Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranfotshaveri

57 inlägg 26024 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315343
ÅsaNisse skrev:Vem har levererat och ställt in ventilpaketet? Samma säljare som kranen? Kolla tryck och även om det finns plomberingar. Färg på justerskruv är lika bra som plombering. Är trycken för höga så har du en reklamation att driva.
Nej, det är inte köpt på samma ställe, köpte styrsystemet på Weimers. Dom frågade efter vilken kran jag hade, och skulle ställa in tryck och chocker för den. Jag får nog kolla upp trycket så det stämmer. Tack för tipset!

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315387 Var de ex38 med digistick du har?
Köpte de av Wiemer för ett par år sen till min Fmv 390 och de chockerna o hyuvudtrycksventilen var Enl vad som beställdes.
Känns som en liten kran fot till så stark kran för de är 8 m20 i 300 mm diameter ?
Min har 8 m24 i 350mm fyrkant

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

hakans  
#315398 Inte direkt så stor yta som håller fast ser man om det är 300mm i diameter och ca 1cm brett gjutningmayerial mellan vridhus och fästplattan. Tydligen svagaste punkten. Vad ska du göra nudå? skall vara ett nytt vridhus nu då? :/

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315423
gnisten83 skrev:Var de ex38 med digistick du har?
Köpte de av Wiemer för ett par år sen till min Fmv 390 och de chockerna o hyuvudtrycksventilen var Enl vad som beställdes.
Känns som en liten kran fot till så stark kran för de är 8 m20 i 300 mm diameter ?
Min har 8 m24 i 350mm fyrkant
Det stämmer, alltihopa! Jag tycker också att den kunde varit lite större.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315424
hakans skrev:Inte direkt så stor yta som håller fast ser man om det är 300mm i diameter och ca 1cm brett gjutningmayerial mellan vridhus och fästplattan. Tydligen svagaste punkten. Vad ska du göra nudå? skall vara ett nytt vridhus nu då? :/
Nytt vridhus är monterat. Nu blir det att köra färdigt vad jag lovat (2-300 m3), sen blir det sparsam körning fram till hösten, då jag troligtvis bytar vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315425 Kan tillägga att chockerna är inte justerbara utan man får byta fjädrar till rätt storlek, huvudtryckbegränsaren är de dock med insex.

Jämnt draget.... lyckades med konststycket att nästan tappa kranen(fmv360) när jag hörde att de lät konstigt på taket när jag svängde runt kranen.
När jag kollade var de flesta muttrar avslitna från bultarna bara lite gängsallad kvar, ett under inte foten brast i bakkant

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315426
gnisten83 skrev:Kan tillägga att chockerna är inte justerbara utan man får byta fjädrar till rätt storlek, huvudtryckbegränsaren är de dock med insex.

Jämnt draget.... lyckades med konststycket att nästan tappa kranen(fmv360) när jag hörde att de lät konstigt på taket när jag svängde runt kranen.
När jag kollade var de flesta muttrar avslitna från bultarna bara lite gängsallad kvar, ett under inte foten brast i bakkant
Tack för tipset! Ojdå, ja där hade du en god portion tur. Hade kunnat bli en tråkig snabbsänkning där... ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

skogshasse  
#315532
martiniholma skrev:
hakans skrev:Inte direkt så stor yta som håller fast ser man om det är 300mm i diameter och ca 1cm brett gjutningmayerial mellan vridhus och fästplattan. Tydligen svagaste punkten. Vad ska du göra nudå? skall vara ett nytt vridhus nu då? :/
Nytt vridhus är monterat. Nu blir det att köra färdigt vad jag lovat (2-300 m3), sen blir det sparsam körning fram till hösten, då jag troligtvis bytar vagn.[/quote

var är foten inköpt och vad är priset

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315550 Jag köpte den hos Vreten, och den kostade 7500+m. Har en maskinförsäkring som tar alltihopa, med bärgning, kranfot och verkstad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315592 Hej halvproffs,svetsar du ihop ramen så den blir stum så kommer den att spricka överallt istället,det är vitsen med en centrumram att den ska flexa.

Användarvisningsbild

Re: Kranfotshaveri

halvproffs  
#315603 Du menar att alla vagnar med dubbelram spricker överallt? Nja, jag känner till några med dubbelram, både fabriks och en hemsnickrad och jag har då inte hört något om det. Den mycket fint hembyggda har inte ens stödben. Som alt kan man ju bulta ihop den. Problemet är att det är så glappt mellan inner och ytterrör så stabiliteten blir lidande.
Finns orken i sommar kommer det att bli fler operationer på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#315609
halvproffs skrev:Du menar att alla vagnar med dubbelram spricker överallt? Nja, jag känner till några med dubbelram, både fabriks och en hemsnickrad och jag har då inte hört något om det. Den mycket fint hembyggda har inte ens stödben. Som alt kan man ju bulta ihop den. Problemet är att det är så glappt mellan inner och ytterrör så stabiliteten blir lidande.
Finns orken i sommar kommer det att bli fler operationer på vagnen.
Har liknande planer med min!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

valtra121A  
#328473 Dubbelramsvagnar har oförtjänt dåligt rykte tror ja, enkelram flexar naturligtvis mer än dubbelram. Har haft båda varianterna o en genomtänkt dubbelram håller väldigt bra! Lite otäckt är det ju med enkelram när man ser hur allt rör sig[WINKING FACE]

Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

martiniholma  
#328476 Jag gjorde slag i saken, och bygde om min tidigare i våras. Jag är mycket nöjd med stabiliteten nu. Den är inte helt stum, men bra mycket styvare och stadigare. Om intresse finns har jag fler bilder från byggets gång. Förstärkningen är gjord i fyrkants profiler i 355 kvalitet, som resten av vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranfotshaveri

Blivande snickare  
#328483 Posta alla bilder du har på bygget! Intresse finns alltid för byggtrådar! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).