Uppvärmning

Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

9 inlägg 22172 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

enbhen  
#328354 Håller på och renoverar köket i torpet och givetvis ser man det som är slitet varefter det andra renoveras :wink:. Har nu insett att jag måste fixa ovansidan av den gamla Husqvarnan. Någon som har något tips på färg, lack eller annat? Kan givetvis ta bort och skicka på blästring och lack men slipper helst... Sedan innan är "hällen" grönlackad men nu är det mest rost 😈



   TS
Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

jannee  
#328356 Gno den ren med stålull därefter använder du spissvärta.

Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

Qkeeper  
#328380 Låter som en Husqvarna 3026 lr 3027. Hällen är från början grönemaljerad och skall någonting fästa där så lär emaljen bort. Tveksam på att stålborste fungerar de brukar sitta bra om de inte är väldigt slitet. Blästring är bästa alternativet tyvärr. Svärta funkar bra finns även som spray idag. Annars går de ju att köpa en ny häll finns komplett inkl skruv och hällfyllnader hos Josef Davidssons liksom alla andra reservdelar.

Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

enbhen  
#328446 Japp, den är grönemaljerad. Ska kolla om det går att skrapa bort emaljen, den har släppt på stora delar av hällen så det kanske går!

   TS
Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

Hema  
#328460 Ursäkta trådkapningen. Jag leter efter en spis i den storleken, men jag vill inte ha någon vit, utan svart. Har dock sett att husqvarna verkar ha just en modell i svart, men den modellen har liksom din en kran på ovansidan. Det funkar dock inte för mig (då jag ska ha en bortkopplingsbar elhäll liggandes på, som lyftes bort vid elavbrott), men då borde det gå att hitta vilken spis som helst och sedan blästra fronten och luckorna och sedan behandla med spissvärta eller missar jag något? :???:

Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

axwell  
#328478
Hema skrev:Ursäkta trådkapningen. Jag leter efter en spis i den storleken, men jag vill inte ha någon vit, utan svart. Har dock sett att husqvarna verkar ha just en modell i svart, men den modellen har liksom din en kran på ovansidan. Det funkar dock inte för mig (då jag ska ha en bortkopplingsbar elhäll liggandes på, som lyftes bort vid elavbrott), men då borde det gå att hitta vilken spis som helst och sedan blästra fronten och luckorna och sedan behandla med spissvärta eller missar jag något? :???:

Tror inte att du missar något.
Jag har en likadan Husqv. 3027 i fritidshuset där är emaljen oskadad.
Har inte eldat i den på 5 år, tyvärr har jag då glömt vad reglaget upp till vänster används till, chansar på att det manövrerar spjället.

Inga problem att regla upp med 95*45 långt över ratten höjd och sedan en 30 mm bänkskiva ovanpå för att komma upp i samma nivå som standard elspis.

Hur mycket bygger elhällen på höjden ?

Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

Hema  
#328481
axwell skrev:
Hema skrev:Ursäkta trådkapningen. Jag leter efter en spis i den storleken, men jag vill inte ha någon vit, utan svart. Har dock sett att husqvarna verkar ha just en modell i svart, men den modellen har liksom din en kran på ovansidan. Det funkar dock inte för mig (då jag ska ha en bortkopplingsbar elhäll liggandes på, som lyftes bort vid elavbrott), men då borde det gå att hitta vilken spis som helst och sedan blästra fronten och luckorna och sedan behandla med spissvärta eller missar jag något? :???:

Tror inte att du missar något.
Jag har en likadan Husqv. 3027 i fritidshuset där är emaljen oskadad.
Har inte eldat i den på 5 år, tyvärr har jag då glömt vad reglaget upp till vänster används till, chansar på att det manövrerar spjället.

Inga problem att regla upp med 95*45 långt över ratten höjd och sedan en 30 mm bänkskiva ovanpå för att komma upp i samma nivå som standard elspis.

Hur mycket bygger elhällen på höjden ?

Har inte köpt någon ännu, tänkte vänta tills jag vet storleken på vedspisen. Men du har ju rätt, sätter man vedspisen lågt, blir utrymme till att bygga lite på höjden och väljer jag en induktionshäll, så måste man ha lite distans, annars finns det risk att man även värmer upp vedspisen. Känns dumt att inte köpa induktionshäll, om man ändå ska byta, men jag har inte stött på någon som inte ger ifrån sig ett irriterande surr, när de sätts på. Jaja ilandsproblem..

Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

FoppaHasselbol  
#328488 Har försökt att blästra en sådan spis som du har, det funkade inte tyvärr emaljen satt för hårt.
Tog en rondel med slipskiva och körde så gott det gick.
Sedan svärtade ja spishällen och det blev rätt ok, bättre än grönemalj.

Avatar Fallback

Re: Måla eller behandla ovansida av en gammal vedspis?

Qkeeper  
#328842
Hema skrev:Ursäkta trådkapningen. Jag leter efter en spis i den storleken, men jag vill inte ha någon vit, utan svart. Har dock sett att husqvarna verkar ha just en modell i svart, men den modellen har liksom din en kran på ovansidan. Det funkar dock inte för mig (då jag ska ha en bortkopplingsbar elhäll liggandes på, som lyftes bort vid elavbrott), men då borde det gå att hitta vilken spis som helst och sedan blästra fronten och luckorna och sedan behandla med spissvärta eller missar jag något? :???:


Stämmer bra att husqvarna har en svart modell. Var väl tyvärr på slutet innan nedläggning den tillverkades så finns tyvärr få exemplar. Har själv bara sett några få här omkring medans 3026 och 3027 alltså vit med grön häll samt den äldre (beteckning står still nu) men gulemaljerad också finns i ett stort antal exemplar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).