Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erbjuden att köpa en Alstor

18 inlägg 11131 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erbjuden att köpa en Alstor

slynjolf  
#328539 Hej!

Vi har blivit erbjuden att köpa en Alstor bensinare av den äldre sorten. Vi brukar få låna den så vi har kört en del med den så vi vet en del "defekter". Blandannat läcker ventilpaketet, antagligen sprucken packning. Drivaxeln har sprungit så den driver inte bak, men ny axel är påväg. Något klickande i ena boggielådan. Dåliga bromsar.

Vad skulle ni säga att den är värd?

Eller ska man satsa på något annat. Däremot lämpar sig Alstor väldigt bra i våra marker. Så då är de något annat i ungefär samma storlek som gäller.



   TS
Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Walfridsson  
#328541 Alltså alla fel du räknar upp är dom vanligaste felen på dom första. Se sen till att prova om midja glappar. Det märks när man kör ner stöd benen. Är inne på våran 5 nu och är mer än nöjd. [emoji3]. Har du någon bild på den så man vet på ett ungefär hur den är. Men så här utan bild och allt runt en 50-75k

Användarvisningsbild

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

slynjolf  
#328546 Okej. Den gungar ju till lite i midjan. Körde virke här i veckan och det gungade skapligt ibland. Jag är också nöjd med den. De är en riktigt användbar maskin. Inte bara i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Walfridsson  
#328553 Ja men då är midjan helt okej för gungar det gör det lite. Ja köpte tippflak och gripinsats till gripen. Kör lite grus på gården och kan ränsa lite diken med skopan. Helt fantastisk maskin. Du hittar ju alltid på något man kan göra med den.

Användarvisningsbild

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

slynjolf  
#328569 Okej så bra. Ja de måste vara super. Vi kör mest ved och ris, men även en del timmer, kub och massaved. Den har varit en hjälpande hand när vi lastade skrot och när vi tar bort mögligt ensilage från balarna. Så visst kan man komma på saker att göra med den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

slynjolf  
#328571 Här är 2 bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Walfridsson  
#328576 Ja den är ju bara att handla :) ser ju bra ut :)

Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Hema  
#328583 Mig veterligen har jag aldrig sett en Alstor för under 100K, men jag kan ju ha missat någon annons.

Användarvisningsbild

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

slynjolf  
#328588 Vad skulle ni tro att prislappen landar på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Henrik Petersen  
#328596
slynjolf skrev:Vad skulle ni tro att prislappen landar på?

Ja, jag tror ju iaf. inte att den går for 50 ell. 75kk. 150.000????

Henrik

Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

skogshasse  
#328618
slynjolf skrev:Vad skulle ni tro att prislappen landar på?


jag skulle tro att ni får betala 185-220 plus moms

Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Walfridsson  
#328638 Om det är en av dom första generationen av alstor så är det så att den är inte värd så mycket som ni tror för på dom som är lite uppdaterade modellerna och nyare midja går på mellan 100-150 men inte den första typen av alstor det är sanningen i dagens läge.

Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

Walfridsson  
#328640 Vi fick 220 för våran som heter 820. Är diesel med cat motorn och nya midjan så det är inte så högt. Ni har säker sätt den det var alstors demo som dom hade när nya midjan kom på dom.

Avatar Fallback

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

ÅsaNisse  
#328674 Det är väl en av marknadens maskiner med högst kilopris. Tittade på en som var slut i det mesta och den begärdes 295+m.

Användarvisningsbild

Re: Erbjuden att köpa en Alstor

slynjolf  
#328760 Kollade upp årsmodellen. Den är från 2004.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).