bla bla det är kring att gräva ner 3kammarbrunnar. här har nu kommunen fått dille på att alla hushåll ska ha det inom några år. så mina föräldrar måste få sin 2 kammare utbytt.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin i skogen - något man borde ha eller?

Hema  
#328771 Nu kanske jag missförstår dig, men certifikat för att gräva ned egen brunn på egen mark?

Kompisen köpte sig en Tysk 1,5tonnare och han har uträttat oerhört mycket med den på sin fastighet, bland annat bytt avloppsbrunn och gjort en ny infiltration.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).