Bioenergi

Torktid asp?

17 inlägg 27254 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torktid asp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328636 Högg i april upp lite vindfällda aspar till ved, hinner de torka till oktober så man kan ha dem i pannan? Ligger som vanligt långt efter med vedhuggningen... :oops:

Samma för björk?



   TS
Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

Jim_the_one  
#328637 Det går, men aspen bör torka 2 år då är den i stort sett som att elda med Björk. Sett till kw/kubik

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328639 Om jag fattat saken rätt är det i stort sett bara några månader på våren och försommaren som veden torkar, resten av året är det för fuktigt. Stämmer det mer era erfarenheter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torktid asp?

anersimyra  
#328642
Mangan skrev:Om jag fattat saken rätt är det i stort sett bara några månader på våren och försommaren som veden torkar, resten av året är det för fuktigt. Stämmer det mer era erfarenheter?

Man kan torka inomhus.. :smile: men köp den omtalade boken om ved som kom för ca 2 år sedan..googla på " vedboken ".

Användarvisningsbild

Re: Torktid asp?

anersimyra  
#328649
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Om jag fattat saken rätt är det i stort sett bara några månader på våren och försommaren som veden torkar, resten av året är det för fuktigt. Stämmer det mer era erfarenheter?

Man kan torka inomhus.. :smile: men köp den omtalade boken om ved av Lars Mytting.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Torktid asp?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328662 Det är bättre att fälla träden när löven spruckit ut istället för att ta dem i mars/april. Med löven utspruckna låter man trädet ligga okvistat en dryg månad tills löven vissnat och dragit ut den mesta saven. Kallas syrfällning och finns beskrivet i vedboken eller på Wikipedia

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

jannee  
#328668 Har du klyvt veden väl, staplat den i ett soligt/luftigt läge är det inga problem. Kan vara bra att täcka den med plåt - måste finnas luftspalt under. Den kommer att vara torr och fin tills eldningssäsongen börjar.
Innan Gudrun klöv jag ytterst sällan upp veden förrän Maj/Juni - hade inte tid. Den var alltid eldningstorr när den säsongen började.
En vecka inomhus med veden innan den eldas är inte helt fel = ha ett litet lager i pannrummet.

Användarvisningsbild

Re: Torktid asp?

Göt  
#328684 Den går att elda till hösten. om den får ligga och blåsa igenom under tak, björk tar enligt min uppfattning lite längre tid på sig. Allt brinner vid rätt Temperatur :mrgreen: så visst går det att elda men det är kanske inte optimalt :roll: har man lite torr tändved brukar det lösa sig

Rekommenderar starkt boken VED

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328685 Ligger i vedskjulet i en stor hög. Luftigt och bra. Bild nedan!

viewtopic.php?f=13&t=7175&hilit=vedtillverkning&start=630#p326018

Den är ganska grovkluven, men korta bitar 25 cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torktid asp?

Göt  
#328686 Du är helt klart på rätt väg blir inga problem att elda den veden vore sämre om den låg direkt på backen under en presenning :-BD

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

jannee  
#328691 Ids eller har du ork "offra" ett par timmar på att stapla upp den, torkar då snabbare. Du lär ändå ha torr ved framåt hösten - no problemas.

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331322 Torkar det snabbare staplad än i hög?

Hu är det med klen björk (5-10cm), måste man klyva den för att den skall torka eller räcker det med att kapa i bitar och förvara under tak?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torktid asp?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331324
Mangan skrev:Torkar det snabbare staplad än i hög?

Hu är det med klen björk (5-10cm), måste man klyva den för att den skall torka eller räcker det med att kapa i bitar och förvara under tak?

Våren -12 kapade jag upp en fullstor björk mitt i skogen som rasat omkull, men tog aldrig hand om bitarna. Tog hem dem i våras och klöv dem och de var friska, fina och i praktiken torra. Inte riktigt något svar men hade den legat okapad hade den varit oduglig till ved, gissar att kapningen är a och o och även om det går snabbare med kluven björk så händer det en hel del även okluvet.

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

jannee  
#331327 All ved som ligger under tak torkar inom sinom tid, självklart att klyvd ved torkar snabbare, större möjlighet för luften att suga åt sig vattnet.
Staplad ved torkar betydligt snabbare än ved i hög, bättre luftombyte runt en flo.
Som du Mangan har det lär veden torka i vilket fall som helst, lär bli varmt i skjulet och en hög luftomväxling.

Avatar Fallback

Re: Torktid asp?

k_h  
#331434 Enligt min erfarenhet så är det svårt att få björken torr nog om den inte spräcks. Jag eldar i kamin och köksspis och inte i panna så då märker man kanske mer hur det fräser i i bitarna om de inte är torra. Det märks tydligt även på riktigt små bitar, < 5cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).